Keton tal og det jeg spiser

Print Friendly

Keton 001 Lige en keton måling fra i går aftes – så tror da pokker, at jeg ikke er sulten på noget tidspunkt. Nå man får et så højt tal på måleren er det jo interessant at kigge på, hvad man har spist i løbet af dagen .. og foretaget sig!

Jeg er begyndt at motionere på helt tom mave om morgenen – efter råd af SSS. På mine trænings frie dage,går jeg en halv time rask gå tur med hunden, for bare at lave et eller andet aktivt. Igår var en træningsfri dag med møde hele dagen på jobbet –  altså siddet på min rumpet størstedelen af dagen.

I går spiste jeg følgende :

11 kaffe med 20 gram kokosolie og 1 dl low carb mælk og 1 stk brie 60+

12.30 3 skv parmaskinke, 7 macadamias og halv pose flæskesvær med fedtkant ca 30 gram

13.30  et stykke makrel i tomat(uden tomat), et stk brie og 10 gram mayonnaise

18.30 1 mini farsbrød og cremede svampe og te med kokos olie.. meget mæt bagefter!

Mine portioner er mærkbart skrumpet, men det er meget lettere at begrænse sig og spise til man føler mæthed, når blodbanen nærmest er oversvømmet i ketoner fremfor kulhydrater.

På søndag tager jeg fat på SSS version af dame fakir kost i en uge. Jeg har besluttet mig for at makrellen godt kan erstattes med varm røget laks eller silde postej. Så har jeg hele 4(!!!) fødevarer at vælge i mellem dagen igennem. Hallo det er kun 1 uge – det skal jeg nok klare.

Jeg har ingen problemer med at følge kosten rent vitamin og ernæringsmæssigt. Der er rigeligt med makronutrienter i både æg og fed fisk. Tager jo også alle de der kost tilskud, så ingen fare. Ved godt det lyder lidt tosset, men jeg glæder mig til at komme i gang – bare for at se hvad der sker.wink

 

 

Follow on Bloglovin

Om louiee

Louise 39 årig kvinde fra nordsjælland, kostnørd, interesserer sig for træning, sundhed og velvære. Tidl. sukkernarkoman - nu indædt real-foodie...
Dette indlæg blev udgivet i Ketose, Kroppen, LCHF, Vægttab og tagget , , , . Bogmærk permalinket.

12 kommentarer til Keton tal og det jeg spiser

  1. Muslingen skriver:

    Hvor har du købt din måler?

  2. Charlotte skriver:

    Hej Louise

    Hvilke "strimler" bruger du til at måle Ketoner i blodet?

    Jeg kan se på hjemmesiden at der er flere forskellige typer strimler men kun en slags der hedder Ketonstrimler, er jeg på rette spor?   😉

    Mvh. Charlotte

  3. louiee skriver:

    Hej Charlotte

    præcist det er keton strimlerne jeg bruger- det er desværre også de dyreste.. :0(

    Men et virksomt redskab.

    Hilsen Louise

  4. Charlotte skriver:

    Hej Louise

     

    Tak for svaret 😀 Ja, de er dyre, men vi må jo lige finde ud af, om og/eller hvornår vi er i ketose, så købes skal de sørme 😉

     

    Hvad gør du helt præcist i forhold til målinger? Hvor mange gange dagligt og er det før eller efter mad?

    Fedtkaffe – er det bulleproof-kaffen?

     

    Mvh. Charlotte

    • louiee skriver:

      Hej Charlotte

      Jeg måler hver morgen når jeg står op – på tom mave. 

      Bruger MBC (magicbullitcoffe) opkaldt efter den der lille blender fra tv shop. Det er kaffe blendet med 20 gram smør og 20 gram kokosolie. Jeg bruger den om morgenen og frem til frokost for at have en god fedtprocent og forlænge tiden i ketose.

      Hilsen louise

      • Charlotte skriver:

        Hej Louise

         

        Ok, det drikker jeg også hver morgen (1 kop) med stort set samme antal gram fedt, som dig – men jeg spiser lidt protein sammen med, ville ikke kunne holde mig mæt kun på den kop kaffe….

        Får du kun én kop kaffe så?

        Fik bestilt alt til måling igår, så nu må vi se hvor hurtige de er til at levere 😉

         

        Mvh. Charlotte

        • louiee skriver:

          Jeg blander to kopper kaffe i den portion og nogle gange et råt æg, men jeg kan snildt holde mig til aften på den portion – med lidt macadamias eller lign i løbet af dagen.  drikker jeg mere kaffe er den sort. det tog dog lidt tilvænning at køre "kun på det" hele dagen, men jeg bliver faktisk træt nu hvis jeg spiser i løbet af dagen.

          De plejer at være hurtige( et par dage) med levering fra abbott – men kender godt følelsen af at det skulle helst have være i går ;0)

           

          • Charlotte skriver:

            Hej igen

             

            Ok, ja det må være noget af en vanesag så, kun at drikke sin morgenmad. 

            Jeg vejer alt mad og vil gøre det i en lang periode for at være konsekvent. Jeg har taget det antal kcal jeg gerne vil have på en dag og fordelt kulhydrat, protein og fedt på kalorierne.

            Jeg har skruet ned for kulhydraterne til ca 15-18 gram dagligt og protein ca. 0,9-1 gram pr kg vægt og fedt for resten, ca. 103 gram, men jeg oplever stadig sult og cravings (dog er cravings ikke som tidligere, men de er der, især når jeg er meget træt).

            Jeg tænker, jeg skal omfordele grammene endnu mere, eller har du nogle forslag?

            Mit store problem er min fordøjelse, den er total sløv/død, efter fedtet er øget og grøntsagerne sat ned og der mangler volumen, som om der slet ikke er nok mad for tarmen at arbejde med, hvis du forstår…(ja, bliver jo nødt til at sige det som det er), hvilket generer mig og giver vægt og væskeøgning, desværre ikke modsat, som jo var ideen med det her (plus ideen var at få massiv ro i blodsukkeret og hjælp til min binyretræthed).

            Har modtaget måletingene fra Abbott i dag og har netop målt både ketoner og blodsukker – selvom jeg har spist, måtte jeg jo liiige prøve det 😉

            Men så er spørgsmålet, hvornår er man egentlig i ketose, talmæssigt (er der en minimum-maximum grænse)?

             

            Mvh. Charlotte

          • louiee skriver:

            Hej Charlotte

            Mit bud på at du stadig har cravings og er sulten er alt for lidt fedt. Jeg er      selv 1,68 og vejer mellem 65 og 68 og jeg spiser 50 gram protein, 15-20 gram kulhydrat og min 150 gram fedt – fordelingen er ca 85% fedt, 12% protein og 3 % kulhydrat. Taster ind i madlog. Jeg ville klart skrue op for fedtet også selvom det kan være lidt angstprovokerende – det mætter og tager sukkertrang og er godt for binyrerne. Har selv haft mega problemer med fordøjelsen og det skyldes 3 ting – for lidt fedt, salt og væske. 1 tsk seltin eller himmalaya salt i et stort glas vand om morgenen, jeg tager også en spk fiskeolie for at stabilisere blodsukkeret fra starten af dagen. En magnesium/magnesia tablet i et glas vand inden sengetid – så kommer morgenavisen til tiden hver morgen – ;0) Promise!!! – ellers kan du også tage vita biosa hverdag som tilskud – det giver en fantastisk fornemmelse i maven og en stabil tarmflora. 

            Det med den flydende morgenmad tænker jeg ikke en gang over mere – det gør bare godt – kokosolien er iøvrigt også god til fordøjelsen. Har lige været en uge på ferie og ude af ketosen – not good for min mave – savnede mine "få" måltider og daglige rutiner – sjovt at et madøre som mig kan savne at spise småt… Nå med op for fedtet, saltet og væsken – når du er i ketose er disse tre ting MEGET vigtige for energi, vægttab og velbefindende. Vend endelig tilbage til mig og giv mig info på hvordan det går.

            Bedste Hilsener Louise

             

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

AlphaOmega Captcha Classica  –  Enter Security Code