LCHF kom godt i gang

Print Friendly, PDF & Email

Omstillingen til Low carb kost handler om at øge fedtindtaget og skrue kulhydratforbruget helt i bund for at tvinge kroppen til at bruge fedt som brændstof i stedet for kulhydrater. For mig føles det lidt som at udskfite en ferrari motor med en motor far en gammel opel kadett –  man skal lige vænne sig til at køre på lidt lavere oktan og lidt færre omdrejninger. Når man læser om low carb kost  beskrives fedt og protein som basis brændstof og kulhydrat som raket brændstof – når man kommer rigtigt i gang forstår man pludselig sammenligningen.

De første fire uger skru ned for højintensiv motion indtil kroppen vænner sig til det nye brændstof og ja jeg ved den den er tyndslidt men drik masser af vand og vær ikke fedtforskrækket det er din nye benzin.

Man kan med fordel købe sig et par uger på madlog.dk og tælle kulhydrater der gerne skulle lige lige under 20 gram indtil sukkercraving er væk eller vægten er nået det ønskede. Jeg spiser selv omkring de 20 gram om dagen og er godt tilfreds med det- nogen gange lidt over p.g.a. ekstra grøntsager.

 

Spis helst i økologisk version :

Kød, vildt, lam, fisk, skaldyr – især de fede, fjerkræ med skind

Æg helst økologiske ( bedre fedtsyresammensætning)

Fed ost feks brie, gouda,parmesan,gedeost, havarti og mozzarella

Creme fraiche 38 %

Hytteost 4%

Piskefløde

Smør

Kokosolie Ekstra jomfru med eller uden smag

Raps og olivenolie( ikke opvarmet)

Levertran

Grøntsager der vokser OVER jorden helst de bladgrønne

Drik :

Vand og danskvand

Kaffe

Te og urtete

 

Spis med måde :

Avokado

Græsk youghurt 10 %

Chokolade 85 % eller mere

Gammeldags flæskesvær med fedtkant

Nødder helst macadamias ( færrest kulhydrater fedt% som smør) men også paranødder, mandler,valnødder og lidt cashews helst usaltede ellers salt dem selv.

Kokos flager og mel

Frø såsom sesam, græskar kerner,solsikkekerner og hørfrø

Bær – hvis du ikke er alt for sensitiv

Tør rød og hvid vin, vodka, whiskey, Snaps, og Cognac

Sødemiddel i form af skurin, sukrin gold og stevia

 

 Spis aldrig :

Sukker og venner såsom honning, sirup også agave o.lign

Korn i alle varianter

Bælgfrugter og bønner inklusive peanuts

Frugt

Mononatrium glutamat ( 3. krydderi) er i stort set alle halvfabrikata og buillon

Lightprodukter i alle afskygninger –  ja også tyggegummi..

Tvivlsomme low carb produkter hvis sundhedsværdi kan diskuteres..

 

Kost tilskud :

Krill olie

Magnesium eller magnesia 500mg 2 gange dagligt hvis ballade med forstoppelse i starten

C- vitamin i starten hvis du skruer meget ned for grøntsagerne.

Chlorella

Crom 2 gange dagligt mellem måltiderne

 

 

 

 

 

Follow on Bloglovin

Om louiee

Louise 39 årig kvinde fra nordsjælland, kostnørd, interesserer sig for træning, sundhed og velvære. Tidl. sukkernarkoman – nu indædt real-foodie…

Dette indlæg blev udgivet i LCHF og tagget . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

AlphaOmega Captcha Classica  –  Enter Security Code