Bagte kokos kugler

Print Friendly, PDF & Email

mad og kokoskugler 006

Meget apropos Madbandittens indlæg i dag om kokos og 7 gode grunde til at spise det, kom jeg lige i tanker om en opskrift jeg havde liggende på fristende kokoskugler. De er supernemme at lave og smager forrygende til en kop kaffe. Hvem sagde også morgen kaffen??

10 Stk

1 æg

40 gram kokosmel

20 gram kokos olie

1/ 2 tsk vanillepulver

evt. et par dråber stevia men kan udelades

bland og lad stå 15 min i køleskabet

Tril til 10 små kugler og bag ved 175 grader i 10 min.

Her efter at have bagt dem dufter der bedre end en mormors køkken efter en gang bagning af vanille kranse cheeky

Og smagen ja bedøm selv, jeg elsker dem allerede heart   mad og kokoskugler 005

 

Follow on Bloglovin

Om louiee

Louise 39 årig kvinde fra nordsjælland, kostnørd, interesserer sig for træning, sundhed og velvære. Tidl. sukkernarkoman – nu indædt real-foodie…

Dette indlæg blev udgivet i Lækkerier, Opskrifter, Snacks og tagget , . Bogmærk permalinket.

28 kommentarer til Bagte kokos kugler

  1. Lana skriver:

    Måste baka sådana! De låter jättegoda! 🙂

    Receptet är sparat! 🙂

    Ha en toppen dag!

    Kram

    //Lana

  2. frk. sveske skriver:

    Uhm… Endnu en lækker kokosopskrift – jeg er fan og de må på 'to try' listen!!! Øverst! Selv om der går lidt for meget snacken i den hos mig… 🙁 

    God lørdag!

    KH

    – frk. sveske

  3. louiee skriver:

    Ja det kender jeg godt – men denne her er en nyttig en af slagsen :0)

  4. Jane skriver:

    Uhm! Jeg har nogle lignende med i min nye bog – må jo putte noget ketosevenligt i! 😉

    • louiee skriver:

      Ja ketose venlige snacks – uden der går alt for meget kage i den ;0) Har flere af den her slags oppe i ærmet. Fik lige et tip om at putte cirtonskræl i ..må prøves. Spiste selv lidt af dem i går… med smør på , som en slags franske macarons – det var godt!

      • frk. sveske skriver:

        Årh Louise…shh… Det er jo farligt at læse med herinde efterhånden 😛 Ej, spøg til side, men jeg skal godt nok minde mig selv om det med sult vs mæthed, vil jo gerne af med fedtet på kroppen. Ketosen skulle dog være på plads, målingen sagde 3,9 mmol/L til morgen 😀

        KH

        – frk. sveske

        • louiee skriver:

          Orv, den var høj, det tror jeg aldrig jeg har prøvet at måle, ihvertfald ikke om morgenen: Måske du har rimeligt nemt ved det der ketose – sejt. Og ja selvom jeg er i ketose skal jeg stadig minde ikke min mave, men min hjerne om at jeg ikke er sulten:0)

          • frk. sveske skriver:

            Ja, jeg måtte også lige tænde måleren igen for at tjekke, at jeg havde set korrekt.

            Muligvis – jeg lider i hvert fald ikke nogen nød.

            Dog er jeg utålmodig med de fysiske fremskridt, så lige et spørgsmål – kan du mærke forskel på, om du har mange mælkeprodukter inde til at hive fedt% i vejret eller primært holde det til mayo, kokosolie og smør?

            (Nu skal jeg altså også have talt en dag, så jeg kan se, om det er højt kalorietal, der spænder ben – lige note til mig selv).

            KH

            – frk. sveske

          • louiee skriver:

            Fedt nok at du allerede har så gode målinger- det kalder man for det ike skal være løgn for sult ketose.. det betyder bare atder er albuerum til lidt mere protein eller kulhydrat i din kost – lucky you. Optimal ketose ligger et sted mellem 1- 3 m mol og alt derover gavner ikke, men er det samme. Det der med tålmodigheden kender jeg alt til. For dem der ikke har så meget at tære på går det altså langsomt og især hvis du fokuserer på vægten – den rykker sig måske slet ikke!! Fokuser på om bukserne sidder løsere, større velvære og øget energi til både træning og i hverdagen – jeg behøver vist ikke at nævne at stress og vægtfokus ikke hjælper.. vel?? Nyd at man lettere laver fedt om til muskler på en ketogen diæt – men det tager altså tid – sorry..
            Har efterhånden ikke voldsomt med mælkeprodukter inde i biledet , men er klart slankest på ren fakir kost , dvs indn grønt og mælk, men det er svært at holde længere end to uger af gangen for mig – bliver for kedeligt. Reagerer voldsomt godt på både kokos og fisk her i ketosen.

  5. dullensmor skriver:

    uhmm…

    har lige tastet opskriften ind i madlog – og kan se at hele portionen giver  530 kcal og indeholder 86% fedt 7 % protein og 7 % kulhydrat…..

    Min aftensmad i dag ??? Hmmm måske 🙂

    Jeg er SÅ glad for at du har inspireret mig sammen med Jane madbandit til at jagte ketosen – det spiller maxselvom fedtet er voldsomt for mig.

    Har nu været på madlog de sidste 3 dage i jagten på ketose og høj fedtprocent ( 76, 75 og i går hele 82 % på dagsbasis ) – fik i morges ved hjælp af "keto – diastix" en farve der sagde svag rose – hvilket svarede til målingen "liten ringe"  ca. 1,5. Er spændt på om jeg kan opnå et højere resulatet hvis jeg tester igen her til aften.

    Spiste morgenmad på job kl.10 – og så et æg med 30 gram pesto kl. 14.30 da jeg kom hjem… er stadig ikke overvældende sulten her kl. 20. Og her taler vi om en person som er overspiser der sagtens kunne spise 6 stykker rugbrød i streg plus 4 frasnkbrød med nutella og meget mere i EN køre. Jeg har spist ET æg  med pesto – hvad sker der lige !! Det er simpelthen for sindsygt det her. Jeg har døjet med kvalme efter den første kop mbc – men hvis jeg kan leve af pesto, avokado og tandsmør på SSS ostebrødet så tror jeg at jeg kan leve på ketose for evigt.  :o)

    Tak tak tak !!! for hvad du har sendt ud af ord om hvad du har spist, klokkeslet og mængder, det hjælper mig SÅ meget !

    Jeg har her de første tre dage tabt 2,6 kg på tre dage til trods for  kcal mellem 1700 og 2300 alle dage. Har dog også 45 kilos overvægt der skal væk, men denne tilstand af en mæthed giver mig en optimisme om den lange kamp jeg er igang med.

    KH dullensmor

     

    • louiee skriver:

      Ej hvor er det bare SÅ fedt at høre. Fik lige en kuldegys.. elsker at inspirere og først og fremmest sejt for dig at du har turdet tage springet- hvilket for mange er meget svært. Jvf mit indlæg om at slippe sin afhængighed – godt kæmpet. Fedt at du allerede kan mærke ketosens positive effekter- det er meget motivation til at blive ved! Kender selv til den der med nutellaen og rugbrød – og er selv meget lettet over at det for evigt er ude af mit liv, en kamp jeg ikke kan vinde på "normal kost". Tak for din tilbagemelding-  den er med mig resten af min søndag! 

      Medvind og kampånd med på din vej. 

      Bedste hilsener Louise :0)

  6. janne skriver:

    Hvor se de lækre ud. Er de kun lavet med groft kokosml eller også malet kokosmel?

    Vh

    Janne

    • louiee skriver:

      Hej Janne

      Kokoskuglerne er lavet af helt alm. kokosmel – ikke fibre. Smager godt til kaffen 😀

      Mange Hilsener Louise

      • Janne skriver:

        Tak for hurtigt svar. Jeg har ikke prøvet ketosediæt men føler mig inspireret af at læse din blog. Har du nogen gode råd til opstart. Hvad virker godt at spise og hvor mange dage må man spise protein og fedt? Har svært ved helt præcis at gribe måltiderne an. Jeg er mest til kød men er ikke vild med avokado og fisk.

        vh

        janne 

        • louiee skriver:

          Hej Janne

          Jeg har levet på kød,fedt og ok mængder grønt siden april sidste år og har det fantastisk 😀 så der er vist ingen grænser, bare man trives på diæten. Da jeg skulle i ketose fedtfastede jeg. Dvs tre dage på virkelig meget fedt såsom, macadamias, MBC kaffe æg og smør. Derefter kørte jeg helt alm striks LCHF dvs plus 80% fedt -14% protein og 6% kulhydrat. Laver beregninger på madlog.dk- tag et kig i mine maddagbøger her på bloggen. Kommer snart med flere af dem.

          Mange Hilsener Louise

  7. Janne skriver:

    Tak du er en skat for at dele dine erfaringer. Jeg vil prøve at finde din madkog og se om jeg kan finde frem til hvordan man spiser så meget fedt. Det kan jeg ikke lige umiddelbart gennemskue. Men ved at faste er det det der sætter skub i max ketose og hvad er MBC?

    • louiee skriver:

      Hej Janne

      I mine maddagbøger her på bloggen har jeg udførligt skrevet hvad og hvornår jeg spiser hvad -søg under tagget maddagbøger og der kommer de frem! Du behøver ikke at faste helt, men det kan man også. Jeg fedtfastede dvs skruede helt ned for protein og max op for fedtet – eks ved hjælp at MBC kaffe som er kaffe blendet med 20 gram smør og 20 gram kokosolie – smager bedre end konventionel latte -lover 😀 Ketose opstår hurtigere ved faste og fedt faste da det tvinger kroppen til at skifte benzin – fra kulhydrat/glukose til fedt – meget hurtigt. 

      Hilsen Louise

  8. Janne skriver:

    Tusind tak. Har du tilfældigvis en opskrift på ligende drik evt med kakao, jeg drikker nemlig ikke kaffe:0(

    • louiee skriver:

      Jo – bland lidt kakaopulver ( smager mildest med raw udgaven) men alm kan også bruges i en blender med kogt vand, sukringold og kokos/smør og blend – kan også laves med chaite. For ekstra skummende drik tilsæt da et råt æg 😀

  9. Janne skriver:

    Hej igen, undskyld jeg skriver så meget til dig, jeg er bare mega frustreret over at jeg har taget på efter jeg har været på 12 ugers detox forløb og spist lidt a la lchf. Men jeg må jo bare indse at jeg nok har spist for store måltider? Nu har jeg drukket denne kakao drik(og den smager faktisk rigtig godt) til aftensmad torsdag. Så snakkede jeg den godt nok med peanutbutter og alm peanuts om aftenen. Fredag drak jeg igen kakaodrik til morgenmad, spise alm frokost bestående af kød og blandet grønt, lidt peanutbutter til eftermiddag, kakaodrik til aftensmad og så nogle peanuts og flæskesvær om aftenen. Jeg tænker at jeg vil drikke kakaodrik igen her til morgenmad og frokost, da vi skal spise ude i aften. Vil du mene at jeg opnår en form for ketose, eller indtager jeg alt for meget fedt/mad generelt pga snacks eller? Jeg er virkelig frustreret, jeg har taget yderligere 3kg på og vejer mere end jeg har gjort i 9 år. Syntes jo at jeg spiser sundt, men åbenbart for meget? Gode råd modtages med kyshånd.

    kh janne

    • louiee skriver:

      Hej Janne

      Helt ok at du skriver forstår godt at du er frustreret!! Der er nok mange svar på dit spørgsmål.. har du eks slanket dig mange gange i dit liv?? din krop kan være “utryg” og har brug for næring og vitaminer før den slipper det gyldne fedt. Spiser du dig mæt eller “ikke sulten”?? Hvis jeg var dig ville jeg droppe både peanuts og flæskesvær for en tid. Jeg ville satse på rigtig mad – såsom æg/fed fisk/naturligt fedt og grove grøntsager. Hvor meget vejer du nu?? og hvor meget skal du reelt tabe dig i fht “normal vægt”? Om hvorvidt du er i ketose eller ej afhænger af protein mængden – men ketose er en tilstand der ikke nødvendigvis giver vægttab. Får du alle mineraler og vitaminer?? Er du stresset?? Hvis du har et normalt forhold til mad kunne du jo teste periodisk faste- dvs et spise vindue på 8 timer dagligt- samme tidspunkt hver dag. Spiser du af reel sult eller af vane?? Mange spørgsmål herfra for at kunne give dig bedre svar.

      Hilsen Louise

  10. Janne skriver:

    Vejer nu 65 kg og de sidste man år har jeg vejet mellem 58-60 kg. Jeg har tendens til at overspise engang imellem og spise når jeg keder mig. Jeg får helt sikkert hvad jeg skal af kosttilskud og mineraler i forbindelse med at jeg har været på kernesund detox. Jeg spiser heller ikke sukker, mel, pasta og kartofler. Og har skåret ned på palæobrød og nødder. Jeg læste blot at peanutbutter var der godt med fedt i og ikke alt for mange kulhydrater. Jeg har ikke vejet mit mad eller talt kulhydrater. Men jeg har nok ikke fået alt det fedt man skulle da jeg har svært ved at se hvilke at de fødevare jeg spiser er fedtholdige udover bacon og så putter jeg olivenolie til frokost over mine grøntsager. Før jeg startede på detox løb jeg mellem 40-50 km om ugen. På detox forløbet fik jeg at vide at man ikke skulle løbe lange strækninger men kortere og så interval træning i stedet. Lange strækninger skulle give kortisol stress og fedt på maven?

    jeg bliver helt sikkert nød til at lave noget om. Jeg får nok ikke den bedste søvn, da jeg har en datter på 2 1/2 år som sammenlagt har sovet igennem max 10 gange på de 2 1/2 år.

    kh janne

    • louiee skriver:

      Uha lige som jeg frygtede du kæmper med de sidste svære 5 kg og har en motionshistorik der til forveksling ligner min :(… Hvis jeg var dig ville jeg væbne mig med tålmodighed og fortsætte af det spor du er på. En tryg krop der får den rigtige næring fra rigtig mad skal nok slippe fedtet på et tidspunkt – hvis den altså er enig med dig i hvad der er sund vægt… Mit bedste råd er at spise dit mæt i gode grøntsager, kød og få den langvarige mæthed fra fedtet. Jeg spiser selv fed fisk eks makrel, torskeleverpate,laks og lign med ekstra mayo eller pesto på siden. Eller bare fede kødudskæringer rib-eye, nakkekoteletter, flæsk og kylling med skind – hvis kødet er magert tilsætter jeg fedt i form af smør eller mayo. Jeg spiser sjældent selv bacon. Det er ikke sikkert at din krop vil smide de sidste kilo på LCHF hvid den mener at have brug for dem. Smid badevægten ud og fokuser på andre ting, brug eks et målebånd. Jeg er jo ikke ekspert, men har egen erfaring for at den her kost handler om balancer go om at finde den der passer til en og man trives med. Jeg er sikker på at denne kost regulerer vores krops hømostase og søger for balance i tingene. Hvis du eks sover dårligt går det ud over din kost og den anden vej rundt.Min søvn er markant bedre i ketose. Jeg kunne skrive 1000 ting om at acceptere den krop man har osv. men det hjælper ikke hvis man fokuserer på et tal på vægten. Hvis du vil længere ned i vægt end din krop synes er ok, kæmper du mod dig selv og det giver stress. Hmmm tålmodighed og stol på din egen krop og de signaler den sender ud. Spis rigtig mad go spis når du er sulten. Og her på faldrebet sats på styrketræning istedet for al den cardio. cardio giver sult – gå en rask tur i stedet og løft tunge vægte for at få bedre form på kroppen og flere muskler.
      Håber du kan bruge lidt og inspireres til at blive tålmodigt ved.
      Mange Hilsener Louise

  11. Janne skriver:

    Tusind tak, jeg vil tage alle dine råd til mig og prøve at lade være med at fokusere op de ekstra kg der er kommet på. Hvilke er dem der frustrere mig fordi de er kommet på efter jeg er begyndt at spise som man gør på detox/lchf. Badevægten har jeg allerede vænnet mig af med. Så skal jeg bare lære kun at spise til jeg ikke mærker sult mere….og at man ikke behøver at spise når man ser tv;0). 

    Tusind tak fordi du gad at tage dig tid til at svare på alle mine spørgsmål, hvilke er en dejlig støtte når man som mig er meget fustreret og har brug for gode råd og erfaring. Tak!

    kh Janne 

    • louiee skriver:

      Selv tak da- håber for dig at du holder stilen for jeg er sikker på at det er sundere end at veje 5 kg mindre 😀  giv endelig lyd en anden gang. <3

  12. Janne skriver:

    Så kom der lige endnu et spørgsmål. Jeg har købt ketosticks hvor der er 4 udslag ud over negativ. Jeg har fået udslag i den første og anden farve. Vil jo godt op på de to mørke. Jeg forsøger mig derfor med faste mellem 18-10. Drikker en æggekakao kl 10. Spiser frokost med grønt og lidt protein i vores frokost buffet. Lidt macademian nødder efter arbejde og så vidt muligt meget low carb til aften med fedtstof. Jeg kom til at tænke på at hvis jeg ikke opnår ketose, kan det så ende ud i at jeg bare tager på af alt fedststoffet? Jeg putter forresten også kokos olie i min te.

    vh Janne 

    • louiee skriver:

      Hej Janne

      Ja der er det jo der det er lidt tricky med vores kroppe. Jeg har eks ikke tabt mig synderligt af ketose, men “bare” opnået ekstrem velvære på alle fronter – men heller ikke taget på. Ketose er ikke altid =vægttab men ihvertfald helt stabil vægt. Hvis man overspiser på LCHF kan man naturligvis tage på. Så derfor er det vigtigt at komme i balance med fedtstoffer/protein og kulhydrat balancen der passer til ens krop. Hvor meget protein spiser du i løbet af dagen ca?? Og Hvornår på dagen måler du med sticksne. Jeg har eks aldrig fået udslag af dem om morgenen, men har været mørkelille om aftenen – og det selvom min blodketon måler viste høj og optimal ketose. Sticksne er altså meget upræcise.

      Med venlig hilsen Louise

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

AlphaOmega Captcha Classica  –  Enter Security Code