Ketose og Fedttab

Print Friendly, PDF & Email

Advarsel Advarsel super nørde indlæg -men i min optik MEGET spændende og nyttig viden i forhold til fedttab. Vil egentlig ikke kalde det vægttab men fedttab, for det er jo det de fleste gerne vil opnå, ikke tab af hverken vand eller muskler tak!

Ketoner er det kroppen danner i leveren, når den er løbet tør for kulhydrater i blodbanen. LCHF er en ketogen diæt, der betyder, at man indtager minimalt med kulhydrat for at skabe en mere direkte vej i fedtdepoterne. Når der ikke er kulhydrater at brænde af som benzin, har kroppen lettere adgang til fedtdepoterne og bruger dermed egne eksisterende fedtdepoter som energi kilde. Ketoner er det hormon man bruger som sult undertrykker og giver en langvarig energi og slutteligt et godt fedttab fra depoterne. Keton niveau kan måles, ved brug af enten keton urin sticks(noget usikre da enkelte ikke udskiller ketoner i urinen) eller en meget mere præcis måling i blodet med et apparat dertil indrettet. Herom mere…smiley

Insulin er vores stærkeste fedt lagrende hormon og insulin holder man helt i bund, ved at indtage primært fedt og relativt lidt protein og minimalt med kulhydrat. Grunden til den lille del protein er at vores kroppe er så snedigt indrettede at den kan nedbryde protein til glukose hvis man indtager for meget af det. Hvis man skal høre på de hærdede low carbere skal fordelingen ligge på 80 – 85 % fedt ca 10 % protein og 3-5 % kulhydrat hvis man stiler efter den optimale ketose og hormonelle styring af appetitten og den SUPER fedtforbrændende tilstand hvor man har acetone ånde, men ikke føler sult eller cravings og kan køre 12- 24 timer uden trang til mad.

Jeg har nu spist low carb mad i et halv års tid. Jeg tabte mig som sagt til en passende vægt, inden for den første måned på low carb, men nu synes jeg bukserne begyndte at stramme igen. Men bare rolig kiloerne er ikke kommet uden grund. Indrømmer at jeg er SÅ skyldig pis os! Har dykket godt i chokoladen, nødderne og flæskesværerne, samtidig har jeg ikke sparet på den øvrige mad. Jeg har mere end et par enkelte gange, spist selvom maven var fyldt til briste punktet jeg i virkeligheden slet ikke var sulten. Spist mere af gammel vane, eller fordi det bare smagte godt. Jeg var faldet i den faldgrube, som madører som mig gør en gang imellem. Den ekstra vægt er ikke kommet så hurtigt på, som når man spiser kulhydrater, men mere snigende som en tyv i natten (?). Konklusion: at æde sig i hegnet er stadig ikke svært for mig.

Jeg indkøbte en ketonmåler på (www.abbottdiabetescare.dk) for at få en indikator på,  hvor højt jeg lå i fedtforbrændingszonen og her er resultatet :morgenmad og keton 004

Uuuarghh hvilken skuffelse!!! Jeg lå på sølle 0,3 hvilket kun er stadiet for begyndende ketose. Den optimale ketose og fedtforbrænding ligger når man er over 1,5… Må være hyper sensitiv…hvilket jo egentlig ikke kommer bag på mig!

Øv for en nedtur, det gav bestemt stof til eftertanke. Jeg har ellers kørt en ret så striks LCHF med under 20 gram kulhydrat om dagen, men suk slet ikke godt nok. Spiser nok for meget protein og for store madmængder i det hele taget..frown

 De næste par uger, holder jeg stram fokus på at komme i optimal ketose. Jeg vil give fedtet en ekstra skrue op og proteinet ned. Har lavet en del research på Anders Eenfeldts www.kostdoktorn.se og Jimmi Moores www.livinlavidalowcarb.com  De to herrer, hvoraf den ene jo er læge, har lavet et stort benarbejde i at måle blod ketoner og givet deres ideer, til hvordan man opnår optimal ketose og max fedtforbrænding – jeg trænger desperat til dette og er derfor gået i sving i dag. Er udover vrede på mave dellen også bare super nysgerrig på dette og elsker at teste kroppen (motto : hvis man ikke tester så gætter man!) på dens formåen. Vi er jo nogle mærkværdige og fantastiske organismer, der kan tilpasse os mange ting. Er nysgerrig på, om det virkelig er sandt, det med den totalt manglende sult og langvarige stabile energi. Magic Bullet Kaffe- her kommer jeg!

Er klar til at smøge ærmerne op den næste måned og følge ovenstående procent satser, for at se hvad der sker. Følger derfor i det næste stykke tid op på bloggen, med mine fremskridt på vægten og bukselinningen og selvfølgelig alle mine forhåbentlig stigende ketonmålinger. Spændt på hvordan jeg reagerer, på forskellige fødevarer i forhold til insulin udsving i blodet på f.eks. mælkeprodukter, nødder, chokolade osv.

Det næste stykke tid, vil jeg udgive nogle af de opskrifter, jeg vil spise for at opnå den optimale ketose og de vil derfor indeholde en del mere fedt, mindre protein og endnu mindre kulhydrat end mine opskrifter hidtil har indeholdt – så er I advaret !!!devil Er godt klar over at det kræver nogle justeringer, men jeg har tænkt mig at være kreativ, i så vid udstrækning jeg kan på opskrifts og velsmags delen.

 Fortsættelse følger…

Follow on Bloglovin

Om louiee

Louise 39 årig kvinde fra nordsjælland, kostnørd, interesserer sig for træning, sundhed og velvære. Tidl. sukkernarkoman – nu indædt real-foodie…

Dette indlæg blev udgivet i Ketose, Kroppen, LCHF, Vægttab og tagget , , , . Bogmærk permalinket.

21 kommentarer til Ketose og Fedttab

  1. Vikki Träger skriver:

    Øv øv, at bukserne strammer lidt, men det lyder altså mega spændende! Jeg har i længere tid været ret nysgerrig omkring ketose, så er spændt på at se din udvikling, og høre dine tanker om det 🙂

    Og er spændt på dine opskrifter, og den optimale mad for ketosen!

    Ps. Til din indledning, omkring fedttab – der er en gut fra mit studie, som konstant siger til mig, jeg skal stoppe med at spise salt, hvis jeg vil tabe mig, fordi saltet binder VÆSKEN. Han har slet ikke forstået pointen 😉

    • louiee skriver:

      Hej Vikki

      He he åbenbart ikke, man netop nødt til at indtage salt især når man ikke spiser særligt mange kulhydrater- ellrs risikerer man svimmelhed og dehydrering, da man jo ikke kører på fuld vand tank!!

      Nørder for fuld drøn for at finde på ting at spise – kommer nok en masse retter med æg- dejlig “whole-food” man lever godt på :0)

      Er selv spændt som et lille barn juleaften, og skal nok skrive om gode og dårlige erfaringer på bloggen

      Hilsen Louise

  2. Lykkeglimt skriver:

    Hvordan hulen er det lykkes dig at holde dig under 20 g kulhydrat om dagen? Der kan da ikke være plads til ret mange grøntsager i din kost så, for hvis du spiser 600 g grøntsager, så er du allerede over. Og der er jo også kulhydrat i både chokolade og nødder (og alt muligt andet)..? 🙂  

    • louiee skriver:

      Hej Anne

      Har primært holdt mig til superlow carb grønt såsom, spinat, asparges, agurk,blomkål, aubergine og salat. Men indrømmer det er noget af et puslespil :0) Har måske ikke lige spist de 600 gram hver dag men deroppe af.. Som sagt elsker jeg forsøg med kroppen og elsker en god udfordring. Elsker også grøntsager så skruer op for dem efter min ketose forsøg ;0) De fleste mennesker trigger ikke insulin på bladgrønne grøntsager – så det bliver en del af forsøget- rapport på vej!

      Hilsen Louise

  3. Lørna skriver:

    Jeg spiser selv meget få kulhydrater og bruger derfor også rigtig meget bladgrønt. Det er svært at komme op på 600 g grønt om dagen, men det er prisen jeg må betale i en periode, mens jeg forsøger at holde min forbrænding optimal. 

    Jeg har også studeret ketose nøje den senere tid, men det har været utroligt svært for mig at komme op på et ordentligt keton niveau, så jeg glæder mig til at følge lidt med på din blog den kommende måned.

    Held og lykke med projektet 🙂

  4. frk. sveske skriver:

    Hej,

    Super spændende eksperiment, du har kastet dig ud i. Jeg glæder mig til at følge dig. Kender desværre alt til det med bukserne, som strammer lidt. Lige nu, ved jeg dog ikke helt, hvordan jeg skal eller vil sadle om… Følger dig helt sikkert.

    KH

    – frk. sveske

    • louiee skriver:

      Hej Sveske

      Har tænkt på dette eksperiment længe og nu er det bare go, er selv rigtig spændt på resultatet ;0) Håber I der følger det får en masse nyttige erfaringer!

      Hilsen Louise

  5. Frisbee skriver:

    Fedt indlæg!! 🙂

    Jeg elsker også at udfordre kroppen på forskellige måder. Lære den at kende… Og det tager bare lang tid, at lære den at kende, at lytte til den og reagere på dens behov -synes jeg 🙂

    Det her ketose-noget kunne jeg godt finde på at prøve også – bare en kort periode 😉 Så jeg følger helt sikkert med!! 

     

  6. Frusb skriver:

    Navn: Ikke frisbee – men Frusb 🙂 Damn autocorrect!

    • Frusb skriver:

      Ej, det går da helt galt nu… Hvor blev mit første indlæg af, hvor den skrev, at jeg hed frisbee? 

      Nå, men kort fortalt, så synes jeg det her er et fedt indlæg – super spændende! Og jeg glæder mig til at følge dit ketose-eventyr 🙂

      • louiee skriver:

        Hej Jonna

        Super at du også er nysgerrig på det her, håber du får en masse brugbar viden ud af at følge ketose udviklingen ;0)

        Hilsen Louise

  7. Camilla skriver:

    Jeg er nysgerrig efter at høre om, hvad du helt præcist har indkøbt til måling af ketoner. Jeg er med på at man skal have et måleapperat i stil med freestyleprecission, og dertil nogle strimler – men hvilke ? Og så skal man vel også have en fingerprikker, er der mere ? 

     

    • louiee skriver:

      Hej camilla

      Mit måle apparat er lige præcis en freestyleprecission, og jeg købte den med både finger prikker og nogle målesticks for både ketoner og blodsukker. Men det er det !! dr medfølger en lille taske til hele molevitten og man kan løbende bestille flere keton sticks hos http://www.abbott.dk Drr kan du finde alle produkter og de er lyn hurtige til at levere.

      Hilsen louise

  8. Jennifer skriver:

    Hej.
    Falt lige over dit indlæg og er nysgerrig over hvordan du holder øje dit indtag af kulhydrater. Sidder selv med papir og lommeregner når jeg kører striks lc. :/

    • louiee skriver:

      Hej Jennifer

      Betaler mig fra det på http://www.madlog.dk, det koster 100 kr for 10 uger og sparer en masse blyant, papir og besvær.. alle fødevarer står i deres database. Når man både holder øje med fedt, protein og kulhydrat er det et genialt værktøj – kan ikke undvære det.

      Bedste hilsener Louise :0)

  9. Helle Madsen skriver:

    Jeg har lige modtaget min Freestyle precision, som jeg har ventet på, og nu opdager jeg at man særskilt skulle ha bestil stimler til ketoner. ØV, nu skal jeg bestille igen og betale for det ØV, ØV

    • louiee skriver:

      Hej Helle

      Ja øv for den, jeg fik vist 5 stk målere med i første pakke- men ja koeton målersticksne er dem der er dyre i drift – men de plejer jo som sagt at være hurtige med leveringerne :0)

  10. Lonni skriver:

    Den ketonmåler du har købt. hvor meget ekstra tilbehør skal der købes med til? Er der en fingerprikker med i startsættet og skal man bruge en ny nål hver gang? -Jeg er ved at købe startsættet men vil lige sikre mig at jeg får alt med i første omgang 🙂

    Vh Lonni

    • louiee skriver:

      Hej Lonni

      Det eneste du skal købe til måleren er ekstra keton sticks :0), der følger lancetter og fingerprikker med. God fornøjelse med den.

      Hilsen Louise

  11. Snorre skriver:

    Et ketonniveau over 1,5 er tegn på begyndende Ketonforgiftning, hvilket er en af de mest hyppige dødsårsager for diabetikere, da det kan lede til nyresvigt.

    Jeg vil anbefale at droppe en kur som er så usund…

    • louiee skriver:

      Hej Snorre

      Jeg er sund og rask og har ikke diabetes. du må forveksle ketose med ketoacidosis som er meget farligt for diabetikere. Raske mennesker kan sagtens være i ketose uden at tage skade. 

      Mange Hilsener Louise

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

AlphaOmega Captcha Classica  –  Enter Security Code