Sov godt !

Print Friendly, PDF & Email

baby søvn

Søvn er et af de vigtigste og mest basale af vores behov. Det er et af de punkter på det menneskelige målebarometer, der siger allermest om hvordan vores generelle helbredstilstand er. Jeg mener groft sagt, at hvis man kan sove og skide komme på toilettet, så er alt det andet sekundært. Selvfølgelig går alt det her hånd i hånd og er forudsætninger for hinanden. For hvis man ikke spiser, motionerer, stresser af og generelt er god ved sig selv, fungerer som regel hverken søvn eller tarmsystem. Så at tingene bider sig selv i halen, er vist ikke en statshemmelighed af de helt store. For mit eget vedkommende har jeg altid været velsignet med et fantastisk søvngen, har altid sovet godt og tungt. Plejer at sige, at der skal en krig til at vække mig. Men kan forstå på dialog med andre mennesker at det bestemt ikke er alle der sover ligeså sødt som mig. Jeg er for det meste, meget opmærksom på at gå i seng når det første søvnvindue åbner sig,  dvs ved første tegn på træthed om aftenen – uanset om det er midt i en god film eller ej. Jeg fungerer bedst på 8 timer og gerne lidt mere i weekenden. Bliver forvandlet til et dæmonisk tvært og urimeligt menneske, hvis jeg over et par dage,  får meget mindre søvn end det, ihvertfald her om vinteren. Nogle af mine egne observationer til en vellykket nattesøvn virker nok på andre end mig selv så here goes… Læs og prøv de 10 råd som foreskrevet og din søvn vil måske føles som ovenstående billedewink

1) Spis LCHF- det virker !!! spis meget få kulhydrater inden sengetid, spis gerne sidste måltid senest kl 18 – 19 hvis det kan lade sig gøre, sundt for kroppen ikke at bokse med insulin og fordøjelse når den skal have optimal søvn og nattero.

2) Lad være med at spise for meget til aften, lad morgen og frokost være dagens største måltider, der hvor der er brug for energien. Lad gerne kroppen faste mindst 12 – 14 timer hver dag godt for fordøjelsen og vægten!

3) drik din kaffe om morgenen og hvis du absolut ikke kan leve uden i løbet af dagen senest kl 15 max 2-3 kopper dagligt. Drik koffein fri te om eftermiddagen og aftenen dvs. ikke sort te. Hvis du er kvinde i overgangs alderen drik gerne salvie te – hjælper på hedeture og giver rolig søvn. Ikke FOR meget væske de sidste timer inden sengetid det giver tissetrang om natten og afbryder søvnen.

4) spis et tilskud af magnesium før sengetid det giver ro i kroppen

5) varmt bad eller sauna inden sengetid beroliger og trætter

6) tankemylder kan afhjælpes af rescue night spray fra bach

7) god dyne,god seng og ikke mindst en god hovedpude hjælper også på sagen

8) I seng inden 22 der er den bedste og mest kvalitative søvn

9)  minus tv, ikke for skarpt lys de sidste timer inden sengetid, men gerne en god bog. Hvis du skal op at tisse i løbet af natten lad være med at tænd lyset, så kroppen ikke vågner rigtigt.

10) tankefeltsterapi og lidt meditation kan også være hjælpsomt til en god søvn.garfield søvn

  Og sidst men ikke mindst husk at :søvn og slank

Follow on Bloglovin

Om louiee

Louise 39 årig kvinde fra nordsjælland, kostnørd, interesserer sig for træning, sundhed og velvære. Tidl. sukkernarkoman - nu indædt real-foodie...
Dette indlæg blev udgivet i LCHF, Søvn og tagget , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

AlphaOmega Captcha Classica  –  Enter Security Code