Maddagbog ketose Vol 5

Print Friendly, PDF & Email

 

laksedeller 005

Nå sidste maddagbog for det næste stykke tid. Jeg skal afsted til udlandet man jobbet her i denne uge og holder ferie bagefter. Jeg er lige netop i gang med at (gen)læse bogen Primal Blueprint af Mark Sisson  – og åhh hvor jeg elsker hans naturlige og positive tilgang til livet. Jeg fandt et gammelt interview med ham og Anders Eenfeldt (Kostdoktorn) hvor Sisson fortæller at jo mindre glukose man brænder som benzin i kroppen gennem hele livet jo bedre… Han ser ketose som en naturlig tilstand der er god at være i. Meeen man har godt af at komme ud af den et par uger en gang imellem. Ligenu er der faktisk en smule angstprovokerende for mig at træde ud af min snart vante ketogene zone – men jeg tager springet…Sisson siger, at man skal unde sig selv en masse gode grøntsager ( bare fordi de smager godt) vin og lidt chokolade – og det er sjovt nok lige hvad jeg har tænkt mig at gøre i min feriecheeky Nyde livet uden målinger og registreringer. Efter ferien er jeg på med fuldblodsketogen kost igen og starter 5:2 intermittent faste op – har en ide om, at det bliver langt lettere som fedtbrændende menneske. Jeg forlader ikke bloggen helt i min ferie, men der bliver nok lige, lidt længere pauser mellem indlæggene.

Her goes madddagbog for sidste uge i ord og lidt billeder :

Mandag : 84%fedt, 13% protein,3% kulhydrat 1885 kcal

Frokost: cod liver oil,low carb latte, 30 gram macadamias

Eftermiddag: 1 kesoplät, vesterhavsost 10 gram, 2 skiver hambugerryg, italiensk salat 45 gram, 3 skiver agurk, macadamias 30 gram, flæskesvær 10 gram

Aftensmad : Kalvekebabkød 140 gram, salat 60 gram, olivenolie 1 spk, mayo 30 gram, rødløg 15 gram, agurk 20 gram, smør 10 gram, chokolade 100% 4 gram

Tirsdag: 82%, 12%, 6% 1230 kcal

Frokost : cod liver oil, low carb latte, macadamias 20 gram

Eftermiddag : skinke 140 gram, 1 dl bearnaisesauce, rapsolie med citronsmag 2 tsk, blandet grønt peberfrugt/perleløg/agurk, cherrytomat i alt 250 gram, 1 spk creme fraiche dressing.

 Onsdag : 83%,13%,4% 1747 Kcal

Frokost: cod liver oil, low carb latte, macadamias 20 gram

Eftermiddag : 2 kesoplätter, gedeost 50 gram, smør 20 gram

Aftensmad: 1/2 portion laksedeller, agurkesalat 120 gram, mayonnaise, 35 gram, chokolade 8 gram

Torsdag : 83%, 13%, 4% 1932 Kcal

Frokost : cod liver oil, low carb latte, paranødder/macadamias/cashews 45 gram

Aftensmad : 1 skv kernebrød med kokos, smør 20 gram, gedeost 25 gram, mayo 35 gram, 1/2 portion laksedeller, 1 tsk rød pesto

Aften : chokolade 100% 4 gram, smør 5 gram, flæskesvær 25 gram

Fredag :

Formiddag : cod liver oil, kaffe med 25 gram kokosolie og 20 gram smør

Lørdag: 83%,11%,6% 2761 kcal

Frokost: cod liver oil,low carb latte, macadamias 15 gram, smør kugle, kyllingesalat 75 gram

Aftensmad: olivenolie 1 tsk, blandet salat 50 gram,rødvin 4 dl, smør 20 gram, oksekød culotte 80 gram, øko pølse 65 gram, 1/2 avokado,grønne oliven 10 stk, ostegratin med svampe 150 gram

Aften : mandler/ paranødder/macadamias 45 gram, gedeost 25 gram, smør 20 gram, 1 skv kernebrød med kokos,chokolade 92 % 16 gram

Søndag : 85%, 12%, 3 % 1309 kcal

Eftermiddag : cod liver oil, low carb latte, 1 skv kernebrød, smør 20 gram, gedeost 25 gram

Aftensmad : Kyllingesalat 250 gram, salat 50 gram

Mærkeligt nok ryger jeg ikke ud af optimal ketose længere når jeg drikker vin – heller ikke denne lørdag – bare jeg holder øje med en god fedt procent og ikke spiser for meget proteindevil

 

Follow on Bloglovin

Om louiee

Louise 39 årig kvinde fra nordsjælland, kostnørd, interesserer sig for træning, sundhed og velvære. Tidl. sukkernarkoman - nu indædt real-foodie...
Dette indlæg blev udgivet i Ketose, Maddagbog og tagget , . Bogmærk permalinket.

18 kommentarer til Maddagbog ketose Vol 5

  1. frk. sveske skriver:

    Hej Louise,

    Inspirerende med endnu en maddagbog fra dig. Jeg elsker at læse dem igennem og vender tit tilbage. Fedt, du ikke ryger ud af ketosen ved at nyde lidt vin i weekenden. Ligger du stadig generelt meget højt i ketonværdier?
    Og så skal jeg altså bare snart have kernebrød igen.
    Uh, jeg har også Primal Blueprint på læselisten, så den glæder jeg mig til at give mig i kast med.

    Ha' en dejlig mandag og dejlig ferie, hvis du ikke når forbi herinde forinden.

    KH
    – frk. sveske

    • louiee skriver:

      Hej Sveske

       Jeg kan ihvertfald se på dine tal der er flot høje at din krop er god til det der med ketonerne, er sikker på at kernebrød ikke gør den store forskel, altså i negativ retning. Har været afsted med jobbet her indtil i dag og drager nu på ferie, men blogger lidt her og der når der er mulighed.

      Mange Hilsener Louise

      • frk. sveske skriver:

        Hej Louise,

        Dejligt med et pip fra dig.
        Du har ret, der er typisk høje ketonværdier, men for lidt fedt i weekenden har da lige fået mig ned på 1,4 til morgen. Så fedt på menuen i dag, tak.

        Ha' en en skøn ferie og giv den gas med de lækre grøntsager, du har fortjent at nyde dem 😉

        KH
        – frk. sveske

        • louiee skriver:

          Hej Sveske

          Puha der har været mavepinefremkaldende at give den gas med 3 måltider og massser af grønt… spiser på livet løs men har sjovt nok en grænse fordi jeg stadig spiser godt med fedt- men gas får den.. Men glæder mig allerede til fedtkaffe og faste – vildt som man vænner sig til den ketogene livsstil.

          Hilsen louise

          Hilsen Louise

  2. Charlotte skriver:

    Hej :o)
    Endnu engang tak for din maddagbog :o)
    Drikker du din fiskeolie som den er eller putter du den i low carb latten?
    Rigtig god ferie :o)
    Vh. Charlotte

    • louiee skriver:

      Hej Charlotte

      Selv tak :0) tager fiskeolien på en spiseske ved siden af kaffen. Spiser den med appelsin smag fra cod liver oil, smager faktisk godt !

      Hilsen Louise

       

  3. Charlotte skriver:

    Hej Louise

     

    Fed hjemmside og blog du har, har læst og læst….men har lidt spørgsmål alligevel.

     

    Spiser du stadig 1 gram protein pr. kg. legemsvægt, 15 gram kulhydrat og ca. 186 gram fedt?

     

    Min mand og jeg spiser paleokost og har gjort det meget længe, men vil gerne forbrænde fedt og har øget vores fedt og sat proteinen lidt ned. Vi spiser ikke mælkeprodukter, men er begyndt at tage smør ind i kosten (også efter Charles Poliquins anbefalinger, trods paleo er uden, hvis man kører efter den originale kost).

    Men jeg synes stadig at forneme sult, trods jeg går fra et par skefulde daglig fedt til 100 gram. Vi vil gerne i ketose, men er i tvil om vores mængder i forhold til hinanden (protein/fedt/kulhydrat), er gode nok. 

    Hvornår mærkede du ketosen, da du begyndte på denne kost?

     

    Jeg er selv ex-sukkerjunkie og har været total sukkerfri i 3 år til september. Men men men, carbs er noger jeg fortsat bliver "skæv af", dog ikke grøntsager umiddelbart. Jeg kan dog også føle mig skæv på fedt, særligt fra nødder. Har du oplevet det? Jeg er bedst til olier og mayo. Men jeg har fået konstateret binyretræthed, så reagerer sensitivt på mange ting, både af fødevarer og miljø. Skal derfor være endnu mere konsekvent med min kost, hvilket ikke er det store problem, andet end jeg stadig fornemmer sult af og til…. 

    Men mere fedtindtag, betyder vel noget andet skal skæres væk så? Jeg stopper altid min fordøjelse ved nødder og meget fedt på en gang, hvordan virker så meget fedt for dig og fordøjelsen?

    Det var lige lidt herfra 😉

     

    Mvh. Charlotte

     

    • louiee skriver:

      Hej Charlotte

      Jeg spiser fortsat meget lidt protein er gået ned til ca 0,8 – 0,5 gram pr kg kropsvægt, da jeg kan måle mig til via ketosen, at det passer med at være der og spise en ketogen kost på mig – hvilket igen underbygger at jeg er meget sensitiv på alt der kan blive til sukker og dermed også protein. Jeg kan som dig også blive hooked på nødder og lign og komme til at overspise i snacks – og husk at der rent faktisk er ret så meget          kulhydrat i nødder lige bortset fra macadamias og paranødder. Jeg fungerer klart bedst på fedtdrift og det fedt som dig smør og mayo, men også kokosolie og fedtkanter på kød. Jeg oplever en fordøjelse der kører 100% bedre på fedt fremfor på protein..for mange nødder kan jeg heller ikke tåle.. får mavepine. MIn fordeling på ketosen ligger på ca 5-15 gram kulhydrat og 40-55 gram protein og mindst 150 gram fedt i døgnet. Det er fedtet man bruger som benzin så det er vigtigt ikke at spare på det. Skæver som sagt ikke så meget til kcal men fordelingen. En god tommelfinger regel er Kulhydrat+protein = dobbelt fedt :0) Ketosen mærker jeg ved tørst, større udholdenhed og manglende sult og sukkertrang. Har levet low carb længe, men trives bedst på den ketogene kost ;0) Husk endelig MEGET salt ved ketogen kost – især hvis du har binyretræthed.

      Bedste Hilsener louise

      • Charlotte skriver:

        Hej Louise

        Du er altid enormt sød til at svare og din blog er total skøn og inspirerende hele vejen rundt. God viden du har og dejlige opskrifter. Den bliver lidt lang og måske rodet, håber det går alligevel?

        Har været i ketose stort set dagligt i 3 uger, men jeg kan stadigvæk ikke få min fordøjelse ordentlig igang efter jeg har skåret ned for grøntsagerne, så har i dag sag mængden op, men holder mig dog stadig til overjordsgrøntsagerne og meget gerne blomkål og broccoli, for at få mere mæthed og volumen i maven. Har skåret ned for fedtet og mærker det godt, at jeg bliver hurtigere sulten 🙁 ØV! 

        Mit ketosetal i morges var 1,3, så det er faldet, spiste mindre fedt til frokost og stort set samme mængde protein  som jeg plejer, og grøntsagerne er stadig kun på 13 gram carbs, som det har været andre frokoster. Men min ketosetal nogle timer efter var på 1,0. Så tænker det er fordi jeg spiste lidt mindre fedt….

        Så mit dilemma er: kan snildt spise under 20 gram carbs dagligt, MEN mangler simpelthen volumen i maven, så får sværere ved at holde mig under 20 gram carbs. Dertil sætter jeg fedtet ned, for ikke at indtage for mange kcal dagligt og for at se hvad eg kan "nøjes" med for at være mæt. Men så er der det med ketosen….ja, det kan man selcvfølgelig også prøve sig frem med, nogle ved jeg er i ketose på "bare" 70 % fedt dagligt. Proteinen kan jeg godt holde på et ok lavt indtag (ca. 0,8-0,9 gram pr kg vægt)

        Ville ønske jeg kunne spise nok grøntsager til at maven har det langt bedre og til at være i ketose og fedt nok til at forblive i ketose og fedt nok til at være mæt og tilfreds i længere og så tabe mig på den måde – det er drømmescenariet.

        Oplever også, at jeg kan falde big time i fedtet, altså overspise ketosesnacks (fx. smørkonfekten og lign.), selv de dage hvor jeg får masser af fedt og få carbs. Og har taget knap 3 kilo på den sidste uge. mega nederen 🙁 For er SÅ lang tid om at tabe mig, bare et halv kilo tager "år"… Er faldet forbavsende meget i fedtsnacks nogle dage (ikke kulhydrater dog), i forhold til jeg var i ketose og spist meget fedt, undrer mig meget, for hører så meget om mætheden og det skulle jo gerne holde mig fra at falde i yderligere kcal.

        Ville høre om du selv havde mærket nogle af mine beskrevne problemer på egen krop i starten, faldt du meget i (fedtet) fx. og hvornår mærkede du mere energi og bedre søvn? Og er det bedst at forsøge på ny og så ikke falde i overhovedet, for at teste det hele forfra eller? Jeg kommer ok hurtigt i ketose med meget fedt (og falder jeg i snackne, stiger ketosetallet en del), men har slet ikke oplevet bedre søvn, vægt/væsketab og mere energi på de uger.

        Sorry, er lidt lost lige nu og ved ikke hvilken vej jeg skal begive på ud af… 

        Solskinshilsen fra Charlotte 😉

         

         

        • louiee skriver:

          Hej Charlotte

          tak for dine roser.. ;0)

          Selvfølgelig er jeg faldet i gryden med fedtsnacks og efterfølgende angret.. Jeg er blevet god til at lade være med at have triggervarer i hytten, dvs ting jeg ved jeg kommer til at overspise i . Det er vist ret menneskeligt at falde i der og her. man har ikke ens kalorie behov hver dag.

          Langt og flere spørgsmål fra mig som svar på mange spørgsmål.

          1) bliver nødt til at høre hvor reelt overvægtig du er??

          2) hvor mange kalorier holder du dig på om dagen??

          3) har du forsøgt dig med PF og fedtkaffe i stedet for morgenmad?

          Jeg selv går aldrig ned på fedtet spiser hellere flere kalorier en dag end at være sulten og risikere at falde i en mad fælde som bagslag. Slutter og starter dagen med fiskeolie og kokosolie for at sikre blodsukker og ketose. 3 kg på en uge er IKKE fedt men måske væskeophobning. Spørger lige om standarden –  væske og salt og mineraler, kan du evt mangle noget af det – kan alt sammen forårsage vægtøgning, cravings og manglende velbehag. Vend lige tilbage med lidt svar.. har brugt for mere viden.

          Hilsen Louise

           

          • Charlotte skriver:

            Hej Louise

            Tak for responsen 🙂

            Jeg vejer de klassike 5-6 kilo for meget og nu endnu mere. Jeg holder almindeligvis på ca. 1300 kcal om dagen, da jeg ingen træningspas og motion kan dyrke, pga. en meget beskadiget ryg, er det desværre ikke muligt for mig, at forbrænde noget som helst den vej. Så jeg er meget inaktiv og skal altid passe ekstra på kalorierne så og har skulle det i mange år.

            Jeg drikker fedtkaffe hver morgen (kaffe med kokosolie og smør), samt spiser jeg altid fiskeolie. Jeg føler mig ikke umiddelbart mæt på kaffen alene, så er vant til at spise lidt fisk med krydderurter ved siden af.

            Men har dog ikke prøvet kun at drikke kaffen som morgemmad alene. Det er måske en vanesag mht. mæthed? Og fedtmængden ligeså, hvor meget spiser du der? For det ville da spare tid og være skønt at kunne drikke sig mæt, det kræver jo minimal tilberedning med fedtkaffen 🙂

            Jeg kan da håbe på, at noget at den ekstra vægt er væske, men jeg kan både se og mærke, at det desværre også er helt reel fedtøgning, særligt på fronten (mave + brystparti).

            Jeg drikker vand med himalayasalt hver morgen og starter altid med en halv liter vand på tom mave og er opmærksom på væske dagligt. Så jeg synes ikke umiddelbart jeg mangler noget.

             

            Mvh. Charlotte

             

          • Charlotte skriver:

            Hej igen

             

            Glemte at skrive, at jeg ikke har prøvet PF – periodisk faste, går jeg ud fra det betyder? Må man så drikke fedtkaffen/low carb milk kaffe, mens man faster i de 16 timer, eller betyder det af man kun må drikke vand og the og lign.?

            Mvh. Charlotte 🙂

          • louiee skriver:

            Hej Charlotte

            Ved periodisk faste er det kun kalorie 0 drike der er tilladt, jeg brugte selv fedtfaste til at starte op på, dvs kaffe/te med smør/kokosolie og fiskeolie – det har vist sig at ren fedtfaste er ligeså effektivt som ren faste – bare indtil man lige vænner kroppen til spisevinduet. Jeg valgte at køre det fast hver dag, nogle gør det kun enkelte dage om ugen. men prøv dig lidt frem. Og god fornøjelse :0)

            Hilsen Louise

  4. Tonni skriver:

    Hej Louise.

    Dejlig og inspirende side du har her.

    Jeg har et spørgsmål til chiagrød, spiste til morgenmad 1,5 deciliter kokosmælk blandet med 20 gram chiafrø….syntes dog det tæller lidt for højt på protein og kulhydrat.jeg er stadig grøn i lchf..5 uger.men elsker alt det dejlige mad man kan lave… Og jeg er da osse skrumpet en del i cm..men taster min mad ind i shapeup,ihvertfald her i starten, bare for at blive lidt klogere og mest for at sørge for at få fedt nok, nå men tænker bare om jeg skal holde mig fra den grød.. Vil jo gerne ha lidt kød i løbet af dagen.

    Hvad kan den perfekte morgenmad mon være?

    God aften

    Fra Tonni

     

    • louiee skriver:

      Hej Tonni

      Tak for dine rosende ord – glad for at du kan bruge min blog :0)

      Ja hvis du spørger mig, er den perfekte morgenmad en fedtkaffe eller low carb latte- elsker det virkelig… meget fedt, lidt protein og en smag så englene synger- har ikke mødt nogen der ikke kunne lide den endnu. Ellers vil jeg anbefale kokoskesoplätter eller kokos grød – klar mine høj mættende favoritter!!!

      Bedste Hilsener Louise

  5. louiee skriver:

    Hej igen Charlotte

    Jeg er jo som sagt ikke vægttabsekspert, men det lyder for mig som om du enten spiser for få kcal, eller din krop synes at du har nået din idealvægt? LCHF er jo ikke en vægttabsmetode men en kropsnormaliserende diæt. Kroppen holder på kiloene ved en vis vægt for at have nok fedt til celler, hormoner osv. Jeg har også selv været meget slankere end nu ved at kalorieslanke mig (sulte kroppen) men mistrives i den grad selvom jeg var slank. Nu noget større men også flere muskler… uden tvivl sundere. Jeg ved godt det kan virke deprimt men kroppen bestemmer altså her. Hvis  man vil skulpturere mere skal man træne tung styrketræning og det kan være være svært med en  dårlig ryg.Det bliver også anbefalet, at tage en rask gåtur hver morgen en 1/2 time, gør det inden morgenmaden- det løfter forbrændingen.
    Der er ikke andet for end at prøve at justere lidt op og ned på forskelligetrigger varer så som mælkeprodukter,nødder, snacks osv. Ellers er mit råd at mærke efter sult og mæthed som godt kan snyde ved LCHF(spise af vane). Eler eksperimentere med at spise forskellige antal kcal hver dag mange en dag og få den næste for at snyde kroppen lidt. Der er jo også muligheden at tage en ren fakir diæt i et stykke tid- jeg gjorde det et par uger med væggtab i tilgift- har beskrevet hvordan her på bloggen. Håber det var lidt hjælp.

    Hilsen Louise 

  6. Nina skriver:

    Hej og tak for en inspirerede blog.Jeg kan ikke rigtigt finde ud af, hvad din low carb latte består af? 🙂

     

    • louiee skriver:

      Hej Nina

       Selv tak 😀

      Mine low carb latter består faktisk bare af kokosolie og smør – 20 gram af hver blendet med 2 kopper kaffe – ligetil og simpelt. Man kan tilføre et æg for en mere latte ligenende kaffe – men deri er der jo også ekstra protein. Synes jeg bliver mest mæt af dem kun med smør og kokos. Tilfør eventuelt rålakridspulver, kanel eller kardemomme for ekstra god smag.

      Mange hilsener Louise

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

AlphaOmega Captcha Classica  –  Enter Security Code