Ketose nu i 2 mdr

Print Friendly

2 måneder har jeg været i ketose nu. Jeg er ikke så stærk i at sætte ting i grafer, men har sat tallene fra mine målinger ind i en graf fra madlog for at give et billede af min ketogene rejse :

statistik 001 Ikke det aller bedste foto, for jeg er ikke så stærk(eller perfektionistisk) i den rent tekniske del af at blogge, har mere på hjertet end det visuelle. Jeg håber alligevel,l at grafen giver lidt mening. Jeg startede med nærmest at springe ind i ketosen på ret få dage, ved at fedt faste, dvs at indtage lige rundt nul kulhydrat ca 2 % og over 85% fedt og resten protein. At være i den dybe ketose er stærkt sultundertrykkende og gør at ihvertfald min appetit blev stærkt reduceret. Det kræver altså mere, end man lige tror at ændre så radikalt på sine madvaner. Det er ikke bare at spise lidt ekstra fedt til maden, det gælder også om ikke at spise for meget protein, da det bliver til glukose og giver insulin påvirkning hvis det indtages i for store mængder. Jeg har personligt ligget allerhøjest i ketoner, i de to uger jeg spiste fakir kost – dvs. æg, fisk, kød og naturligt fedt – intet andet!! Det eneste kæmpe dyk der er på grafen, er den aften inden fakirugernes begyndelse, da jeg drak hele 3 glas vin, vips ude af optimal ketose. Men så kom der ellers gang i ketonerne derfra og jeg nåede skyhøje tal om aftenen helt oppe på værdier der nærmede sig 7!!! Det er faktisk ikke så hårdt som man skulle tro. Har ikke tabt mig et gram på vægten på de to måneder, men har tabt cm på kroppen og tydeligt fået mere muskel volumen og styrke. Hvilket for mig beviser at en badevægt ikke er pengene værd, for den siger intet om hvad der sker i kroppen.Den fortæller intet om fedt, væske og muskel fordeling surprise Man kan faktisk sige som min guru SSS, at man kan sulte sig tynd men ikke sund. Når man kalorie slanker sig, taber man en masse væske, fedt og MUSKLER. Dette gør man ikke på en ketogene diæt, da den er muskel bevarende og sætter gang i fedtforbrændingen i stedet ( også når man fiser den af på sofaen). Man bliver glad for det lave tal på vægten, men burde i virkeligheden blive ked af det i stedet. Man har smidt noget af det vigtigste for vores helbred og sundhed – nemlig muskler.

 I min optik er ketose super optimalt at være i. Det giver mig den følelse af at have evighedsbenzin på motoren og alle fordøjelses og mave problemer er pist væk. Dog er der lige det ved fakir kosten, at den bliver lidt ensformig. Jeg ville lyve, hvis jeg ikke ville indrømme, at jeg savnede både lidt ost, nødder og lidt grønt i de to uger jeg spiste fakir . Men fakir behøver man jo heller ikke følge hele tiden, men meget effektivt til at regulere appetitten, svært at overspise i fedt og kød.

Her de sidste dage på grafen er ketonerne stærkt faldende, men det er den simple årsag, at jeg har spist for meget protein.

For at holde styr på makronutrienterne, har jeg valgt madlog til at holde styr på fordelingen der i min optik er vigtigere end kaloriene. Jeg har spist mellem 1700 og 2000 kcal dagligt i keton perioden og ville med min gamle kost sten sikkert have taget på med den portion kalorier dagligt.

Jeg kan godt føle mig lidt begrænset på protein siden ( jeg elsker kød) men fordelene ved ketosen overstiger langt min kødlyst – men er lige plumpet i protein fælden her de sidste par dage – man er vel bare et menneske- med gamle indgroede vaner.

Jeg har i de sidste 2 måneder udover at være i ketose afprøvet periodisk faste. Jeg har klart været mere mæt i længere tid og ikke haft den samme trang til mad så ofte som før. Den periodiske faste har fungeret fint med et spise vindue der var åbent fra 11- 19.

Men men men , kender I det at man først anerkender sine egne følelser/erfaringer, når man hører/ser andre sætte ord på dem??? Måske er det derfor, jeg godt kan lide at læse andres blog indlæg?? Jeg har her på det sidste, haft en følelse af, at være stærkt begrænset af det der spise vindue og hvornår det er åbent og lukket. Min fokus på mad og hvornår jeg skulle spise den er blevet for stort. Jeg kunne pludselig ikke føle den dejlige mæthed og tilfredsheds følelse længere. Jeg kunne spise et kæmpe måltid og en MBC kaffe kl 11 og derefter fortsætte med at snacke derudaf. Jeg læser dagligt en svensk blog af en pige, der kalder sig sockertjocken og hun beskrev – og jeg mener præcis – min følelse af bundløshedno. Så farvel til periodisk faste og frem med at mærke efter igen. Er ikke i tvivl om, at det er godt for fordøjelsen, at få en mad pause, men 12 timer fungerer ligeså godt som 16 for mig. Hører hele tiden om andres positive erfaringer med PF- men det gælder ikke for mig (og sockertjocken). På en eller anden måde, gav det en dejlig ro at læse, at jeg ikke var den eneste, der fik et usundt fokus på mad af PF.

Ketosen den fortsætter – jeg synes det er en dejlig tilstand for mig at være i. Jeg kan sagtens leve fint uden mange grøntsager dagligt. Jeg spiser fortsat både agurk, spinat, blomkål, asparges, løg og champignons, uden at det forstyrrer ketosen. Fedt er meget fortærsket at sige, men det er altså nøglen til ketosen..punktum. Jeg er blevet rigtig god til at vælge de fede kødudskæringer, de fede fisk og godt med mayo, smør og kokosolie og dertil feste i lidt grøntsager. Jeg måler ikke længere mine keton værdier – det er for dyrt i længden. Men jeg ved at et fedt indhold på 82 % plus,og protein max 60 gram dagligt og max 20 gram kulhydrat holder mig i optimal ketose hele døgnet og det fungerer til gengæld bareyes

Mig der stort set hele mit voksne liv, har haft problemer med at føle mæthed og tilfredshed i min kost – Ketose fungerer!

Follow on Bloglovin

Om louiee

Louise 39 årig kvinde fra nordsjælland, kostnørd, interesserer sig for træning, sundhed og velvære. Tidl. sukkernarkoman - nu indædt real-foodie...
Dette indlæg blev udgivet i Ketose, Kroppen, Vægttab og tagget , , . Bogmærk permalinket.

20 kommentarer til Ketose nu i 2 mdr

  1. Jane skriver:

    Virkelig interessant og tankevækkende indlæg, Louise. Jeg kan sagtens fornemme og genkende din følelse af eufori, som også hos mig signalerer ketosen. Alligevel er jeg ikke helt overbevist. Efter noget tid får jeg sådan en følelse af "hunger". Sådan kan jeg bedst beskrive det. For det er ikke sult, det er mere sådan en følelse af at være utilfredsstillet eller mangle noget. Jeg tolker det som enten kedsomhed på madsiden eller som et savn af den friske og sunde følelse, som en kost med meget grønt giver mig. Kan du slet ikke genkende den? Alt dette kan sagtens være noget, der bare foregår i tankerne på mig, men det er jo vigtigt at have det mentale med også. Og den ketogene kost strider på det punkt imod min fornuft, når vi taler på den lange bane, vel at mærke.

    Men det er helt sikkert interessant. Men jeg er mest af alt uafklaret. Jeg må gøre mig nogle flere erfaringer, tror jeg 🙂

     

     

    • louiee skriver:

      Helt klart jeg kan mærke, at mange dage uden grøntsager giver mig en følelse af “mangel ” og en sær form for rastløshed, for jeg er jo mæt. Jeg tænker på knasende agurker og især spinat og champignons<3 Jeg havde en kæmpe æde dag i går på alle mulige snacks - mørk chokolade( gammel ven) macadamias, flæskesvær, kokosflager  og ost i tykke skiver!!! Men på en eller anden måd følte jeg mig utilfredsstillet... Jeg har de sidste par dage svinget lidt ud og ind af den optimale ketose og det giver mig problemer..Jeg sidder her med lidt udspilet mave og fortryder igår hvor jeg gik i seng med en endnu mere udspilet og øm mave...øv. Ved at jeg er en af den slags mennesker der på ingen måde har lyst til snerrende bånd og regler(heller ikke dem jeg sætter selv) Jeg tror rigtig meget på den mentale del af det her og tror heller ikke på den meget ugrønne kost på den lange bane..men mere som et ordentligt spark ind i en ketose, der afhjælper mine cravings. Glad for at du stiller spørgsmålet.. Har jo også netop erfaret, at det ikke så meget er den grønne del, men det er hvis proteinet fýlder for meget i kosten, at det trigger min spise spiselyst. Og ja kedsomhed i munden skaber trang til "noget" selvom vi er mætte og det viser mig med al tydelighed, at vi er skabt til at spise varieret og det er fakir kost jo ikke!!! De næste par uger foregår helt klart på mere grønt, god del fedt, og mådehold på kødfronten for at forblive i ketosen- for her trives jeg :0) Ihverfald lige for nu - kan sjovt nok mest mærke det, når jeg træner, får den der gode evighedsfølelse uden de skrækkelige blodsukker dyk jeg har kæmpet med meget af mit liv. Måske jeg har meget inuit i generne ;0)

       

      • frk. sveske skriver:

        Hej Louise,

        Hvor er udtrykket 'kedsomhed i munden' bare et fedt udtryk! Kender det så godt og her hvor ferien synger på sidste vers, glæder jeg mig til at komme hjem til den kost, som kan tilfredsstille mig og skrue ned for omfanget af cravings.

        KH

        – frk. sveske

        • louiee skriver:

          Dejligt at høre, selvom ferie er dejligt er det cool at savne hverdagen eget køkken og egen mad – den er der trods alt mest af i livet <3

  2. Jane skriver:

    Uanset så tror jeg som dig, at der er rigtig god læring i at finde ud af, hvad der får en til at drible ind og ud af ketosen. Ærgerligt at de der blodketonmålere (eller stix'ene) er så dyre…

    • louiee skriver:

      Helt enig.. :0)

      • frk. sveske skriver:

        Glæder mig til at komme hjem og eksperimentere med de stix og ketosen… Vender nok snart tilbage.

        God weekend.

        – frk. sveske

        • louiee skriver:

          Fedt at få svar fra det USA`ske var på din blog igår for at tjekke hvornår du kom retur og tænkte på hvordan du havde det- savner dine trafik på bloggen :0) Glæder mig til at spare med dig omkring ketosen. Er mange erfaringer rigere mht. faste og muskeltilvækst og lidt protein som du var lidt bekymret for- skal lige love for at det virker at faste – skaber muskel tilvækst hormon der ses på bicepsen- glæd dig :0)

  3. Henriette skriver:

    Spændende at læse dine erfaringer..Jeg har aldrig formået at holde mig selv i ketosen særlig længe -max 3-4 uger 🙁

    selvom det helt sikkert ville være gavnligt for min vægt..men så bliver euorien og energien hurtigt afløst af en tristhed og craving efter sprøde grønne ting-mælkeprodukter- sure frugter etc. Det sære er at det ikke er de søde ting jeg svaner. 

    Efter nogle dage så synes jeg det bliver for surt …og mine øjne bliver desperate efter grønt på tallerken( ja jeg er sært visuel på den måde at en tallerken uden grønne ting er forkert 😉

    Ja jeg er vist et mere lyst og livsnyder menneske end fornuft.

    • louiee skriver:

      Enig det bliver et lidt underligt look på tallerkenen helt uden grønt, men det var også kun to uger jeg kørte helt uden grønt. Efter de to uger var det en fest med især spinat og ost og nødder ikke at forglemme. Jeg kørte ikke fakir kosten længere end to uger, da jeg heller ej vil gå glip af god mad :0) Ketosen kan være lidt en spændetrøje ved at man skal huske så stor en andel fedt og lidt mindre protein, men jeg spiser bestemt grøntsager – bare ikke i så store mængder. Oplevede jo som sagt ikke det helt store vægttab – mere velvære og overskud.

  4. Dianna skriver:

    Hejsa herinde.

    Jeg er ny med ketose, men har på en uge tabt 3 kg. er det så dårligt? Jeg vejede 68,5 og nu 65,5. Jeg var oppe på 3,4 men tog 400 gr. på fra igår til idag.

    Min mand der har type 1 diabetes har også først tabt 1 kg. men så stod han stille i 2 dag og nu har han tage 300 gr. på. han har dog ikke haft brug for insulin til måltider da det måles op i kulhydrat indtaget, han får kun sin basis og det er også skruet ned en del (han har insulin pumpe). Så der er jo rigtig godt, men han er virkelig ked af at han ikke taber sig.

    Han vejer 89,2 (179cm høj) og vil så frygtligt gerne ned under 88 for det har han ikke været i 10 år. Har i et råd til hvad han skal gøre, han motionere så der kan der ikke gøres mere.

    Lige en sidste ting som jeg MEGET gerne vil have råd om. Hvis han får for lavt blodsukker så skal han indtage sukker eller kulhydrater, men han skal samtidig heller ikke ud af ketose? hvad kan han spise?

    Han var hurtig i ketose allerede samme aften var han stik lyserød og næste morgen lilla, men det er sikkert sukkersygen der gør det.

    Jeg glæder mig til dit svar og takker for alle opskrifterne her på siden, har du evt. en færdig lavet madplan til en uge 🙂

    Med venlig hilsen 

    Dianna

    • louiee skriver:

      Hej Dianna

      Har desværre ikke en færdig madplan, men spiser selv et varieret udvalg af de opskrifter der ligger her på bloggen og de er meget  strikte ( low carb) og søger for at man er i ketose. Rigtig flot vægttab og helt normalt for de første par uger hvor der jo uungåeligt ryger en del væske :0) Så vidt jeg ved må diabetes 1 patienter ikke være i ketose som os andre med en velfungerende bugspytkirtel.På grund af ketoacidosis forgiftning, diabetikere kan nå meget højere og dødelige ketontal end os andre. Der står en masse viden derom på http://www.kostdoktorn.se. LCHF er genialt for diabetes patienter for både vægt, insulin og velvære – så keep up the good work. Vægtttabet er ikke det primære ved LCHF men først og fremmest de sundhedsmæssige fordele. Jeg vil råde din mand til at indtage de fornødne kulhydrater hvis blodsukkeret bliver for lavt som han skal. Jeg mener bestemt ikke man skal sætte liv og blodsukker på spil for at følge LCHF. Jeg ved fra en bekendt med diabetes1, at de der blodsukker dyk bliver meget få, jo længere tid man følger LCHF. I min optik skal man ikke dyrke motion for at tabe sig, men det er livsvigtigt for sundheden og velværet!! Så bliv ved med det. Din mand skal nok tabe sig hen ad vejen ved at følge LCHF og lidt tålmodighed :0) Det tager kroppen lidt tid at finde et naturligt vægtleje hvis man spiser sig mæt til måltiderne og ikke snacker hele dagen. Meget af det her handler om at lytte til sin krop og det kan godt tage lidt tid at lære..Hvis man gerne vil modellere lidt på udseendet er styrketræning vejen frem ..evt se mit træningsprogram på bloggen – kan også bruges af mænd!!!

      Spørg endelig igen ved tvivl.

      Bedste hilsener Louise

  5. janne skriver:

    Kære Louise,

     

    Du har ikke tilfældigvis efterfølgende lavet en madplan? jeg har lige afsluttet et detox forløb på 3 måneder med samme type mad. jeg nåede dog aldig ketosetilstand og har heller ikke tabt mig, påtrods af at jeg har holdt mig helt til kosten. Kunne godt tænke mig t vide hvad jeg skal spise og hvor meget for at opnå ketosetilstand. 

    Vh

    Janne

    • louiee skriver:

      Hej Janne

      Fedt er svaret!!! Jeg har lagt maddagbøger for hvordan jeg spiser for at være i ketose. Søg under maddagbøger og du vil finde dem. Jeg regner med at lave nye her i januar måned da der er efterspørgsel på dem. Jeg taster mad ind i mad log og tjekker fordeling fremfor kcal. Mit bedste råd er skru ned for proteinet og spis dig mæt i fedtet. Evt start med fedtfaste 3 dage- som jeg også har skrevet om. Så burde du være der. Vi er meget forskelligt indrettet på fordelingen, men jeg skal helst ligge over 80% fedt og max 14-15% protein,tilgengæld kan jeg spise ret mange nødder og grøntsager(og chokolade) og stadig være i ketose.

      God fornøjelse.

      Mange Hilsener Louise

  6. Lidija skriver:

    Hej Louise

    jeg har forsøgt mig med den samme diæt, me synes det er en udfordring at udgår højre protein indtag end 15 %. . Har du nogen gode forslag på madvare der kan hjælpe med at ramme makrofordelingen ?

     

    • louiee skriver:

      Hej Lidija

      15 % er jo bare et tal. Og ketose er man i hvis man ligger lavt på både protein og kulhydrat på samme tid. Gå ikke så meget op i makrofordelingen. Spis evt fed fisk og æg – det giver lavt protein og høj fedt. Spis dig mæt i fedt fremfor protein og spis gode grove grøntsager til.

      Bedste Hilsener Louise

  7. Lidija skriver:

     Synes stadigvæk det er svær at få masser af fedt gennem de firskellige madvarer uden at der ryger næsten ligeså meget protein ind samtidigt.. F.eks hvis man har spist 100 g laks ligger man allerede med næsten lige fordeling af fedt og protein 😉

    • louiee skriver:

      Det er også svært. Men vi mennesker har brug for en del protein for at vedligeholde den muskelmasse vi har. Lad være med at fokusere så meget på tal. Fokuser på gode råvarer og mæthed. Tilføj fedt til meget magre protein kilder for større mæthed og lidt mindre mængde til de federe af slagsen. Drik eventuelt en fedtkaffe som morgenmåltid for at forlænge ketosen fra natten. 🙂

  8. Lidija skriver:

    Tak for de gode råd 🙂 Vil prøve mig frem og se hvad der fungere bedst sammen 🙂

    • louiee skriver:

      Selv tak – det kan være lidt svært at rådgive generelt 🙂 Men du skal være velkommen til at komme retur hvis du har tvivlspørgsmål. God fornøjelse 🙂

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

AlphaOmega Captcha Classica  –  Enter Security Code