Hvad er low carb high fat?

Print Friendly, PDF & Email

Starter lige med et billede af bogen der fik omvendt mig til LCHF kosten – måske bogen der har været med til at knække fedmekurven i både norge og sverige???matrevo

Low carb high fat er en kost filosofi, hvor man skruer ned (og her mener jeg virkelig ned) for alle kulhydrater og skuer op for fedtstofferne i maden istedet. Herved tvinger man kroppen til at bruge fedt som brændstof, fremfor det foretrukne nemlig –  kulhydrat. Det er når man blander højt fedt indhold og højt kulhydrat indhold i maden at katastrofen indtræder…højt insulin niveau, højt blodsukker, dårlig fedtforbrænding =  alt for mange kilo på sidebenene. Bare kig på bjørnen inden den går i hi, den æder sig halv fordærvet i de dejligt søde blåbær (der jo ellers er blevet udråbt til super food af de mest sundheds bevidste orakler i danmark og resten af verden). Bjørnen laver simpelthen fedtdepoter af alt sukkeret i bærrerne. Eller tankevækkende at vi her i norden, oprindeligt kun havde frugt til rådighed om efteråret, inden de kolde vintre, hvor vi skulle bruge lidt ekstra polstring til at klare os igennem. Hvem siger, at vi skal have eks. ananas og mango og andre søde sager hele året rundt – hvis du spørger om min mening, er  det logik for burhøns   vi ikke designet til, at spise sukker hele året rundt- hverken det hvide eller det der er i frugt.

Hvis man kigger på menneskets evolutions historie er korn en anden faktor, der ikke er til at overse. Alle de såkaldte livsstilssygdomme – diabetes 2, højt kolestrol,hjerte/kar sygdomme og fedme kom først efter vi begyndte at spise korn. Korn er i dag foder til vores dyr – hurtig opfedning – og et udmærket middel til at bekæmpe sult og hungersnød i den 3. verden. Korn bliver i om end noget mere nedsat hastighed lavet om til sukker i vors kroppe og kan i fin formalingsgrad lave en ligeså hurtig stigning i blodsukkeret som den rene sukkervare. Os der har tilgang til grønt, kød og naturligt fedt, har efter min mening IKKE brug for korn. Jamen hvad med fuld korn, det er jo vigtigt for vores maver ikke? Endnu engang må svaret være nej, jeg har eks aldrig haft en mere velfungerende mave efter jeg slap det sidste korn ud af kosten. Og jeg har så vidt vides ikke cøliaki! Men får ondt i maven af gluten når jeg indtager det – kaldes vist glutensensitiv- alle de begrebersurprise tsk tsk. Fibre bruges i blodet til at sænke hastigheden af optagelsen af kulhydrat i blodbanen… men er vel knap så nødvendigt, når man næsten ikke spiser kulhydrat. Man kan få rigeligt af både kostfibre og vitaminer fra de grøntsager vi spiser. Her tænker jeg kål i alle afskygninger… Har oplevet at få mere ondt i maven og mere forstoppelse/diarre + tilhørende generende og ret smertefuld tarmluft, hvis jeg skruede op for fuldkornet og fibrene. Har i dag en super velfungerende Mave/ tarm der lever fint på grøntsager, fiberhusk, probiotika ( vita biosa) og masser af vand og motion, tager også et dagligt tilskud af magnesia 500 mg.

Vores hjerne og muskler foretrækker at bruge glukose- som bliver fremstillet af de kulhydrater vi spiser som brændstof. Når man ikke spiser kulhydrat omdanner vores krop ( vi er bare så genialt indrettet) fedtstofferne til ketoner, der så bliver brugt i hjernen og som energi i vores muskler. Ketonerne bliver dannet når  er begrænset tilgang til kulhydrat i vores blodbane.Man kan egentlig sige at vi toptuner vores fedtforbrændingsmotor ved at spise mere fedt. Bare rolig ingen hjernedød – ketonerne laver glukose til hjernen.

Hvis man præcis som mig har haft ( eller har) en fortvivlende kærligheds affære med sukker og co. ( her mener jeg ikke kun slik men også brød og frugt) er dette måske en kost form der passer. Jeg tror på, at de mennesker, der ikke har vild arm i slikskålen og efterfølgende skabet for at søge efter mere har en krop der håndterer kulhydrat bedre end min. Det har både været min forbandelse, men også min redning at blive ved med at lede efter den gode måde at være en str 38  sund på. Jeg har gennem mange år ledt efter mæthed i mere end 2 timer ad gangen og kan med hånden på hjertet sige at jeg har fundet den i fedtet. Alt for mange gange har jeg siddet i sofaen ( selvfølgelig efter en sund løbetur) og spist mig ned på sukker og følt træthed og selvlede som efterfølgene bivirkning.

Jeg troede i mange år på, at fedt feder og at sukker bliver forbrændt.. vel at mærke hvis man ikke spiser det i alt for store mængde og at frugt bare var en helt uskyldig og velsmagende form for snack… Men jeg tog fejl –  jeg er desværre i den kategori, at hvis jeg starter min dag med at spise noget så uskyldigt som en peberfrugt, kan jeg mærke det på sultbarometeret resten af dagen. Jeg er som en tommelfingerregel nødt til spise fedt og protein med alle mine kulhydrater, for at det ikke giver vild arm insulin udsving i min krop. Det har været en banebrydende oplevelse for mig, at opdage, at jeg ikke er hverken dum eller karakter svag, men at jeg simpelthen hidtil har levet af den forkerte mad til min krops type. Jeg er bare insulin følsom/sukker sensitiv og min sult er styret af mit blod sukker/insulin. Man behøver ikke at være professor for at regne ud, at hvis jeg havde fortsat med sukkeret, ville jeg højst sandsynligt have været en oplagt sukkersygepatient senere i livet.

Jeg har kostnørdet i virkelig mange år og har gennem MANGE samtaler med andre hunkøn, fundet ud af at de fleste kvinder har et problematisk forhold til mad og dagligt er sultne, uden at spise at spise sig mætte. Mange forbinder det at spise sig mætte med noget der er forbundet med en hvis form for dårlig samvittighed. Jeg selv har i vanvittigt mange år været hundeangst for at være sulten og havde alskens sunde overlevelsesmad med i tasken dvs. frugt, grøntsager og fiberkiks. Jeg oplevede ihverfald ikke den mæthed og tilfredshed jeg oplever i dag. Jeg havde ofte blodsukkerudsving og mærkede de berømte dyk og en ustyrlig spisetrang. Nu kan jeg gå op til 6 timer uden at være sulten- det var aldrig sket på min gamle kost. Det er virkeligt angstprovokerende for mange især kvinder, at tro på at det de hidtil har spist i ret store mængder (frugten), måske ikke er så godt for dem som hidtil antaget. Min lillesøster fremlagde for nyligt for mig, at det jo er en hård proces for kroppen at forarbejde og bruge protein og fedt som energi, fremfor de letfordøjelige og vitaminrige kulhydrater. Kan ikke nægte denne påstand, men er ikke i tvivl om at det er mindst lige så hårdt og opslidende for kroppen at konstant nedkæmpe med at de insulintoppe frugten giver. Forskningen peger meget i retningen af, at det er bedre for os mennesker, at have konstant lige og lavt blodsukker, end at have et, der svinger hele dagen og dermed slider på kroppen og ikke at forglemme de vitale organer såsom lever og nyrer.

Hvis man skal tro på den seneste forskning om, at mættet fedt ikke er den store synder i forhold til vores helbred, kan man jo passende frådse spise det med god samvittighed og sætte det i kategorien sund sammen med oliven olie og co. ( det umættede fedt) Der hvor fedt er farligt er når de optræder som transfedtsyrer i margarine og friture – og den slags fedt der er fast ved stuetemperatur. Fedt er sundt for os, men i dets naturlige og ikke alt for forarbejdede form – bacon har eks ikke den helt store kongeplads i min kost (meget forarbejdet) men kylling med skind og gode olier og æg fylder en del. Jeg tåler mælkeprodukter fint så jeg spiser fed ost dagligt. Steger kun i kokos og økosmør. Olier er til pestoer og salater og ikke at forglemme de fede fisk fyldt med de livsvigtige omega 3 fedtsyrer. Vi får i den kost vi spiser alt for meget omega 6 og for lidt omega 3. Tag et tilskud af omega 3 og spis så meget fed fisk du kan. for meget omega 6 skaber inflammation i kroppen=sygdom i alle afskygninger.

Hvor meget og hvor lidt fedt vi skal have i kosten er individuelt , de rigtig strikse low carbere har ca 75 % fedt, 5 % kulhydrat og 20 % protein, det må siges at være meget fedt og meget få kulhydrater – jeg opfordrer til at spise til, at man er mæt og glad og fungerer godt – hvor den sandhed ligger må man selv mærke efter. I mine ører lød det helt sindssygt, at spise til jeg var mær for bare 3 måneder siden- for det var jeg jo aldrig- men det regulerede sig helt naturligt efter skiftet til low carb kost sammen med vægten. jeg spiser meget fedt, men tager ikke bad i det, for det må siges at man jo ikke bliver sund og slank af at overfylde kroppen med kcal om det er den ene eller den anden slags – det giver en doven krop at overspise og en frisk og aktiv krop at kunne mærke sult og mæthed og spise derefter. Mange tror fejlagtigt at det er protein de skal spise sig mætte i, men for for meget protein bliver også omdannet til fedt i vores kroppe. Fedt giver efter min erfaring og overbevisning energi og liv til vores celler og hjerne.

Jeg er stadig et kæmpe madøre meget glad for mad og stiler efter at fremstille mad, hvor min mund ikke keder sig. Jeg ved nu, at det der smager sødt er ikke til mig- kun meget sjældent – men jeg kan til gengæld feste og spise mig mæt i alt det andet.cheeky

Pyha for en smøre, der er meget mere hvor det kommer fra, kunne blive ved i det uendelige men vælger at stoppe her alligevel. Håber at hvis du genkender min historie tør tage spinget – har svært ved at tro at du fortryder.

 

 

 

 

 

Follow on Bloglovin

Om louiee

Louise 39 årig kvinde fra nordsjælland, kostnørd, interesserer sig for træning, sundhed og velvære. Tidl. sukkernarkoman – nu indædt real-foodie…

Dette indlæg blev udgivet i LCHF og tagget . Bogmærk permalinket.

4 kommentarer til Hvad er low carb high fat?

  1. Sheila skriver:

    Rigtig, rigtig velskrevet indlæg. Du gør teorien om LCHF meget forståelig. Jeg har haft det nøjagtig som dig både med fordøjelsen, sulten og alle de øvrige gener ved at være sukker- korn- og insulinsensitiv. Er ret ny blogger, men vil gerne med din tilladelse, linke til dette indlæg på et
    tidspunkt..? Tak for god info, ihvertfald 🙂 Vh Sheila

    • louiee skriver:

      Tak for det – det er godt at høre er også selv ret ny som blogger men har meget på hjerte.: ) Fint med mig at du linker mit indlæg, bare giv den gas!  Hilsen Louise ; )

  2. Stella skriver:

    Spændende indlæg. Jeg er ny på lchf, og jeg har haft lidt af den der fedtforskrækkelse siddende i mig, så jeg er stadig usikker på, hvor meget fedt, jeg kan spise! Men – jeg har mærket en bedring i velbefindende og også i huden. Selv om det nu kun er små 14 dage, jeg har været lchf, så føles min hud ikke helt så tør, som tidligere. Jeg har døjet vildt meget af tør hud + eksem, men eksemen på min skulder har jeg – nu ved nærmere eftertanke – ikke mærket meget til de sidste par dage.

     

    Nu skal jeg så have motionen med – det kommer – men tilbage til dit indlæg: virkelig spændende.

    • louiee skriver:

      Hej Stella

      Har heller ikke selv tør hun mere og jeg hr ovenikøbet psoriasis der har markant bedre af denne livsstil- mindre stresset hud – det er bare super. Tak for din feedback ; ) Det med fedtet er en bevægelse hvis du kun har været i gang i 14 dage skal det nom komme helt af sig selv. Det er logik at man er nødt til at føle sig lidt frem i starten, alt andet ville være mærkeligt. God vind med det! og så motionen !

      Hilsen Louise

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

AlphaOmega Captcha Classica  –  Enter Security Code