Mere ketose og PF??

Print Friendly, PDF & Email

cykel graf og mad 013 Hvor er det bare typisk mig. I mit "I ketose i 2 mdr " indlæg for lidt tid tiden proklamerede jeg at målingerne ville stoppe da jeg synes det var for dyrt at købe keton sticks – og hvad gjorde jeg – indkøbte flere og begyndte at måle morgen og aften  – bare fordi !!! Jeg proklamerede ovenikøbet at PF med spise vindue fra 11-19 ikke fungerede godt for mig og gav et forkert fokus på mad m.m. Og hvad gjorde jeg… fortsatte. Hvor er min sind bare usandsynligt tricky. Jeg hader regler hvis man SKAL overholde dem, men elsker at gøre noget hvis jeg synes det giver mening.Dog har jeg slækket lidt på vinduet når jeg står op og træner spinning kl 6 så hedder den 14/10 istedet for 8/16. Så ihvertald 5 gange ugentligt kører spisevinduet helt efter bogen.

 Med hensyn til keton målinger var jeg lidt træt af ikke bare at måtte spise meget kød og grønt og spiste mig ud af ketose et par dage som ses tydeligt på grafens lave målinger. Efter et par dage lidt nede på ketoner og oppe på kødkvote var jeg træt og havde en mave der protesterede mod alt kødet… jeg spiste alt muligt crap efter aftensmaden og gik i seng med fuld vom og æv følelse. Hvilket fik mig til at virkelig savne den der dejlige følelse af faste og mæt/sulten følelse. Typisk mig at skulle være rebel i min egne opstillede regler. Et par dage efter mit indlæg var jeg tilbage på meget fedt, lidt protein, mådeligt med grønt…..og periodisk faste. Lige pludselig gav det hele mening alligevel. Det var ikke bare regler for reglernes skyld men et spørgsmål om en velfungerende fordøjelse og sidst men ikke mindst velvære. Jeg fik instant en meget bedre mæt / sulten fornemmelse jeg havde ønsket mig. Jeg tror jeg har fundet nøglen til den fornemmelse – igen at lytte til hvad kroppen fortæller. Jeg fandt ud af at jeg havde spist på mæthed nogle af dagene og når jeg spiser på mæthed er der ingen bund i mig og jeg kan fortsætte til jeg bliver dårlig. Fed fed fed erfaring at få, som jeg ikke havde fået, hvis jeg ikke lige var svinget af den lille sidevej. Jeg har MEGET mere energi når jeg er i ketose, jeg både træner sover og tænker bedre. Jeg har fundet ud af at mere vand også gør tricket. Jeg kan køre uendeligt langt på literen og mærker signaler om sult og mæthed bedre når jeg er velhydreret.

Har netop læst Jimmi Moores resultater af vitamin/ mineral mangel i forbindelse med hans 1 års ketose projekt. Jimmi Moore var low på magnesium, selen og enkelte spor mineraler der fået i chlorella og spirulina. Tager selv alle disse tilskud – sjovt som kroppen er intuitiv og ved hvad den har brug for. Har altid lyttet hvis jeg har haft "trang" til at købe et kosttilskud og gjort det – måske for jeg instinktivt ved hvad jeg har brug for – det er da sejtyes

Det eneste jeg virkelig har fået gavn af at slippe-  det er vægten som jeg slet ikke har stået på meget længe. Den præstations angst har jeg sluppet taget i og ser og mærker,  i stedet for at veje det tryk, jeg udsætter jordens overflade med. Det er tydeligt for mig at kroppen udskiller store mængder muskelvæksthormon ved PF og ketose. Jeg er blevet markant stærkere i mine muskler og tydeligt buffet op. Tænker at det er ok og at muskler holder skelettet sammen og giver velvære og sundhed (og god hvileforbrænding) Altså regner ikke men at blive totalt pumpet , men det er der vist heller ikke fare for med 3-4 ganges ugentlig cirkel træning. Godt nok er træningen effektiv, meeen alligevelwink

Follow on Bloglovin

Om louiee

Louise 39 årig kvinde fra nordsjælland, kostnørd, interesserer sig for træning, sundhed og velvære. Tidl. sukkernarkoman - nu indædt real-foodie...
Dette indlæg blev udgivet i Ketose, Kroppen, LCHF, Træning, Vægttab og tagget , , , , . Bogmærk permalinket.

20 kommentarer til Mere ketose og PF??

  1. Jane skriver:

    Fedt indlæg, Louise. Jeg hæfter mig især ved denne: "når jeg spiser på mæthed er der ingen bund i mig og jeg kan fortsætte til jeg bliver dårlig". For den er så megarelevant! Særligt hvis du erstatter "mæthed" med vrede, fortvivlelse, kedsomhed, sorg, glæde eller hvilke andre følelser, vi kan finde på at spise med.

    Jeg laver ketose-research i øjeblikket og har lidt svært ved at tolke resultatet på de der ketosesticks til urin. Overvejer  blodmålingsapparatet med de sygt dyre sticks. Hvilket har du købt?

     

    • louiee skriver:

      Hej Jane

      De der ketose sticks er altså lidt upålidelige… desværre har endda prøvet at sammenholde dem med det tal der står på måleren for at blive klogere på dem, men uden held… Jeg har købt min måler på http://www.abbott.dk(freestyle precision) og de leverer fra dag til dag uden problemer – super hurtige. Og ja os der spiser på følelser er det meget relevant på hvilken følelse man spiser på, hvor meget og hvorfor. Tror det bliver en livslang men ikke uspændende rejse for mig at nå frem til en bedre forståelse for mig selv hele tiden. Tovtrækkeri med mig selv men på den gode måde. LCHF har helt sikkert gjort der MEGET lettere for mig at mærke. Gad vide om det er alle E-numre , sukker og tilsætning der bedøver os mennesker på "normal" moderne kost?? Jeg synes jeg mærker flere og stærkere følelser på naturlig mad!

      • Jane skriver:

        Nåmen det var da væsentligt billigere end det, jeg havde kigget på. Skal man have lancetter også eller er det bare apparat og keton-målestrimler?

        • louiee skriver:

          Der er både fingerprikker,10 lancetter ( der kan genbruges mange gange), så vidt jeg husker 10 blodsukkerstrimler og 5 keton målere med i første pakke. En lille bog og en taske – ret tjekket :0) Alle de andre strimler bestiller man løbende ved siden af. Synes også prisen er helt ok -men løber lidt op når man måler et par gange om dagen og synes det er sjovt!?!

          • Jane skriver:

            Tak for hjælpen, Louise. Jeg må udgiftføre det i firmaet 😉 Det bliver et spændende eksperiment. Skal tjekke mine og gemalens tal sideløbende og se, hvorvidt der er forskel. 

          • louiee skriver:

            Selv takker glæder mig til at høre nærmere om de ketogene eksperimenter i Valby.. tror mænd af naturen er mere ketogene end kvinder.. måske p.g.a. mere testoteron.. bare en antagelse :0)

  2. Diana skriver:

    Sjovt at du skriver du ikke trives med PF, troede jeg var den eneste i verden, der havde det sådan…. jeg har så fundet ud af, at 20 g kokosolie i kaffen om morgenen fungerer for mig.

    Jeg har det som dig med ketoner, kan heller ikke holde mine aftaler (jeg tænker at måle hver anden dag, men "kommer til" at gøre det dagligt ;))

    • louiee skriver:

      Skægt en effekt det har på en med de der målinger – undskylder dem hele tiden med at være en sjov hobby – jeg synes det er spændende hver gang der kommer et tal frem i displayet!!! Men kan efterhånden tydeligt mærke hvor "dyb" ketosen er og behøver ikke måle mere… men der er svært at slippe :0) Er kommet frem til at PF virker på mig når jeg spiser fedt nok ellers ikke  – drikker nu fedtkaffe hver morgen og det gør bestemt også tricket for mig – skal bare ikke være for rigid med klokken, men åhh ja  -mærke efter. Hvis jeg mærker efter   spiser jeg uden at tænke over det PF 8/16.. ikke af tvang men af lyst og deri ligger forskellen :0)

  3. jacob tinggard skriver:

    Først vil jeg lige takke for dette spændende site.

    Min kæreste og jeg er forholdsvis nye i lchf, har været igang i 3 mdr. ca.

    Jeg har lige bestilt et ketonmåle apperat, da det vil være rart med en indikator på om man gør det "godt nok".

    Mit spørgsmål er: hvor kan jeg se hvad tallene skal være imellem, og er det samme værdier for damer og mænd??

     

    • louiee skriver:

      Hej Jacob

      Selt tak og glad at du kan bruge min blog :0)

      Når man måler ketoner er det samme ramme for mænd og kvinder. Når man taler om “godt nok ” og optimal ketose skal man ligge mellem 1-3 mmol. Jeg måler den om morgenen når jeg står op. Den er som regel lavest om morgenen og højest om aftenen. Den kan sagten ligge meget højere end 3 uden atder sker noget ved det. Jeg fungerer klart bedst når den ligger over 1 ( mest energi, mere træningslyst og et snorlige stabilt blodsukker)  Jeg kører selv fordelingen 85% fedt, 13% protein og 2% kulhydrat – på denne fordeling er man i ketose på en lille uge helt stabilt. Jeg har en antagelse om at mænd lettere komme ri ketose pga større muskelmasse end kvinder ( og mere testoteron).. men prøv jer frem. Vigtigst er ikke at spise for meget protein MAX 1 gr pr . kropskilo og ja det giver sig selv – husk især det mættede fedt!

      Mange hilsener Louise

  4. frk. sveske skriver:

    Hej Louise,

    Endnu et spænende og inspirende ketoseindlæg fra din hånd. Jeg er pt i et tomrum mellem feriekost og modet på ketose-eksperimentet. Hver gang jeg kigger forbi herinde, siger det jo 'hvad venter du på?', men når jeg står med madlavningen, så bliver det alligevel mere moderat LCHF. Skriverierne om gentest og variantion der, som gør man ikke er så god til det mættede fedt, holder mig lidt igen (intuitiv mistanke) – men det koster jo ikke noget at forsøge. Jeg har jo modtaget stix'ene selv om de nok ikke er bedste redskab. Bliver jeg grebet (når jeg kommer i gang) må der nok det bedre udstyr til.

    Skulle du få lyst til at lægge flere kostdagbøger op, så takker jeg – da jeg som du nok kan læse, ikke helt kan komme fra start.

    KH

    – frk. sveske

    • frk. sveske skriver:

      P.S. Giver du 125,- for 10 stk. keton-strimler?

      • louiee skriver:

        Lige præcis :0) Er begyndt at måle kun morgen og ikke aften – i virkeligheden den mest nøjagtige måling, da aftenen kan svinge på hvad man lige har spist!!

    • louiee skriver:

      Kære Sveske

      Må indrømme at jeg selv er meget i tvivl om den der gen test / blodtype kost o.s.v. Gentesten gav mig jo ikke noget nyt andet end det med muskelfibrene og det var jo sjov viden for mig.. men 2000 kr??? Det jeg tænker er at, ja jeg har mange variationer i min gener=anlæg for fedme. Svaret er ikke fremmed for mig, jeg tager let på , men bygger også nemt muskler = responder typen. Jeg kan ikke bruge diet and genes kostvejledning til noget, da jeg ikke køber den med det mættede fedt, da det er klart det jeg fungerer bedst på og er mæt i laaang tid på så… Har lige tænkt mere over de der kost dagbøger og skal ske!! Tror der er mange udover dig der gerne vil inspireres til mere ketogen kost- da det jo ikke ligefrem er en vane at spise på den måde.Prøv dig frem med sticksne og få den glæde, at se når de skifter farve – så ved du at du er på rette vej ihvertfald! Og ja tilløb til nye ting og en hvis portion skepsis er vist bare sundt – men prøv det om så bare det bliver for en uge – man kan altid gå tilbage.

      P.s. stort ser alle de opskrifter jeg lægger på bloggen er ketogene selv om der er grønt i. Spiser dem selv :0)

      Bedste Hilsener Louise

      • frk. sveske skriver:

        Hej Louise,

        Mange tak for dit svar.

        Jeg satser på at tage gentesten hos Tatjana, som er samme test, men anden analyse og hjælp til at bruge dem til noget (tror jeg). Jeg er nysgerrig og egentlig træt af ikke at kunne finde den vej, hvor tingene (kost og træning) også arbejder for mig og min vej til resulater. For motivationen dør, når prisen for manglende resultater er for stor.

        Jeg glæder mig til at flere kostdagbøger og så må jeg vist bare i gang med at implementere det mættede fedt for alvor, så jeg kan se, om alle de positive konsekvenser, du beskriver også dukker op hos mig. Stix'ene skal helt sikkert bruges som et pejlemærke i starten, for jeg har INGEN erfaring med ketose.

        KH

        – frk. sveske

        • louiee skriver:

          Øv hvor jeg præcis har følt det du fortæller her MANGE gange før – min motivation dør også når resultater af hårdt arbejde udebliver, bliver sur og deprimeret og falder i et spisehul!!! Håber for dig at du mærker ligeså positive effekter som mig :0)

  5. Mette skriver:

    Hej Louise

    Jeg er ny på LCHF og har været i gang i ca 4 uger. Jeg har været meget i tvivl, om jeg har været i ketose. Min fornemmelse var, at jeg efter den første uge gik i ketose, men har svinget lidt frem og tilbage. Fordi jeg gerne ville finde ud af hvor sensitiv jeg er, købte jeg en måler, som er kommet i dag (den der Freestyle Precision). Jeg har lige målt og ligger på 3,2, hvilket vist er flot ikke? Eller hvad? Du skriver ml. mellem 1-3 mol længere oppe, men at man godt kan ligge højere, uden at der sker noget ved det. Hvor højt må man komme op og hvad ville der kunne ske?

    Tak for nogle inspirerende indlæg i øvrigt. Og lækre opskrifter. Dine wraps og kokoskugler er i fuld sving hjemme hos os. MUMS!

    • louiee skriver:

      Hej Mette 

      Glad for at du bruger min blog og kan lide opksrifterne :0) Optimal ketose ligger mellem 1 og 3 og jeg har læst mig frem til at hvis man ligger højere har det ikke en bedre effekt men giver lidt mere margin til lidt ekstra protein eller lidt ekstra kulhydrat( grønt og nødder). Har selv ligget på målinger på over 7 og det er helt ufarligt!!! Kun dem med diabetes 1 kan komme så højt op at det er farligt. Hvis du ligger på 3,2 om morgenen er det bare SÅ flot!! Om aftenen kan den sagtens ligge højere.

      Sejt at du er nået dertil på så kort tid – godt gået.

      Hilsen Louise

  6. Mette skriver:

    Tak for dit svar! Og tak for ros. Jeg blev helt stolt, da jeg læste dit svar og kan i øvrigt næsten ikke få armene ned, for jeg har lige løbet en tur med LETTE ben! Det gik SÅ godt.

    Lige da jeg havde målt mit ketonniveau gik jeg lidt i panik, da jeg så resultatet på måleren. Jeg havde forinden lige læst i brugsanvisningen, at det maksimale anbefalede nivau for diabetespatienter lå på 0,8. På det tidspunkt var jeg noget svimmel, men det kunne spises og drikkes væk.

    Jeg tror nu ikke, at min ketose-"tilstand" udelukkende er pga. strikt lchf-spisning, for jeg har faktisk ikke været særlig striks. Jeg har altid haft det god med frugt og gulerødder har altid mættet mig længe. Jeg lavede en lille test efter aftensmaden for at se, hvordan jeg lå. 2 timer forinden havde jeg spist en fersken, lidt nødder og en gulerod. Jeg ved ikke, hvor hurtigt udsving i ketonniveauet kan ses, men tyve minutter efter aftensmaden, lå jeg på 2,8. Jeg behøver ikke ligge på 3mol eller derover, jeg vil bare gerne finde et niveau, hvor jeg kan spise lidt frugt, nødder og ost. Underligt nok har jeg haft en fornemmelse af at have været i ketose, men har været i tvivl, fordi jeg kunne læse om, hvor lavt du og nogle andre skulle ned i proteiner og kulhydrater for at være i ketose. God lektie i at lytte til sin krop, for det var jo rigtig nok. Jeg tror ikke, jeg er helt så sensitiv. Måske har løbeturene, selvom de har været dræbende også haft en effekt. Nå, jeg vil nørde videre….lige nu ligger jeg på 1,8 efter en del fløde i maden og mange grøntsager. Spændende at se, hvad den siger i morgen… 😛

    • louiee skriver:

      Hej igen Mette

      Hvor er det bare super godt for dig at du ikke behøver være super striks med hverken kulhydrater eller protein for at være i ketose – lucky you og bare det var mig. Dejligt at ikke være SÅ sensitiv – gør livet lidt mindre kompliceret. Bare kør på med sund mad og fede løbeture – sikker på at det gør godt på den lange bane. 

      Medvind på løbeturen :0)

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

AlphaOmega Captcha Classica  –  Enter Security Code