Maddagbog Ketose

Print Friendly, PDF & Email

mad 005 Med en opfordring fra frk sveske har jeg lavet en madddag bog for min sidste uge. Jeg laver fortsat målinger og er i fin og uafbrudt dyb ketose hele døgnet rundt. Jeg tilstæber at spise 85% fedt, 12 % protien og 3 % kulhydrat i samlede makronutienter. Denne sammensætning gør, at periodisk faste ikke længere er noget jeg gør af pligt, men af ren og skær nødvendighed – jeg er slet ikke sulten. Det er kun fordi, jeg elsker smagen af mad ( og salte snacks) og ligesom synes at jeg trænger til smag i munden at jeg spiser. Jeg er og bliver et lille madøre, der bare elsker velsmag. Hvis jeg som enkelte mennesker jeg kender, ikke interesserede mig synderligt for mad, ville jeg leve af mine MBC kaffer. De mætter helt uovertruffent og smager ligeså. Det er skræmmende små mængder mad, rent visuelt, jeg indtager i forhold til hvad jeg gjorde en gang. Portionerne er skrumpet og energitætheden er steget. Min antagelse er, at mennesker der starter en ketogen diæt er vant til, at spise meget mere og taber sig ikke, fordi de stadig spiser for meget – glemmer at mærke efter mæthed og spiser af vane, mere end de reelt har brug for. Når man spiser LCHF behøver man ikke tælle kalorier, men det kan være en god ide, hvis man gerne vil tabe sig, eller har dårlig fornemmelse for sin egen mæthed. Det har helt klart taget mig noget tid, at vænne mig til den lidt anderledes fordeling af tallerkenmodellen, men ingen tvivl om hvad jeg foretrækker. Jeg har ikke ord for hvad det stabile blodsukker( læs: humør) og langvarige mæthed gør for livskvaliteten. Jeg er blevet vant til at træne på tom mave, hvilket fungerer super godt og jeg kan gå hele dagen frem til aften på en stor fedtkaffe og et par små, men fedtrige måltider. Den mad jeg spiser, er af god kvalitet og fyldt med god næring. Det er som om, at jeg skyder maden længere og længere og de fleste dage, kunne jeg i teorien kun have spist aftensmad, som den eneste faste føde. Havde nogen fortalt mig dette for bare et par måneder siden, havde jeg ikke troet dem. Jeg er som før fortalt, en af den slags mennesker, der er hele tiden er lidt angst for at være sulten. Har ikke endu helt fundet ud af, hvor det stammer fra , men sådan er jeg åbenbart skruet sammen. Det er min erfaring, at hvis jeg spiser et godt måltid i løbet af dagen kan jeg faktisk ikke spise aftensmad. Der var engang, hvor jeg elskede følelsen af at have en kanon kugle i maven – at være meget mæt! Den følelse hader jeg nu, får det virkelig skidt hvis jeg overspiser fedt og føler ikke jeg kan rokke med ørerne. Sjov forandring..

Hvis man læser lidt om, hvordan vi mennesker er skruet sammen, giver det god mening, at jeg har det sådan. Vi mennesker er dagdyr og vågnede tilbage i tiden op, for at være friske og jage føde om dagen – alt det indsamlede og jagede, blev fortæret om aftenen inden man skulle sove. Præcis sådan har jeg faktisk, er både friskere og mere klar i hovedet, når jeg ikke spiser om dagen. Når jeg så om aftenen bliver sulten, mærker jeg meget hurtigere mæthed på den kost jeg spiser. Skal stadig øve mig i at lægge kniv og gaffel og så STOPPE med at spise, istedet for at agere menneskelig skraldespand , af frygt for at smide mad ud. Jeg kan jo bare gemme det!!! Det er overhovedet ikke en mission, at skulle leve af ingenting , men tværtimod, at finde et niveau, hvor jeg ikke spiser af pligt eller vane, men mærker efter i stedet. Drømme scenariet er at ikke tælle, måle og veje, men mærke efter. Kan mærke jeg er på vej derhen og glæder mig til at implementere det i mit liv. Vægten er smidt på porten , nu arbejder jeg på køkkenvægten og alt makronutient tælleriet…wink

Nok om mig og tilbage til maddagbogen :

Mandag fordeling 85% fedt, 13% protein og 2 % kulhydrat

Fomiddag: kaffe med piskefløde 20 gram og kokosolie 20 gram og cod liver oil, Eftermiddag : 30 gram macadamias og 20 gram flæskevsær med fedtkant, Aften : 2 æg stegt  smør 20 gram, 3 skv bacon ( ikke sprødstegte) lidt spinat, ost 30 gram,og en halv økopølse fra hanegal  – kokosolie 20 gram i en kop grøn te.

Tirsdag fordeling 84%, 12% og 4 %

Formiddag : æggelatte med 1 æg, 20 gram kokosolie og 10 gram smør, cod liver oil og 25 gram frisk kokosnød, eftermiddag : 1 skive kokosbrød 40 gram, 10 gram smør, 25 gram chiligouda, kyllingebryst 25 gram  kokosolie i te 15 gram Aften : kyllingelår 2 stk , bladselleri 50 gram, mayo 30 gram,  paranødder og macadamias 40 gram, chorizo 25 gram, cheddar 25 gram, kernebrød 25 gram, smør 10 gram og 40 gram mørk chokolade 86 %

Onsdag fordeling 83% 14% 3%

Formiddag : cod liver oil, æggelatte, Eftermiddag : kernebrød 25 gram, smør 20 gram, chorizo 25 gram, macadamias 25 gram, flæskevær 20 gram  Aften : 1/4 broccoli pizza med 10 gram olivenolie på, te med kokosolie 10 gram

Torsdag fordeling 84 % , 13 % , 3%

Frokost : cod liver oli, æggelatte, macadamias og paranødder 30 gram, eftermiddag : chorizo 25 gram, hvidløgsflødeost 30 gram, gouda ost 25 gram og kyllingebryst 20 gram Aften : 1/8 del broccolipizza, mayonnaise 25 gram, kernebrød med 15 gram smør og 25 gram cheddar, kokosolie 5 gram og 20 gram macadamias

Fredag fordeling 84% 13% 3%

Formiddag : paranødder og macadamias 30 gram, cod liver oil og æggelatte, Aften : 1/8 broccolipizza med 30 gram mayo,og 1 tsk olivenolie, kernebrød med 10 gram smør og 40 gram cheddar, frisk kokosnød 10 gram og 25 gram flæskesvær

Lørdag 84% 12 % 4 %

Meget mad i dag ,til kvalmende mæthed.. derfor meget mæt til langt op ad søndagen..

Frokost: cod liver oli, æggelatte, kernebrød 50 gram med 35 gram cheddar og 15 gram smør, aftensmad lakse rillette, med salat, Aften : macadamianødder 50 gram , flæskesvær 25 gram, 20 gram chokolade 86% og 10 gram kokoschips

Søndag 85% 14 % 1%

Eftermiddag : æggelatte, kernebrød 25 gram, cheddar 25 gram og smør 15 gram, cod liver oil, Aften : kalveribeye med fedt 125 gram med 25 gram kryddermsmør, te med kokoslolie 10 gram

 

 

 

 

Follow on Bloglovin

Om louiee

Louise 39 årig kvinde fra nordsjælland, kostnørd, interesserer sig for træning, sundhed og velvære. Tidl. sukkernarkoman – nu indædt real-foodie…

Dette indlæg blev udgivet i Ketose, Kroppen, LCHF, Maddagbog og tagget , , . Bogmærk permalinket.

21 kommentarer til Maddagbog Ketose

  1. Jane skriver:

    Spændende! Hvad tror du afgør, hvad der skal til for at være i optimal ketose? Ved du det? Jeg spørger af forskellige årsager. Dels oplever jeg det som relativt nemt. Jeg skal kun rette en smule til og så er den der. Jeg kan også slippe afsted med at spise mere protein og mindre fedt, end du gør. En sådan cirka makrofordeling hos mig vil være 75-20-5 – plus/minus.  

    Min mand derimod lykkes slet ikke med at komme i optimal ketose. Sandsynligvis pga for meget protein og for lidt fedt, og han ligger til sin store ærgelse og fedter rundt nede omkring 0,5-0,7. Kostdoktorn skrev også om, at det havde taget ham tre uger med ketogen kost at ramme optimal ketose. For mig tog det 3-4 dage. Hvorfor denne forskel? Det er jeg lidt nysgerrig på?

    Kan du i øvrigt anbefale læsestof, så jeg har kilderne i orden til når bogen skal skrives? Jeg har Gary Taubes' bøger, men du havde nogle andre amerikanske, havde du ikke?

     

    • louiee skriver:

      Hej Jane

      Uhuu spændende med forskellen på dig og din mand.. Jeg er selvudråbt kæmpe tal nørd og synes det er vildt spændende! Jeg kan se forskel på mine tal, hvis jeg får for lidt mættet fedt. Fedtkanter på bøffer og kokosolie giver høje tal – for meget magert kød det modsatte – også er jeg lidt insulinfølsom(surprise) så små måltider, der er meget fedt tætte giver også gode tal. Tog også kun 3 dage for mig, at nå et skyhøjt keton tal. Jeg kørte en fedt faste – dvs op mod 90 % fedt i tre dage – fedtkaffer, æg ,smør og kokosolie. Ved ikke  helt, hvorfor de der mænner er længere om at komme i optimal ketose – tror bestemt det skyldes som du selv nævner – for meget protein. Jimmi Moore har også den erfaring med sig.. Den bedste bøger jeg kan anbefale er skrevet af Jeff S. Volek og Stephen D. Phinney og hedder : The art and science of low carbohydrate living og den meget letlæste(og letforståelige) The art of low carbohydrate performance – vildt fede bøger. Har læst en masse af min viden på Jimmi Moores blog, han kommer med en bog – what the LDL is wrong with my cholesterol- glæder mig til at læse den! Og i øvrigt lucky you – savner kød i større mængder.. men kommer jeg bare lidt under de 80% fedt – ingen ketose :0( og den vil jeg ikke ud af – derimod kan jeg spise overraskende mængder grønt og ret så mange nødder, ost og fløde uden at der sker noget med ketontallet.

      Glæder mig til at høre mere…

      • Jane skriver:

        Spændende, så langt er jeg slet ikke gået ind i det at jeg kan se forskel på forskellige slags kød. Jeg har mest fokuseret sådan på for mange nødder, mængder grønt etc. I går spiste jeg en hel plade chokolade 85% (don't ask – vi kan jo kalde det i eksperimentets navn). Et par timer senere målte jeg 2,1 og her til morgen igen 2,1. Er det ikke underligt? Jeg forventede at ryge helt ud… Well, well..

        Og tak for bogtips. Jeg skal straks have dem bestilt!

        • louiee skriver:

          ha ha dejligt for dig – jeg kan (desværre) også godt spise ret meget chokolade og stadig være i ketose ;0) God læselyst har købt mine på amazon !

  2. frk. sveske skriver:

    Hej Louise,

    Tak for det input. Jeg forsøger virkelig at komme i gang, men kan godt se, at der skal meget mere fedt til. Og ih, hvor ville jeg gerne tælle, så jeg kunne se min fordeling – MEN synes bare det er bøvl, når der kommer opskrifter ind i billedet? Bruger du madlog, shape up eller noget helt tredje?

    Den med kokosolie i theen kan jeg helt sikkert få brugt (når jeg lige får en bøtte med på jobbet, hvor jeg typisk drikker to kopper i løbet af dagen).

    Hvilken mayo bruger du? hvis hjemmelavet på hvilken olie? Min favorit er og bliver Hellmann's, men der er jo en smule sukker i???

    Og hvordan spiser du lige: eftermiddag : chorizo 25 gram, hvidløgsflødeost 30 gram, gouda ost 25 gram og kyllingebryst 20 gram ?? hehe

    Flæsesvær blive vist aldrig mig, men mon ikke jeg kan lære at holde af macadamia – bare for en periode i hvert fald. Flere gode fedtkilder modtages gerne… Er det med vilje, at jeg spotter noget piskefløde?

    Det var lige lidt mange spørgsmål fra hende der jagter ketosen.

    KH

    – frk. sveske

    • louiee skriver:

      Hej Sveske

      Svarer hellere end gerne på spørgsmål!!!

      Håber du fik lidt ud af min uge  – flere ketose madplaner på vej – i denne her uge for meget pizza og flæskesvær – plejer at være flere nuancer. Jeg bruger forresten madlog  til at holde styr på procenterne, hvilket er vildt nemt , når men lige kommer ind i det. Bruger max 5 min dagligt på det og fåes som app til smartphone – love it!!! Jeg bruger bruger Hellmann´s synes det er den bedste – min egen bliver ikke ligeså god og ja der er et my sukker i men frilandsæg og rapsolie og det er NEMT og smager godt! Hvis jeg endelig laver mayo selv er det på macadamia, raps eller avokadoolie(den bliver lidt grøn)

      Ja mine måltider er lidt spøjse.. En lille eftermiddagssnack kan være “chorizo oreos” med hvidløgsost 70+ i midten eller kyllingebryst rullet med ost. Jeg er ret meget på farten til dagligt og tager noget nemt med – hvem sagde flæskesvær…! Ja bruger fløde i mad og en gang imellem i kaffen hvis der er en rest. Kan nu bedst lide æggelatter, men fløde er ok for mig – rør ikke ved ketosen. Andre gode fedtkilder er paranødder og frisk kokos eller æg rørt med smør. Mit allerbedste råd til dig og ketose jagten er kokosolie i te eller kaffe og kød med fedtkant – kotelet, ribeye, fedt hakkekød i blandet cremedouble(piskefløde50%) og æggeblommer, eller og ja godt med kryddersmør og mayo – salatblade med oliven olie og lidt eddike.

      God Jagt :0)

       

       

       

  3. Jette skriver:

    Kostdagbogen fra I form er også god at bruge… man kan gå ind og ændre i de forudindstillede værdier, og på den måde er det nemt at se om man rammer de rigtige/personlige værdier : )

    • louiee skriver:

      Hej Jette

      Har prøvet den fra i form en gang, men synes på en eller anden måde den er mere kompliceret en madlog – måske fordi jeg ar vænnet mig til den, men tak for tippet ;0)

      Hilsen Louise

  4. Maria K skriver:

    Hej Louiee

    Taber du dig på ovenstående? Hvis ja hvor meget ca pr. Uge? Hvor længe har du været i gang og hvor meget har du tabt i alt i ketose?

    Hvad med træningen – har du lige så meget energi som før? Jeg har selv levet efter LCHF i 2 måneder, men mit vægttab går meget langsomt (har PCO og kan ikke tåle metforminen) og jeg kan mærke at min energi er lidt i bund for tiden, når jeg træner. Mon ketose kunne være en kikstart for vægttab og mere energi!!?

    Ha en god aften :0)

    • louiee skriver:

      Hej Maria

      Jeg har reelt ikke tabt mig, udover de par kg jeg tabte i starten på denne her kost. Jeg har spist low carb ca 1 år og har været i ketose i nu 3 mdr. Jeg er p.t. normal vægtig og har derfor ikke meget at give af. Jeg vejer mig slet ikke mere da jeg bare bliver skuffet. En ketogen kost giver ikke vægttab når man ikke har meget at give af så det kan være svært at måle på. Tilgengæld har jeg meget mere energi end før både til træning og ellers i min hverdag. Jeg har altid haft problemer med ondt i maven og følt mig udmattet og begge dele er helt væk. Jeg var også evigt sulten – det er pist væk!!! Jeg kan tydeligt se at jeg bygger muskler og bliver mere fast i kødet end før. Det tog mig ihvertfald 3- 4 måneder at komme op på et godt træningsniveau på LCHF – tror jeg fik for lidt fedt i starten. Nu ved jeg jo ikke hvor meget du skal/vil tabe dig, men ja ketosen kan bestemt kickstarte et vægttab og give en god portion overskud både i energi og humør.

      Håber du giver det en chance.

      P.s.jeg ved Lørna fra bloggen mitlivleves har PCOS og tabte sig ret meget i ketose :0)

      • Maria K skriver:

        Tak for dit svar Louiee.

        Der er desværre ca 10 – 15 kilo at tage af, så jeg må nok prøve mig med meget mere fedt. Uanset så trives jeg på kosten og har ingen sult i løbet af dagen eller sukkertrang – hvilket jo er en befrielse fra før hvor jeg konstant var sulten (som dig) :0) Og ja, så syntes jeg faktisk også musklerne kommer hurtigere på med denne kost – og muskler fylder jo mindre end fedt sååååååå :0) Måske lidt tålmodighed og en tur på ketose 'vognen' er vejen frem.

        Tak for en god blog!

        • Maria K skriver:

          … meget mere fedt i kosten skulle der stå – der er rigeligt på kroppen, ha ha ;0)

        • louiee skriver:

          Igen selv tak, ketosen gør jo lige præcis det gode at man ikke er sulten og derfor bevidst kan skære lidt i sit mad indtag – men ja man bygger muskler meget bedre på LCHF  – så derfor er vægten smidt på porten og man må frem med målebåndet i stedet ;0) 

  5. Diana skriver:

    Spændende spændende. Jeg har selv kørt et par omgange med keton-målinger. Jeg har relativt nemt ved at komme i ketose, men oplever det samme som dig – jeg skal over 80 % fedt. Protein skal jeg under 1 gram pr. kropskilo

    Jeg trives så rigtig dårligt når jeg er over 2 fastende, så jeg er gået væk fra det igen. Vægtmæssigt henter jeg heller ikke noget, men det kan være som du skriver, at er der ikke så meget af gi af, ryger der ingenting…

    • louiee skriver:

      Hej Diana

      Spændende viden , det med proteinet er jo også pr kg lean body mass!! dvs knogler og hud skal ikke regnes med.. Så farvel til kødorgier til os relativt “små piger” jeg er igang med at “bøffe op” på muskel fronten, så jeg kan få mere kød og stadig være i ketose ;0) Bare lige til min forståelse – faster du 2 dage i træk?? Oplever du også stort velvære og energi når du er i ketose??

      Hilsen Louise

  6. Charlotte skriver:

    Hej :o)

    Er lidt nysgerrig – hvad er æggelatte?

    Vh. Charlotte

  7. louiee skriver:

     Hej Charlotte

    Æggelatte er en superlækker Kaffe latte lavet på æg, kokosolie og smør – den smager i min optik bedre end på mælk og mætter i ca 5 timer for mig. Opskriften ligger vist her på bloggen men her får du den, den er det værd : 1 æg råt, 20 gram kokosolie (stor spk) og 10 gram smør( 2 tsk) blendes eller stavmixes med 1 stor kop kaffe og hældes i glas – nydes i fulde drag :0) Kaffen bruges til at holde ketosen ved lige og banke fedtprocenten/mætheden opad i kosten. Bedste flydende morgenmad jeg kender til, kan også laves med te eller kakao!

    God fornøjelse herfra hilsen Louise

  8. Kristina skriver:

    Hej Lousie, 

    Først og fremmest tak for alle dine opskrifter og at du deler så meget ud af din viden og ekspertise! 

    Jeg kunne godt tænke mig at spørge dig: Har du læst bogen Slank med ketolysekuren og hvis, hvad mener du om den og de forskellige produkter man bliver opfordret til at købe? Jeg er meget glad for dine opskrifter og bruger også Jane Faebers meget. De er lige det der merer lækre end hans i bogen…. 

    Nå, men mht. at måle Ketose, det er nyt for mig, har meldt mig ind i madlog for at holde styr på kulhydraterne. Jeg er ikke så god til at regne og skal tage mig sammen for at huske at veje alt – lidt belastende 🙁  Vil du anbefale de alm. stix fra apoteket, er jeg nødt til at købe en måler eller måske den som bliver anbefalet i bogen? 

    Jeg har skiftende vagter og kan også finde det svært, hvad jeg fx skal gøre om natten, det er jo lidt noget rod at få forstyrret sin rytme. Havde planlagt ikke at spise noget i nat, men var lykkelig for mine 50 g macademias, jeg alligevel havde taget med 🙂

    Jeg synes det er svært at finde ud af hvor mange grøntsager man må få i perioden inden ketose, lige nu spiser jeg kun lidt grønt salat til min mad. Har været på LCHF i 2 mdr nu, jeg har fået det meget bedre, men har ikke tabt mig overhovedet. Nu har jeg lagt rødvinen på hylden, så må vi se om det hjælper. 

    Mht. at bage feks. oopsies, ved du om jeg skal taste alle ingredienserne ind i madlog for at finde ud af hvad de indeholder? 

     

    På forhånd tak! 

    Kristina 

    • louiee skriver:

      Hej Kristina

       Tak for roserne – jeg er glad for at du kan lide min blog. 

      Jeg har læst ketolyse bogen .. jeg synes det er en lidt kedelig udgave af en LCHF bog, men god til at forklare hvordan det hele virker. Jeg har selv prøvet både sticks og har en måler til blod. Hvis du ligesom jeg er en nørd og er vild med tal så køb måleren. Men hvis du bare vil se om du er i ketose og på rette vej vil jeg anbefale dig at købe urin sticksne- de er meget billigere. Jeg er slet ikke tilhænger af brødmix og lign der bliver anbefalet i bogen , men ellers er der mange fornuftige ting i den – lige udover at den er kedelig på opskriftsfronten :0) M.h.t. madlog taster du båre oopsies og andre ind i opskrifter og gemmer dem – det er ret nemt når man lige kommer ind i det. Grøntsags andelen må du prøve dig lidt frem med  – vi er jo meget forskelligt indrettet og tåler forskellige mængder af både grønt og protein. Der kan sticksene være en god hjælp til at måle, hvor meget indtaget kan være på, uden at man ryger ud af ketosen.  Fin beslutning med rødvinen – den stopper min fedtforbrænding 100% efter bare et glas og til den er forbrændt. Macadamias er i øvrigt rigtig gode at have med som nødproviant – god fedtprocent. Du kan jo evt og prøve med lidt periodisk faste for at give kroppen mad pause og se om det sætter lidt gang i et vægttab.

      God vind og bedste hilsener Louise :0)

  9. Charlotte skriver:

    Hej igen 🙂

    Tak for opskriften på æggelatte. Har her til morgen prøvet en kop the med kokosolie/smør og ja man kan jo vænne sig til meget ;o)
    Har jagtet ketose i de sidste 14 dage, og har sticks jeg tisser troligt på hver aften 😉 Men efter at læst din spændende blog har jeg nu skruet op for fedtet og ned for proteinen. Og desuden meldt mig på Madlog for at holde styr. Og overvejer at købe måleren, men hvor ofte skal man måle sig? Er det nok med om aftenen?
    Tak for svar 🙂

    Vh. Charlotte

    • louiee skriver:

      Hej Charlotte

      Det er helt fint at måle sig om aftenen og kun en gang dagligt. jeg vil dog klart anbefale at måle om morgenen hvor man har fastet hele natten – giver det mest præcise resultat om man er i ketose hele døgnet rundt. Der er flest ketoner om aftenen og dette tal bliver påvirket af hvad man har spist i løbet af dagen – så derfor mest præcis om morgenen :0) Men pas på lidt vanedannende at måle – det bliver hurtigt dyrt i keton sticks. Men en virkelig god måde at se hvilkefødevarer man reagerer på i fht fedtforbrænding. God fornøjelse med det. Er selv kommet til at elske ægge latten – mætter bare så stabilt :0)

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

AlphaOmega Captcha Classica  –  Enter Security Code