Genetik og overvægt

Print Friendly, PDF & Email

Meget apropos Madbandittens indlæg tidligere på ugen, om at mobbe overvægtige mennesker til at motivere dem til at tabe sig så jeg et dokumentar program fra DR2 i fredags. Programmet var fra BBC og hed hvorfor slanke mennesker ikke er fede?

Altså  et sindssygt spændende program, hvor debatten om epigenetik og i hvor stor grad, vi selv er medbestemmende til, at have den vægt vi har. Programmet tog udgangspunkt i nogle naturligt slanke unge mennesker og gav dem dobbelt op(!!!) af deres daglige kcal behov i 4 uger. Nogle at de slanke mennesker, kunne godt fortære det dobbelte antal kcal, hvorimod andre blev syge kastede op og måtte give op hver dag i forsøget.

Vildt at se, hvor forskelligt deres kroppe tog i mod udfordringen. Nogle tog både kilo og fedt procent på rimeligt hurtigt og nogle kunne ikke tage særligt meget på i perioden. Enkelte af deltagerne havde så snedigt et system i koppen, at kroppen hævede hvile stofskiftet, så de bare forbrændte de overflødige kcal, i stedet for at lave fedtdepoter. De unge der ikke kunne spise op, dannede så meget grehlin( mæthedshormon), at de ikke fysisk var i stand til, at overspise de beregnede ekstra kalorier. Fælles for hele banden var, at da de vendte tilbage til normal kost, røg de overflødige kilo af igen.Så det så ud som om, at de der var naturligt slanke har gener, der beskytter mod overvægt no matter what. Så den gamle kendte opskrift på let røven og luk munden er bare slet ikke opdateret. En sulten hungrende krop, vil altid forsøge, at vende tilbage, til den vægt kroppen mener er passende for at alle systemerne fungerer. Samtidig vil en naturligt slank krop, ikke være federe end nødvendigt og vil kæmpe sig tilbage til normal vægt. Vores "voksenvægt" er faktisk allerede bestemt i vores genbank mens vi ligger i vores mors mave.

En læge forklarede, at dem der idag har en god evne til at lagre fedt, nedstammer fra dem der overlevede i tidligere tider i menneskets historie. Han var bekymret over den udvikling der var i menneskeheden, med at stigmatisere dem der var overvægtige. Vi ( jegsmiley) er jo rent faktisk en af overleverne fra tidligere tiders sultperioder. Der er rent faktisk en genetisk grund til at vi mennesker er blevet bedre og bedre til at lagre fedt og dermed overleve. Vores kroppe ved jo ikke, at der er ubegrænset tilgang til rigtig mange insulin producerende madvarer.

Jeg har selv for sjov forrige år, fået lavet en gen test,for at se hvor mange variationer jeg har i mine egne gener. Ikke overraskende har jeg variabler i 8 ud af 12 af "fedme generne" . Jeg har både enkelte og dobbelte variabler, dvs mere eller mindre påvirkning, af evnen til at enten lagre fedt eller tabe mig af motion. Motion er sundt og livsvigtigt i min optik for både sundhed og velvære, men at spurte asfalten tynd og dermed tro, kunne ikke være mindre rigtigt Jeg har trænet op til og løbet et marathon og ikke tabt mig et gram på vægten – min kæreste drillede mig godmodigt dengang og påstod, at jeg nok var jordens eneste menneske, der trænede så hårdt uden at tabe mig et gram. Jeg løb ca 60 km om ugen og var besat af at tælle hver en kcal, så jeg havde mindst muligt bagage, at slæbe på turen rundt i København. Vidste ikke på det tidspunkt, at jeg er kodet til, at motion er særligt gavnligt til at holde en vægt og IKKE tabe sig.

Da jeg modtog resultatet af min gen test, var det ikke overraskende, at konklusionen var, at jeg havde anlæg for overvægt, dårlig appetit regulering og svært ved at tabe mig. Sammensætningen af kosten var at jeg skulle indtage 40% kulhydrat lavt (GI), protein 30% og fedt 30%. Sådan ca så min kost allerede ud på det tidspunkt og jeg var kronisk sulten. Testen viser også, at jeg skal skære ned på især animalsk fedt, da min krop nedbryder det dårligt. Testen anbefaler 6 små måltider om dagen for at styre blodsukker og dermed spisetrang.Og gulerødder og fuldkornsprodukter til mellem måltider ( øhh okay) Tror på at testen er god nok, det er bare kost anbefalingerne der er lidt misvisende, da de jo tager udgangspunkt i tidens kostpyramide for hvad der er sundt. For mig har optimal ketose været et redskab til, at få styr på både blodsukkerudsving og appetitregulering.

Det gode udfald af testen er, at jeg nu ved, at jeg ikke behøver at træne flere timer dagligt. Det gjorde jeg engang og blev bare mere sulten og totalt udmattet hele tiden. Samtidigt mega frustreret over, at der ikke skete en skid på vægten. Jeg tør slet ikke tænke på, hvor meget kortisol der har drønet rundt i min blodbane. OMG, jeg er blevet meget klogere på mig selv siden da! Nu træner jeg en brøkdel at tiden jeg gjorde engang og bruger mere tid på hyggelige og afslappende gåture med hunden. Er sikker på at det er bedre for både helbred og sjæl.

mad og bog 006

Den gode Gary Taubes beskriver i sin bog "Why we get fat", hvordan en hel gruppe mennsker mænd og kvinder over 18 mdr blev trænet op til at løbe marathon. Mændene havde i gennem snit tabt sig 2,5 kg og kvnidernes kropskomposition var uændret!!! Motion skaber øget sult og nedsætter forbrændingen når vi ige er inaktive. Dermed ikke sagt at man skal lave ingenting! Regelmæssig motion er med at at forbedre insulinfølsomheden.

Mine gener kan jeg umuligt ændre på, men prøve at få det bedste ud af det jeg har fået med mig. Har bla. både evnen til både sprint og udholdenheds træning og kan derfor begge dele. Men resten… tak for det mor og farwink  Begge mine  forældre er slanke, men passer på ikke at overspise og dyrker masser af motion – wonder why?

Nu har jeg ikke selv børn og det er netop efter en graviditet at man kan slukke eller tænde for genvariationen, så derfor bliver nogle slanke efter en graviditet hvor andre kæmper med vægten efter babyerne.

So what to do – I følge Gary Taubes spis oprindelig og naturlig mad og spar ikke på fedtet- hvem sagde LCHF??

Denne lørdags viseste ord står næsten til sidst i hans bog og lyder frit oversat :

 – En lav kulhydrat kost får dig ikke til at tabe dig i vægt, den korrigerer din vægt.

– En lav kulhydrat kost får dig ikke til at tabe din vand vægt , den korrigerer din vand vægt.

 – En lav kulhydrat kost forbedrer ikke dine serumlipider (hdl,ldl og triglycerid), den korrigerer dine serumlipider.

– En lavkulhydratkost er fremmer ikke din sundhed, den korrigerer usundhed.

Med disse ord i baghovedet, er det vist på tide at mange ( især os kvinder) begynder at acceptere, at vi ikke alle absolut skal være ål og passe en str 36 i bukser. Sjovt nok er det et sundt kolesterol tal og lige lidt ekstra på sidebenene, der gør at vi kvinder, er i stand til at blive ældre med sundheden i behold.

Ja nu lyder jeg måske, som en der bare lever i helt "zen" med mig selv og min krop og vægt..bla. bla bla.. Jeg ville ønske det var sandt, men jer er der glimtvis og bliver bedre og bedre til det der self loveheart

 

 

 

Follow on Bloglovin

Om louiee

Louise 39 årig kvinde fra nordsjælland, kostnørd, interesserer sig for træning, sundhed og velvære. Tidl. sukkernarkoman - nu indædt real-foodie...
Dette indlæg blev udgivet i Kroppen, Vægttab og tagget , . Bogmærk permalinket.

9 kommentarer til Genetik og overvægt

  1. Jane skriver:

    Spændende indlæg. Og spændende udsendelse. Den må jeg se om jeg kan fange på nettet.

    Jeg er lidt skeptisk over for det der gentest. Måske fordi samtlige resultater jeg har hørt fra folk, der har fået dem lavet, siger, at de er disponeret for overvægt og at særligt mættet fedt er et problem. Giver de tests bare det socialt mest acceptable svar eller… ?

    Ej, jeg synes bare det er tankevækkende. 

    Og til sidst: Gary Taubes <3 <3 

    Og til allersidst: superfedt at læse om selvkærlighed og accept! Den vil jo nok aldrig være 100 % men det er bare så vigtigt at have den med, så man slipper for at skælde ud på den dumme krop hele tiden 🙂

    • louiee skriver:

      Enig , enig og så enig. Jeg er heller ej selv overbevist om gentesten – tror på det med genvariablerne men ikke de kostråd der følger med – tænker at de følger tallerken modellen der IKKE passer min krop. Men ja meget påfaldende…

      Og ja synes Gary Taubes opfølger til good calories bad calories er even better!!

      At skælde ud er jeg holdt op med, har gjort de i rigeligt mål – og det virker ikke tværtimod :0( En kedelig fase som jeg drister mig til at tro, at de fleste kvinder vandrer igennem – nogle længere end andre. Jeg er bare glad for at være på vej ud af den igen <3

  2. Annika skriver:

    Gik lige på 'jagt' og pt er programmet "Hvorfor er tynde mennesker ikke fede" på

    http://www.dr.dk/tv/se/hvorfor-er-tynde-mennesker-ikke-fede/hvorfor-er-tynde-mennesker-ikke-fede

    Så den vil jeg lige sumpe med nu.. 

  3. frk. sveske skriver:

    Glæder mig til at læse den bog (den kom med hjem fra USA)…

    Spændende med din gentest – går selv meget og overvejer en. Er også skeptisk pga. de meget gængse svar, men håber Tatjanas analyse kan give mere.

    Må vist bare i gang med eksperimenterne og lytte til kroppen igen, i stedet for at lade mig dope følelserne med carbs.

    KH

    – frk. sveske

  4. Rie skriver:

    Spændene…. og skrammende……

    Hvad hed den gentest du fik? Og hvor fik du lavet den henne?

    • louiee skriver:

      Hej Rie 

      Testen blev taget af et firma der kalder sig diet&genes – kan købes på nettet og i helsekostbutikker. Man indsender en spyt test og betaler og derefter modtager man et resultat. Easy peasy men lidt dyrt …ca 2000 kroner.

      Mange Hilsener Louise 

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

AlphaOmega Captcha Classica  –  Enter Security Code