Nye Løbesko og gamle vaner

Print Friendly, PDF & Email

løbesko 001

Se dem lige en gang – de er sgu da bare helt anderledes end nogen andre løbesko, jeg gennem alle tider har haft! Min kæreste lagde et blik på dem, for derefter at konstatere, at det var de grimmeste sko, han nogen sinde havde set.

Personligt er jeg, uden at have løbet i dem endnu, gennem glad for dem. Jeg er faktisk blevet helt fortrolig med min nye løbe stil og kan løbe og nyde det, uden min hjerne er på overarbejde hele turen. Jeg brød 4 km grænsen her i denne uge og skal løbe min første 5 km i barefoot sko i et lokalt skovløb på søndag. Hvis vejr guderne er med mig søndag, skal de nye sko "breakes ind". De er så genialt indrettede, at man kan pille inder foret ud og have fuld ventilation, når det er bragende varmt og sommer( hvilket det selvfølgelig bliver i år). Farvel til over kogte fødder, goddag til svalende løbesko på de gode lange sommer turesmiley

Jeg er stadig i gang med projekt ketose. Jeg har simpelthen bare så meget energi og velvære, at jeg har svært ved at forestille mig, at jeg stopper med det igen. Jeg har haft et par dage i sidste uge, hvor jeg var meget protein sulten. Jeg havde af gammel, vane lyst til at få kanon kugle mæthed, på masser af kød tilbage i maven. Der svævede mængder af flæskesvær og grill kylling rundt i tankerne hos mig. Jeg kom ubevidst til at skrue op for protein mængden og der var kontant afregning på keton måleren og på energi niveauet. Jeg kan med det samme mærke det på både fordøjelse og mæthed. Jeg tror ikke min krop er i stand til, at håndtere den mængde protein mine øjne og smagsløg gerne vil have! Jeg var med på protein bølgen, der har floreret de sidste mange år og har været vant til at spise mig (for mæt) i protein, for derefter at have en masse ballade med maven. Jeg kan meget bedre skrue op for fedt og grøntsager og bibeholde den høje ketogene forbrænding. Jeg bliver faktisk mere sulten af at skrue op for protein og ned for fedtet. Og hvis jeg stiller mig selv spørgsmålet om hvad der egentlig er sundest for kroppen er jeg ikke længere i tvivl. Hvis jeg mærker efter, har min krop mere stabil og vedvarende energi af fedtet fremfor proteinerne. Lidt research har vist mig, at kroppen har behov for 1/2 til et 1 gram protein pr. kg krops vægt om dagen, hvis man vel at mærke fylder op med fedt. Kroppen har i virkeligheden lettere ved, at vedligeholde den muskel masse der er, ved  samtidigt højt fedt indhold i kosten. Nu er er gennem mange år, været sat fokus på mange proteiner i kosten, men det er samtidigt hårdt og slidsomt for kroppens organer at fordøje og omsætte. Jeg har især gavn af kokosolie som brændstof, det giver mig energi med det samme, der holder i lang tid, samtidig med stabilt blodsukker og mæthed.

Jeg kan mærke, at jeg er et vanedyr og skæver stadig, til de små portioner på tallerkenen og undrer mig over den mæthed de giver. Rent optisk har jeg snydt mig selv, ved at spise af frokost tallerkener, fremfor de store middagstallerkner.Jeg har stadig meget at lære med denne kost Jeg spiser måske også stadig en kende for hurtigt, til at min hjerne når at modtage mæthedssignaler fra maven.  Mætheden kommer ikke lige med det samme, så jeg har vænnet mig til, at rejse mig fra bordet og lave noget andet indtil mætheden indtræder, for det gør den!!!

Jeg er på nuværende tidspunkt ikke i tvivl om, at det tager noget tid, at vænne sig til at spise mad på denne her måde. Samtidig er jeg heller ikke i tvivl om, at jeg har tænkt mig, at fortsætte, for det føles bare helt rigtigt for mig. De første par uger, var det svært at ramme en høj fedt procent i alle retter, men det er intet problem nu. Det der med at spise mere fedt, er bare en øvelse før det bliver en vane. Monique Forslund forfatter af den svenske blog www.lifezone.se siger, at man skal spise så meget fedt man tror man skal og så skrue op til det dobbelte. Jeg synes, at det var ekstremt i starten, men kan godt se nødvendigheden af det nu. Jeg har skruet gevaldigt op for kokosolien her de sidste par dage og kan mærke at det føles rigtig godt. Efter at have læst den bog jeg tidligere har anbefaletBøger 001 : The art and science of low carbohydrate performance af Jeff S. Volek og Stephen D. Phinney, giver bogens indhold mere og mere mening for mig. De to læger og forfattere af denne bog anbefaler faktisk optimal ketose som tilstand, mere eller mindre hele livet. Ihvertfald at finde frem til, den optimale foder mix for den man er, for at leve godt og sundt på den. Jeg kunne ikke være mere enig. Har netop læst Jimmi Moores 21 life lessons, der bare understøttet teorien. Bøger 002

Begge disse bøger kan iøvrigt købes på amazon.

 

 Hvis man så svensk tv2 igår aftes, var der program om svenskerne (og danskernes) høje sukker indtag og følgerne deraf. Jeg er mere end sikker på, at der skal jeg med statsgaranti ihvertfald aldrig hen igenangel Jeg kan mærke hvordan det gipper i mig hvergang, der er en der siger, at sukker "bare" skal spises en gang i mellem og der ingen grund er til forbud.Men hvad nu hvis en gang i mellem bliver til besættelse. For at sætte tingene meget på spidsen, ordinerer lægerne jo ikke et skud heroin en gang om ugen til en narkoman, eller 5 guldbajere til en alkoholiker. Sukker er og bliver et fix, nogle modstår bare afhængighed bedre end andre.

Puha igen en lidt teknisk smøre ( og et lille surt opstød) herfra, men jeg føler det magtpåliggende, at give mine erfaringer med det her ketose videre til andre. Andre der højst sandsynligt kan profitere af det, på samme måde som mig – og jeg har det bare fedt!

Jeg håber for alt i verden ikke, at nogen opfatter mig som en der prædiker og fordømmer – tværtimod, jeg er bare overglad og tilfreds med noget, der fungerer rigtig godt for mig.

Follow on Bloglovin

Om louiee

Louise 39 årig kvinde fra nordsjælland, kostnørd, interesserer sig for træning, sundhed og velvære. Tidl. sukkernarkoman – nu indædt real-foodie…

Dette indlæg blev udgivet i Ketose, Kroppen, Træning og tagget , , . Bogmærk permalinket.

2 kommentarer til Nye Løbesko og gamle vaner

  1. stella skriver:

    Åh – den der med sukker engang i mellem. Jeg tror ikke på den. Jeg har i hvert fald på egen krop mærket, hvor forfærdeligt jeg får det, hvis jeg har fået sukker! Det er bare ikke det værd – og skal der sukker ind, skal det være ved helt særlige lejligheder, hvor det bare er det, man har lyst til – og bagefter er villig til at bruge 1-2 uger på at normalisere sult/mæthedsfølelsen, få ro i kroppen, komme tilbage til den gode nattesøvn osv. osv..

  2. louiee skriver:

    Helt ærligt har jeg ikke spist sukker i 3 år udover smår mængder 86% chokolade og selv det kan give mig vild arm – jeg er accepteret sukker afhængig, nu afvænnet og tør aldrig prøve kræfter med det søde stads igen. Er stædig som et æsel, men har ingen rygrad til sykker forsøg og heldigvis savner jeg det ikke en gang mere. Men åhh husker tydeligt hvor meget lykke jeg kunne føle i selskab med en pose blandet fra tanken :0) og hvor skidt jeg fik det bagefter…

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

AlphaOmega Captcha Classica  –  Enter Security Code