Træning og LCHF – Kan man det???

Print Friendly, PDF & Email

træning 001 træning 002

For mig var det en kamp at løbe bare nogenlunde normalt med LCHF kosten, men som ugerne gik begyndte det at lysne.

Det er forskelligt fra person til person, hvordan man reagerer på det nye brændstof. For mig tog det ca. 4 uger at kunne løbe 5 km uden besvær.

Min oplevelse kunne beskrives som, at gå fra en ferrarimotor med høj oktan benzin til en gammel dieselmotor. Jeg havde meget mere ondt og ømhed i musklerne og kunne ikke træne så længe af gangen. Havde læst om sammenligningen kulhydrat=raketbrændstof og fedt=basisbrændstof, men forstod først den sammenlining, da jeg selv skulle i gang med at træne uden frugt, sukker og korn.

Havde længe inden jeg tog det store sping – at skippe næsten alle kulhydrater og gå den strikse vej – d.v.s. under 20 gram kulhydrat dagligt skippet det meste brød og korn, spiste glutenfri grød, frugt – tørret og frisk og ret så mange grøntsager og nødder. Havde jo hørt alle formaningerne om, at hjernen skulle bruge mindst 125 gram kulhydrat om dagen for at virke. Men WTF en forandring –  at skippe alle kulhydrater i forhold til træning, det var en hård omvæltning.

Jeg følte at min krop var lavet af beton, mine ben var som at løbe på telefonpæle og min hjerne skulle startes med håndsving og jeg var bare slap og sløv. Var bange for at gå helt død i hjernen, men tænkte at SÅ mange mennesker i sverige og norge kunne dårligt tage fejl og ligge hjernedøde og inaktive på sengen.

Ganske rigtigt – efter den første uge gik det allerede bedre og jeg var ude på min første lille løbetur – ikke uden sværdslag – og det gav håb til at fortsætte. Jeg kunne uden problemer gennemføre en spinning time men løbeturene tog lidt længere tid at gennemføre. Jeg oplevede, at være mere forpustet, lidt højere puls og lidt langsommere i mit tempo og MEGET mere tørstig end før. Jeg kan nu sagtens gennemføre lange ture, tager vand med i bælte ( hvis det er over 10 km) og drikker mere vand efterfølgende. Spinning har jeg gennem hele forløbet kunnet gennemføre uden problemer. Jeg glæder mig til, at tage hul på styrketræningen igen og se hvordan det spænder af. For mit vedkommende er der altså forskel på den vægtbærende motion(løb) og den mere statiske træning (spinning).

Lad mig sige det sådan at jeg er holdt op med at tro på, at vi har behov for kulhydrat i det daglige. Jeg fungerer meget bedre både nat og dag på LCHF kosten – så er jeg lidt mere ligeglad med at mine løbetider er blevet dårligere- selvom det skærer i mit konkurrence hjerte. De gamle hærdede LFCH'ere siger at det kan tage op til et halvt år for kroppen at vænne sig til at bruge fedtet som benzin, så der er håb forude.

Så en skæg ting som en kommetar på et af kostdoktorens indlæg : 600 meter hæk =pasta, marathon=LCHF og Tour de france = Epo – lyder meget sansynligt! Oplevede ofte på min "gamle kost", at være oversulten og lidt svimmel efter en lang løbetur, men nu er jeg bare supertørstig i stedet og kan spise når jeg er blevet sulten igen.

Har faktisk overvejet, at træne til marathon på denne kost på et tidspunkt. Kan se at der måske er en den fordel fremfor mit første på godt med kulhydrat. Jeg kommer ikke til at møde muren – som er den de fleste mennesker, løber ind i, når de løber tør for kulhydrat – Jeg lever så at sige, på den anden side af muren til daglig i og med, at jeg konstant er i ketose. Der er efterhånden også en del svenske topatleter, der lever efter denne livsfilosofi og leverer bedre præstationer end før. Så det må komme an på en prøve..

 

 

 

 

Follow on Bloglovin

Om louiee

Louise 39 årig kvinde fra nordsjælland, kostnørd, interesserer sig for træning, sundhed og velvære. Tidl. sukkernarkoman - nu indædt real-foodie...
Dette indlæg blev udgivet i LCHF, Træning og tagget , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

AlphaOmega Captcha Classica  –  Enter Security Code