3 udfordringer på 3 uger… Og lidt om SSS

Print Friendly

SSS 001

Ja nu føler jeg, at jeg har helt styr på den ketogene diæt og nu er det på tide, at jeg udfordrer mig selv lidt igen. Elsker en god udfordring især på kost fronten . Elsker at afprøve nye ting og se måske andre resultater. Har nu nærlæst alle Sten Sture Skaldemans bøger – han er en slags LCHF bedstefar og har selv spist sig ca 70 kg ned i en alder af 60 år. Han siger selv at han nærmest "faldt over" diæten. Han var overvægtig, aldrende og havde prædiabetes, højt blodtryk og meget mere. SSS havde en battle med en kollega om at tabe sig og skar ned på kalorierne. Han nåede et punkt, hvor han spiste 800 kcal om dagen og stod bomstille på vægten! SSS begyndte at spise naturlig mad og godt med fedt og tabte sig først da til sin nuværende vægt. Han er trods sin alder, ikke stoppet med at eksperimentere med sin krop og kost. Spiser eks jordbær og frugt nogle uger om sommeren, for at se at han tager på. Vender tilbage til sin "normale" kost og taber kiloene igen i løbet af efteråret. har også beskrevet en del forsøg med motion og om det giver vægttab – det er sundt- men virker ikke på buksestørrelsen, som mange ellers skulle tro. Hvis man ikke har problemer med det svenske, er hans bøger top underholdende og fyldt med brugbare erfaringer fra en mand(og hans klienter) der har spist strikt LCHF i 11 år. Jeg anbefaler på det varmeste hans bøger, som jeg køber på adlibris.

Tilbage til mig og inspireret at SSS har jeg besluttet at afprøve tre diæter inden for LCHF genren på 3 uger. Jeg vil følge en diæt og holde den til punkt og prikke i en uge og derefter prøve den næste ugen efter osv. Grunden til dette er at jeg ikke er helt tilfreds med figuren lige pt, men nægter, at gå på vægten og genindføre kcal tyrraniet. Jeg er holdt helt op med at tro på den slags! Men forsøg indenfor LCHF rammerne er jeg med på, for at evt. gå ned en buksestørrelse. Den høje ketose har den forunderlige virkning, at jeg ikke føler sult mere og er derfor i stand til at faste de 16 timer jeg gerne vil, fra 19 – 11 og det fortsætter jeg med! Jeg har endog dage, hvor jeg er så mæt, at af ren lyst  overvejer en hel dags faste, bare for at føle rigtig sult igen.

1)

Den ene kost er ren fakir kost:

Dvs det SSS kalder GI- noll kosten den består af kød, fisk, fugl, æg og naturligt fedt – intet andet udover drikkevarer kaffe te og vand !

2)

Den ene er SSS opfindelse en slags fakir kost for kvinder (mænd spiser kød og smør). Kvinder derimod skal spise æg og makrel 3 – 4 gange om dagen for at opnå samme effekt. 1-2 æg ad gangen med et stykke makrel hvis man vælger den med tomat skrabes sovsen af.

3)

Den sidste diæt er egentlig en jeg har læst om i Sofie Hexebergs bog : nytt liv med riktig mat. Mennesker hvor helt almindelig LCHF forskrifter ikke virkede på, skulle spise efter følgende model 80-20-80 dvs 80 gram protein, 20 gram kulhydrat og 80 gram fedt om dagen men både mælk, nødder og grøntsager er tilladt.

Jeg elsker at udfordre mig selv og er spændt på om jeg kan overholde disse rammer i 3 uger. Jeg tror, at jeg starter ud med, den mest skrabede af dem alle, nemlig den med æg og makrel og intet andet – heldigvis elsker jeg begge dele og det kan haves med på farten.

Der efter tager jeg en uge på fakir og afslutter med en uge på 80 – 20 – 80. Skal nok give info undervejs og hvordan jeg løser det så min mund ikke keder sig undervejs.cheeky

Nærmere beskrivelser af kost og fremgangsmåde følger de nærmeste uger. Skal lige have overstået en fødselsdag fredag i denne uge og så i gang lørdag (eller søndag)- man skal jo som bekendt ikke starte noget op en mandag vel???

 

 

Follow on Bloglovin

Om louiee

Louise 39 årig kvinde fra nordsjælland, kostnørd, interesserer sig for træning, sundhed og velvære. Tidl. sukkernarkoman - nu indædt real-foodie...
Dette indlæg blev udgivet i Ketose, Kroppen, LCHF, Vægttab og tagget , , , . Bogmærk permalinket.

6 kommentarer til 3 udfordringer på 3 uger… Og lidt om SSS

  1. Steffen skriver:

    Skal blive spændende at læse om. Jeg abonnerer på LCHF-magasinet, hvor SSS er en af skribenterne – nok den som skriver mest, egentlig. Han er ganske underholdende – måske skulle man prøve at læse hans bøger…

    • louiee skriver:

      Hej Steffen 

      Som skrevet kan de klart anbefales, han har både stor viden, lune og humor :0)

      Hilsen Louise

  2. Vikki Träger skriver:

    Det lyder spændende Louise 😀 Fedt du deler det, så man kan lære lidt af dine erfaringer 🙂

    Men med 80-20-80, kommer man så ikke til at få utroligt få kalorier om dagen? Jeg har talt kalorier i dag, for at have styr på fordelingen, og være sikker på, at jeg får fedt nok. Og der passer jeg godt med protein, ligger lige over 20 i kulhydrat men har til gengæld omkring 150 ved fedt. Og i alt har jeg spist omkring 1600 kcal. 

    Man skal en del længere ned så, for at ramme de 80 i fedt, og så tænker jeg på, hvor mætheden så skal komme fra? Selvfølgelig er der også en del mæthed i proteinen, som man så skruer op.

    Nå, det var bare lige strøtanker her fra 😀

    • louiee skriver:

      Hej Vikki

      SSS siger at man skal plusse sine kulhydrater og protein og dividere antallet af gram fedt med det tal. Hvis tallet er nær 2 er det perfekt fordeling! Jo 80-20-80 fordelingen indeholder 1120 kcal – så jeg frygter klart den uge mest, men jeg er bare så nysgerrig på hvad der sker – Er meget angst for at være sulten, men det er kun 1 uge så WTF – jeg er stædig ;0)  

      • Vikki Träger skriver:

        Interessant! Vil slet ikke sige hvor langt under to jeg er for i dag 😀 😀 😀

        Jeg er også pisse bange for at være sulten – men jeg glæder mig tl at følge dit projekt! 🙂

        • louiee skriver:

          Mindre end 2 kan også gøre det! Jeg lå selv i dag på 1,8 og havde keton tal 5,1Jeg lover at jo højere kvoten er mod 2 jo mindre sult og cravings.. :0)

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

AlphaOmega Captcha Classica  –  Enter Security Code