Pose Running

Print Friendly

 

 

sko 002

Jeg er simpelthen gået hen og blevet forelsket. Jeg er er helt "in love" med denne form for løb.

Jeg har løbet i over 10 år i løbesko, der er bygget til kraftig over pronation. I disse sko havde jeg indlæg med svangstøtte bygget med instruktion far Kaisersport på Frederikssundsvej. Altså en stor del ingeniør samarbejde fra forskellige løbe skos eksperter. Der er ovenikøbet i konstruktionen af mig, blevet bukket for meget af til fødder, i forhold til min højde. Så jeg har med mine 168 cm en sko størrelse 41,5 og den er tung med alt det grej i !!!

Jeg er vild med at løbe – især langt og mega stædig og har derfor gennemført adskillige halv marathons og et enkelt helt. I forbindelse med alle de lange ture, har jeg også taget min del af skader. Jeg har haft en hælspore der tilbagevendende har drillet og givet nogle uønskede pauser fra mit elskede løb. Holdt et helt års pause efter mit marathon – hvilket ikke var særligt sjovt. Nå, men lang historie kort, har jeg en meget løbe passioneret far, der nu lige har fået opereret knæ nummer 2. Han havde hørt om Pose Running og ham der kalder sig " Claus Posemand" og ville gerne give en times undervisning hos ham.

Jeg var selvfølgelig på og efter en times undervisning, var jeg klar til at starte ny løbe stil ! Jeg købte ovenstående sko Vivo Barefoot på posemandens opfordring.

Sikke en forandring på mine løbeture… Bitte små skridt og psyko ondt i læggene de første 3 uger. Der er ligesom 3 fiks punkter og de kan ses på www.goodformrunning.com. Tror egentlig ikke, at man behøver decideret undervisning som jeg valgte, men det var nu meget betryggende for mit vedkommende.

 Her er fikspunkterne :

1) Man løber HELT ret op og ned

2) Man lander på sin midtfod og ikke på tå eller hæl og ligesom fordeler vægten på hele foden, slap af i foden så meget som muligt

3) Kadencen på ens løb skal være 180, dvs man tæller hvor mange skridt man løber pr minut. ( lyder mere besværligt end det er ) Jeg løb naurligt 160 fra starten på denne stil.

4) Man skal have følelsen af at have et reb om livet og at man nærmest blive trukket frem

Alle de her fikspunkter fylder en hel milliard i hjernen de første par ture, men forsvinder gradvist som hjernen bliver programmeret til en anden stil. Forestil dig at der kommer to ninjaer ind gennem dit vindue og du skal flygte fra dem? Hvis du poserunner væk fra dem er din hjerne omprogrammeret!!!

Min første løbetur var HELT fantastisk. Det er lang tid siden jeg havde følt mig så udfordret og det var sjovt samtidig. Posemanden råder til at tage 15 min hver dag det første lange stykke tid. Og bare rolig man er ikke i stand til mere end det. Jeg selv løb på to beton lægge de første 3 uger. Jeg hørte ikke efter den musik i ørene, der ellers plejer at motivere mig – Nej jeg koncentrerede mig 100 % og var helt smadret efter kun 15 min – men stor smilede hele vejensmiley Jeg blev helt høj på en måde det er længe siden jeg har prøvet ved almindeligt løb. Hver gang jeg gik med hunden skulle jeg lige prøve, når jeg skulle ud til bilen osv. Ikke nok med at det var sjovt, det var og er stadig meget hårdere end min gamle stil. Mine gamle km tider hed 6.30 pr km nu løb jeg snildt tider på 5.45.. Helt utroligt!

Jeg var sind sygt forpustet og har og havde en puls på 200(ungpigepuls) en puls jeg havde svært ved at nå, selv når jeg løb intervaller i den gamle stil.

Jeg kunne godt mærke, at de 2 – 3 km jeg løb snildt kunne gøre det ud for 8- 10 km i gammel stil.

Jeg har nu vænnet mig til stilen og kan slet ikke finde ud af, at løbe på min gamle måde længere. Jeg har været i gang siden starten af februar i år og kan nu løbe 20 min i træk uden stopyes

Jeg kan kun nævne fordele ved denne form for løb, den eneste bagside er at man starter fra scratch igen og det har jeg prøvet ALT for mange gange. Men hvad når beslutningen er taget er man igang. Og ja skoene er pissegrimme – det ligner jeg har stjålet Anders Ands skono Men det er nok bare min forfængelighed.

Fordele ved Pose Running i min optik er:

1) Billigere løbesko – jeg gav 900 kr med fragt fra England, i modsætning til dem jeg plejer at købe til 1400 plus indlæg til 1500 i alt GISP 1650 pr. par !!

2) Lettere løbesko, det er som om man igen sko har på, de vejer minimalt i forhold til de gamle klodser

3) Tidsbesparende, man løber kortere tid og får mere valuta for pengene

4) Færre skader på knæ,ryg og fødder. Styrkede sener og vedhæftninger og muskler

5) Bedre km tid, fart i skøjterne.

6) Sjovt, sjovere , sjovest. Passer på en eller anden måde godt til min lille hobbit krop at løbe på den her måde.

 Andre gode råd jeg lige vil give med på vejen er :

Sæt ambitionerne ned, det er nemt at løbe sig i sønder på kort tid, hvis man forcerer og løber længere pga utålmodighed ( ahem, host , host)

Skift lidt mellem de gamle og nye sko hvis du får ondt i fødderne i starten

Accepter at det tager tid, at vænne sig til den nye stil og at du ikke kan det samme som før

Sidst men ikke mindst nyd det, nyd det, nyd det!!! Det er vildt sjovt og motiverende.Det her er mine erfaringer og oplevelser med Pose Running – det er ikke sikkert at du får det på samme måde, men prøv det!

Trængte ligesom til at skrive om noget mindre alvorligt, end mit indlæg fra igår. Her er noget af det, der gør livet sjovt for mig og værd at leve.heart

Tilbage til virkeligheden:

Med hensyn til ketosen er jeg stadig der… På trods af kæmpe ( jeg mener her utrolige) mængder af mad hos mor i forgårs til påskefrokost, holdt jeg mig over 1 på måleren hele tiden! Og var tilbage på 3,7 i går aftes. Jeg holdt mig 100 % fra snapsen og var egentlig glad for det- at dømme efter den dag min kæreste havde i går med masser af tømmermænd – er der vel egentlig ikke noget jeg er gået glip af. Og hey spiste mørk chokolade (valrhona 85%) i går … hele 25 gram og forblev i optimal ketose. Mørk chokolade  – velkommen i mit liv igen!!! Chokolade indeholder som bekendt masser at det fedt, der stimulerer ketogen effekt. Sukkeret i denne form iklædt chokolade – gør heldigvis igen forskel i min krop, taknemmeligheden er stor. Har aller mest lyst til at grine grumt som ham den onde Dr. Evil fra "The spy who shagged me" ( muuaaaahh), men lader være af angst for nemesischeeky

Opskrifter for ketogene chokolader comming up!

 

Follow on Bloglovin

Om louiee

Louise 39 årig kvinde fra nordsjælland, kostnørd, interesserer sig for træning, sundhed og velvære. Tidl. sukkernarkoman - nu indædt real-foodie...
Dette indlæg blev udgivet i Kroppen, Træning og tagget , . Bogmærk permalinket.

16 kommentarer til Pose Running

  1. Stella skriver:

    Aj,hvor lyder det bare godt med poserunning! Jeg glæder mig rigtig meget til maj, hvor jeg har en time. Lige nu øver jeg mig på tåøvelserne, og så skal jeg lave de andre øvelser, han viser på sin hjemmeside. Men løber gør jeg ikke 🙂

     

    Tak for dit uddybende indlæg – det lyder virkelig spændende og som en fed måde at bruge kroppen på.

    • louiee skriver:

      Hej stella

      Er sikker på, at det du laver nu af øvelser, gør dig godt, til når du skal rigtigt i gang. God fornøjelse når du når så langt :0) Har vist sagt det rigeligt – men glæd dig!

  2. stella skriver:

    jeg fik mine fine sko i dag… åh, jeg tæller ned 🙂 o g hver gang jeg læser dit blogindlæg bliver jeg mere forventningsfuld..

    • louiee skriver:

      Dejligt at høre, håber du bliver ligeså glad for det som mig :0). Går ikke ned på udstyr og har lige bestilt et par frække pinke sommerudgave af Anders Anderne og glæder mig til posten kommer. :0)

      Uhh kender følelsen af at have et par sko man ikke må løbe i endnu, lidt samme følelse som at vente på juleaften.

      God weekend :0)

  3. stella skriver:

    Jeg havde min første solo-time i dag! Hold da op, hvor var det godt! Jeg tror, det bliver rigtig godt  – jeg har været høj hele dagen, og jeg glæder mig til at komme igang i morgen med at øve.

    Hvor køber du sko´, når du ikke køber dem hjemme?

     

     

    • louiee skriver:

      Fedt fedt det er bare den bedste følelse, håber du kommer godt i gang. Jeg køber mine sko fra vivobarefoot fra england på nettet, de leverer superhurtigt! Har adressen fra posemandens side om sko der er egnede og ikke bull-shit sko som han så pænt kalder andre løbesko. :0)

      • stella skriver:

        Nu har jeg jo ikke så stor erfaring med at købe sko på nettet – hvordan sikrer du dig, at de passer?

         

        Mine lægge er som CEMENT her til morgen efter timen hos posemand..Jeg tror aldrig de kommer til at kunne bruges igen 🙂 (hvilket jo afslører, at jeg var rigtig meget fremme på forfoden og ikke hele foden, ikk'?) 🙂

        • stella skriver:

          og ja – han er meget direkte i sit redegørelse for sko 😉

          • louiee skriver:

            Hej stella de har en super guide til størrelser inde på den hjemmeside man køber skoene. Når du leder efter størrelse kan man finde den model man har i gamle løbesko – taste størrelsen og så finder de en størrelse der passer- virkede perfekt  og jeg fik de rigtige første gang. Det med læggene er et tegn på at du har gjort det rigtige, mine var præcis som du beskriver… MEGET lang tid ca 3 uger- det var ret hårdt at løbe på dem, men det gik. Bare løb som han siger 100 meter af gangen :0)

  4. stella skriver:

    Tak for opmuntringen 🙂 Øver du hver dag?

     

    Jeg kigger på skoene – jeg er lidt vild med dine pink sko 🙂

  5. stella skriver:

    Nu har jeg bestilt et par og har lige fået besked om, at de er afsendt.. Nu er jeg spændt på hvornår de lander.. og til at prøve dem, men det er dælme smart med deres måleskema, hvor du taster din nuværende løbesko ind!

    • louiee skriver:

      Hej Stella Ja genialt nummer system og hurtig levering synes jeg, fik dem efter 4 dage.. I starten løb jeg ca 15 med stop hver dag, nu løber jeg 5 km 3 gange om ugen. Det er stadig langt hårdere end min gamle løbestil, så der går nok lidt tid før jeg løber meget længere…satser på eremitagen til efteråret!

      • stella skriver:

        Sejt!

        • stella skriver:

          Skoene kom i går, og jeg vil prøve dem i aften. Jeg har foreløbig kun vovet at træne 2 gange om ugen.. fordi jeg har været sindssygt øm bagefter.. Sidst var det bagsiden af lårene. Jeg tør heller ikke helt kaste mig ud i for meget for hurtigt af frygt for ekstra skader.. men jeg gik en tur i dem i går- ÅH de er fede 🙂

          • louiee skriver:

            Fedt at høre og meget fornuftigt at du ikke lægger for hårdt ud.. det lyder som en god start og ja ømhed det kan man desværre ikke komme udenom med den nye løbestil- Keep up the good work :0)

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

AlphaOmega Captcha Classica  –  Enter Security Code