Min krop og Ketose

Print Friendly, PDF & Email

mad og ketose 001

Jeg har efterhånden fået en hel del opfordringer her på bloggen, på hvordan jeg har reageret rent kropsmæssigt, på at være i konstant ketose over de sidste 3 måneder.

Jeg tror efterhånden, at jeg er lavet af en sådan støbning som menneske, at jeg trives allerbedst når jeg er i ketose. Jane (madbanditten) nævnte i sine erfaringer, at hun føler sig "normal" når hun er i ketose. Jeg kan umiddelbart nikke meget genkendende til den følelse. Ketosen  mig en følelse af, at være normal, tænke klart og have god energi.Jeg har efterhånden været i ketose så længe, at jeg har glemt hvordan der er, ikke at være i ketose. I eksperimentets navn spiste jeg en del ( læs : mange flæskesvær) protein og drak vin. For mig to sten sikre veje ud af ketosen. Jeg havde en morgen måling på 0,6.. for første gang i 100 år under 1 mm mol. Og sikken en forskel, tydeligt mere sulten og meget mindre energi. Jeg havde et forfærdeligt træningspas, med muskler der bare syrede til og en efterfølgende halv dårlig nattesøvn. Jeg bliver mere utidig og ustabil i alle henseender og længes efter ketosen igen. Jeg er slet ikke i tvivl om, at jeg stor trives med at være i ketose og at jeg ikke holder op med et foreløbig.

Jeg er klart hooked på ketose og har de næste dage postet godt med fedt og minimalt med protein, for at komme i den optimale zone igen. Optimal ketose er ikke bare et tal på en måler, men en tilstand jeg fysisk og psykisk kan mærke når jeg træder ind i.Ketosen har også gjort, at jeg helt af egen vilje, faster 16-17 timer i døgnet helt uden at sulte. Hvis jeg spiser for mange timer i træk, savner jeg pludselig madpausen og følelsen af sult igen – mig der har været nærmest panisk angst for denne følelse???

Bliver ofte spurgt hvor meget jeg har tabt mig i ketosen, men der må jeg være svar skyldigt. Jeg vejer mig ikke mere og der der med et måle bånd bliver for omstændigt for mig. Jeg STOR trives bare på det her. Jeg er normalvægtig og har ikke det store at smide af – ihvertfald ikke ifølge min krop. Det kan godt være svært at acceptere, men kroppen bestemmer selv, hvilket leje den vil ligge på rent vægtmæssigt. Jeg har kæmpet rigeligt med min krop om div. buksestørrelser og det er jeg stoppet med. Giv kroppen den næring den har brug for og den vil belønne med nedenstående fordele. Er sikker på, at hvis jeg havde haft en masse at smide, havde min krop gjort det – resten er ren kosmetik.

Jeg har valgt at dele mine erfaringer op i fysisk og psykisk effekt for at gøre det overskueligt for jer at følge med i :

 Fysisk :

1) Jeg har i ketosen en fordøjelse der fungerer "like a clockwork". Jeg har tidligere haft temmelig mange problemer med maven. Ofte oppustet, smerter og ballade med fordøjelsen. Har en fornemmelse af, at jeg har lidt af IBS, der er forsvundet som dug for solen med ketosen.

2) Ingen cravings og ingen sult – jeg er sjældent sulten i maven. Kan godt være sulten i hjernen, men det vil jeg nok være hele livet – kalder det glad for mad !

3) Ro, ro og atter ro i kroppen og en fantastisk nattesøvn

4) Kæmpe træningsudholdenhed, jeg kan træne meget mere intenst og længe uden at føle træthed. Mine muskler syrer ikke til, jeg kan virkelig løfte igennem og have følelsen af at blive ved  – uden ende – kun på vand.

5) Snorlige og stabilt blodsukker  – ikke pludselig ulve sulten – god følelse af kontrol i egen krop.

6) Stabil vægt og meget lettere ved at bygge muskler. Kan nærmest mærke forandringen indefra og ud.

Psykisk :

1) Psykisk ro og uforstyrrethed- ikke så nem at vælte af pinden

2) Ingen trang til unødvendige mad varer – slet ikke de søde af slagsen

3) Ingen fokus på vægt og madmængder – selv regulerende

4) En følelse af at være "normal" ingen brain fog og større koncentrationsevne.

5) Bedre humør og større livsglæde og taknemmelighedheart

 

Ikke så lidt fordele i min optik, men husk at det her er mine erfaringer og slet ikke sikkert at det gælder for andre. Jeg holder fast i min tro på, at vi biokemisk er vidt forskelligt skruet sammen og reagerer forskelligt på forskellig kost. Jeg tror ale mennesker reagerer positivt på naturligt foder – dog med individuelle bllandingsforhold af kulhydrat/fedt/ protein. Jeg er dog kommet frem til, at det ikke er underligt, at jeg altid har været lidt sulten i og med at optimal ketose (som jo er en naturlig tilstand) kræver en del mere fedt (omkring de 82-85% dagligt) for at opretholde. Det giver jo i den grad mening, at jeg har følt mig helt forkert skruet sammen, i forhold til den mad jeg spiste. har aldrig turdet spise så meget fedt som nu og da slet ikke mættet fedt – troede jo jeg var på motorvejen mod en hjerte/kar sygdom. Mine nye kolesterol prøver fra lægen og øvrige blodværdier, er bare så fine. En god indikation på, at min krop får den næring den skal ,for at kunne fungere.

pestoomelet og broccoli med blå ost 004 Elsker i øvrigt også den mad jeg spiser, her lige et snap shot af en mid morning snack  – Low carb latte, paranødder, bagte kokoskugler med citron smør og gisp surprise 100 % Chokolade = 100 % sundhed og nydelse!!!

 P.S. sprang maddagbogen over i denne uge pga. eksperiment – vender stærkt tilbage i næste uge igen !

 

 

Follow on Bloglovin

Om louiee

Louise 39 årig kvinde fra nordsjælland, kostnørd, interesserer sig for træning, sundhed og velvære. Tidl. sukkernarkoman – nu indædt real-foodie…

Dette indlæg blev udgivet i Ketose, Kroppen, LCHF og tagget , , . Bogmærk permalinket.

25 kommentarer til Min krop og Ketose

  1. frk. sveske skriver:

    Hej Louise,

    Endnu en gang superspændende læsning. Tillykke med, at du har fundet den kost som passer til dig. Jeg føler også, jeg har taget et skridt i den rigtige retning ved at komme i ketose – nu skal der bar abejdes med, hvilken ketosekost, der er fordelagtig ifht. at kroppen bruger mine overskydende fedtdepoter som energi og ikke kun det fedt, jeg indtager i kosten.

    Jeg tænker godt nok stadig meget på mad – men er også et madøre 😉 Og den der morgenmad kunne jeg godt lige spise (læs: selv om jeg har fået min æggekakao for 3,5 time siden).

    Blodsukkeret er tilgengæld meget stabilt og jeg er ikke en slatten karklud efter min træning, men har mere energi om aftenen og kroppen føles klart mere vågen, når jeg skal op om morgenen – søvnen er skøn og fredfyldt.

    Tak for al din inspiration!
    KH
    – frk. sveske

     

    • louiee skriver:

      Selv tak <3

      Fedt at høre at du virkelig har taget fedtudfordringen op og ovenikøbet trives på det – pludselig kan du ikke undvære det bare vent.. Det tog altså mig nogle uger at føle mig langtidsmæt i hjernen, men bare rolig det kommer ligeså langsomt. Er sikker på at det er en proces vores kroppe ikke har glemt( nedarvet fra tidligere tider) og det skal nok komme til at fungere. Fedt at du mærker de positive effekter ved træningen og søvnen. Kom tilbage i optimal ketose idag og fyrede den max af til cirkeltræning her til morgen – I love it!

  2. Céline skriver:

    1000 tak for at dele dine pålevelser og tage prøven op med at komme ud af ketosen – det er virkelig inspirende!

    Ha en dejlig dag

    Céline

  3. Sheila skriver:

    Altså, NU skal jeg i gang med ketose. Jeg elsker at eksperimentere, men er helt vildt nysgerrig på om jeg kan opnå de samme, gode fordele!

    Super interessant at følge dig 🙂

  4. Gry Hoffmeier skriver:

    Hvor køber du Peter Beier chokoladen henne ?

    • louiee skriver:

      Hej Gry 

      Peter Beier har butikker forskellige steder – flest i København- ved der ligger en i Nrd. Frihavnsgade. Jeg bor i Hørsholm og er så heldig at der er en butik af den slags i den lokale gå gade.

      God jagt :0)

      Hilsen Louise

  5. Josefine skriver:

    Hej!

    Jeg har et spørgsmål omkring hvornår det er bedst at teste sit katose tal?  Har lige købt en måler. Har testet efter morgenmad, efter frokost osv. Ligger helt øv 🙁  lavt ( 0,7 i går aftes, 0,3 i morges og igen 0,3 til eftermiddag)  går udfra at kodeordet er mere fedt 🙂 tænker også at jeg får for lidt, men er ny i det her.

    Hilsner fra Josefine 

    • louiee skriver:

      Hej Josefine

      Keton tallet er højest om aftenen og lavest om morgenen. Derfor er det smart at måle 1 gang dagligt nemlig om morgenen, for så er man sikker på at man er i optimal ketose hele dagen. Fedt er kodeordet og fordelingen er forskellig fra person til person – men vær opmærksom på ikke at få for meget protein og nok fedt og lidt ovenjords grønt på side linien. du kan gøre som mig og fedt faste et par dage .. dvs meget fedt op omkring de 90% i et par dage, så er du lynhurtigt i ketose. Men ja at være i ketose er en tilvænning på hvad man skal spise.

      Hilsen Louise

  6. Josefine skriver:

    Tak for svar. Det vil jeg prøve. Skal måske også ha' gang i nogle olie shots så 🙂

    90 % er vildt. Må lige høre dig hvis jeg skal op på så højt indtag. Jeg synes jeg får kørt rigtig meget fløde ind i min kopper kaffe og spiser også meget ost i div. oopsies og ostepandekager osv, men med den tilførsel skal jeg ud i smør/olie i kaffen osv. Fløden er jo trods alt "kun" de 38 % og ostene også der omkring. Mayoen er selvfølge også højere procenter, men den synes jeg også jeg er blevet glad for 🙂  Går udfra at jeg skal tage målingen for morgenmaden så? Andre gode råd 🙂 ??

    Også en anden ting jeg ikke forstår… Jeg har læst meget om ketose og om at mange bliver meget mindre sultne når de er i den og kan gå mange timer uden at spise. Men tænker så at når det netop er fedtet der gør at optimal ketose opnåes, kan man så ikke hurtigt komme ud af den igen ved ikke at spise alt det fedt så ofte??

    Undskyld min lange smøre 🙂

    Hilsner fra Josefine

  7. Josefine skriver:

    Der skulle stå før morgenmaden….

    • louiee skriver:

      Helt okay med mange spørgsmål.. Ja tag målingen før morgenmaden.

      Man stopper ikke med at være i ketose når man ikke spiser fedt i mange timer – tværtimod. Ketose er en tilstand man kommer i når man bruger fedt som benzin fremfor kulhydrat som både tilførsel af reel kulhydrat eller for meget protein(glukogenesis) giver. Fedt laver ikke insulin i blodet – dvs forstyrrer ikke produktionen af ketoner – håber du forstår?? fedt fremmer altså ikke ketose i sig selv( lige på nær kokosolie) men sørger for at blodsukkeret ikke stiger og kroppen skal producere insulin. Når mennesker sulter bruger de fedtdepoterne for at få energi – egentlig ikke raket videnskab, men alligevel :0)

      God ide med både fiskeolie og smør og kokosolie i kaffen for at booste fedtprocenten og mindske proteinandelen. Fløde og ost gør ikke dette, men er en del af kosten der giver velsmag :0)

      Hilsen Louise

      • Josefine skriver:

        Tak for fine svar. Du skriver at kokosolien fremmer ketosen som jeg læser det? Så den skal jeg tage "bad" i 🙂 ?  Jeg har taget en spiseske i kaffen og får jo gerne flere kopper om dagen.. Ved godt forskellighederne hos os alle, men hvad vil du tro er godt? Har kørt et par uger på LCHF, mere entusiatisk de sidste to, men nærmer mig nok de 6 uger på væsentlig anderledes kost end det normale kylhydratfulde, men har på fornemmelsen at det måske er svært for min krop at komme i ketose. Hvis man ikke spiser for meget kulhydrat til dagligt nu, hvor lang tid siger man så at det tager at bruge depoter op? Jeg ammer en lille bitte mini smule endnu. Ved ikke om det kan have indflydelse på noget, om min krop holder tilbage, men det er virkeligt ikke noget særligt hun får, nok nærmere en lille hygge slurk om aftenen eller de tidlige morgentimer. Mange spørgsmål igen 🙂

        Hilsner fra Josefine 

        • louiee skriver:

          Hej Josefine

          Jeg tror at kokosolien er det helt rette for de fleste at tage bad i.. oplever selv at for meget andet fedt ikke mætter og gør nær så godt som kokosolien. LCHF er en følelses livsstil og at du har været i gang i 6 uger er kun en start…men en god en ;0) Jeg ved ikke om jeg er langsom, men det tog ca 6 mdr for mig at få rimeligt styr på kosten og hvad jeg reagerede godt på. Må indrømme at jeg ikke kender til amning,men tænker at der er lidt forandringer..bla hormonelt der kan gøre at kroppen reagerer anderledes .. antager jeg! Jeg er selv meget følsom i ketosen og der skal ikke mere end bare lidt ekstra protein til eller et gals vin før jeg er ude 1 døgn… også selvom jeg er nede i 5-20 gram kulhydrat..

          Håber det gav lidt svar, ellers kom igen

          Hilsen Louise

  8. Josefine skriver:

    Tak for svar 🙂  

    Arbejder videre på sagen…. Nu til morgen den højeste måling so fare, 1,0 🙂 helt glad, selvom der er et stykke vej endnu. Bliver så utålmodig, det fylder meget lige nu. Fandt så i går din menu på en fedt faste dag, så det prøver jeg nu og håber de giver gode resultater. Men jeg synes fedt indtaget nærmer sig det lidt kvalmende. Kokosolien i kaffen er super, men tandsmør på oopsies osv er lidt svært synes jeg. Har det bedre med at lave forskellige dip med mayo hvor der kan komme smagsgivere i fedtet, så det ikke bliver helt så voldsomt. Havde mulighed for at træne alle dage i weekenden. Har du erfaring med at det sportslige også lige sætter tryk på ketosen? Har kunne give den max gas (zumba) selvom det ikke lige var den følelse jeg havde da jeg gik i gang. Drak så meget vand under timerne som jeg aldrig har gjort før, 1 1/2-2 liter på en time, nogen erfaring der?  

    Hilsner fra Josefine 

     

    • louiee skriver:

      Hej Josefine

      Vælg det fedt du ikke synes er for meget eks tandsmør, avokado, mayo og para/macadamias eller en lille salat godt med olie eller letstegt bacon er også fortrinlige fedtkilder og ketose venlige. Udholdenhedstræning eks powerwalk, spinning, løbe/cykelture sætter fut i ketosen da det tømmer kulhydrat depoterne. Det er min erfaring at jeg træner bedre og har mindre syre i musklerne og mindre ømhed på ketogen træning. Har ofte følelsen af at kunne blive ved for ever bare på vand – husk at put salt i træningsvandet så det ikke siver ud. Jeg drikker ca dobbelt op af hvad jeg gjorde før til træning. Fin måling, du er klart på vej – behøver ikke mere end et par dages fedtfaste på en sådan måling – godt kæmpet!

      Hilsen Louise

      • Josefine skriver:

        Hej igen!

        Tak for svar og for alternativer til den efterhånden lidt kvalmende smør. Fik fantastisk salat med masser af olie og bacon til frokost og det var lige mig 🙂 Det mest fantastiske var dog at jeg i morges allerede målte mig til 1,5 🙂 er så glad. Men det kokosolie glas svinder også utrolig hurtigt 🙂 Nu må jeg så udforske hvad jeg kan og ikke kan for at blive der. Spændt på at følge dit 5/2 forsøg. Godt vi andre "grønne" har nogle at spørge det råds i alt det nye her, tak for det 🙂

        Hilsen fra Josefine

        • louiee skriver:

          Hej igen og selv tak – god vind med ketose og fedt fremover.. tanker og madplaner og effekter af 5:2 bliver fulgt nøje op ;0)

  9. Laila M skriver:

    Hej Louise

    Så er det min tur til at skrive. Jeg er startet på LCHF d. 1.1.15, havde d. 15.1. haft et vægttab på 4,5 kg. Jeg kører ikke helt striks LCHF, får en smule nødder og en ganske lille mængde frugt (æbler og appelsin) når jeg laver rødkålssalat.

    Jeg kan simpelthen ikke finde ud af, om jeg er i ketose :o/ Jeg er som sagt ny i dette LCHF univers, synes dog selv, at jeg har nogle af "symptomerne" på det. Jeg har ALDRIG været så god til at huske at drikke vand og heller selv om jeg har et glas stående på mit skrivebord, men nu kan jeg snildt drikke ca 3 l på en dag, jeg har fået mere energi (ønsker dog stadig mere), stabilt blodsukker!! (har været vant til at gå sukkerkold flere gange på en uge), har ikke rigtig sukkertrang, bedre humør og ikke mindst synes jeg, at jeg til tider "glemmer at spise" fordi jeg ikke er sulten.

    Der hvor jeg så bliver forvirret / fortvivlet er, 1) at jeg har prøvet at købe ketose-stixene og så slår jeg kun ud på den anden laveste. Kan læse at det måske kan skyldes, at jeg drikker så meget, så vil urinen være mere klar. 2) Vi har en Tanita vægt i vores lokale sportsklub og når jeg vejer mig, er vægten hver gang faldet, men min fedtmasse og % er oftest stigende og muskelmassen faldende. Derfor tænker jeg, jeg ikke er i ketose??

    Jeg tror selv, det er fordi jeg ikke får fedt nok. Jeg spiser en del æg, en del piskefløde, går mest efter ovenjordsgrøntsager samt steger i kokosolie eller smør. Jeg kan godt til morgenmad lave en kaffe bestående af 2/3 kaffe og 1/3 piskefløde og være mæt indtil frokost.

    Jeg er ikke god til ost desværre, men laver nu forskellige pandekager med hytteost, ricottaost, mascarpone o.l. i. Har alle Jane Faerbers bøger og bruger dem flittigt. Har intet brød, ris, pasta, kartofler eller sukker (pånær rødvin i weekenden) spist i år.

    Har du nogle gode input til fedt i løbet af dagen?? Kan se du bruger mange nødder, men synes at have læst der også er en del proteiner i.. har prøvet kaffe med kokosolie og æg, men ved ski ikke helt, kan jeg måske vænne mig til… kan se du bruger flæskesvær til mellemmåltider ;o) 

    Jeg er ikke en pige der normalt har svælget i sodavand, snolder, chips og hvad der ellers hører til der. Har i perioder spist paleokost og er så faldet tilbage pga personlige omstændigheder, men nu vil jeg have det til at fungere. Jeg er ikke en pige, der har så meget at tabe af, vil gerne smide ca 3 kg mere (172cm og 69,5 kg nu), og så forbrænde noget af det fedt jeg har på kroppen til muskler. Jeg styrketræner moderat 3-4 gange om ugen og kan sagtens træne på tom mave om morgenen og så lave en kaffe med piske, når jeg kommer hjem. Det er det jeg ikke kan forstå, det er ligesom jo mere fedt jeg spiser, jo mere fedt får jeg på kroppen. Hjælp!!!!

    Tusind tak for en fed blog, som jeg vil følge med i nu, både blog og opskrifter, super god input.. håber mit indlæg giver mening for dig at læse.

    Mange hilsner fra Laila

    • louiee skriver:

      Hej Laila

      Tak for dine roser til min blog 🙂

      Langt indlæg at tage stilling til her. Jeg har lige et par opklarende spørgsmål… Du siger at jo mere fedt du spiser jo mere fedt får du på kroppen ! Spiser du grøntsager og protein til dit fedt ?? Lad være med at spekulere for meget på de der ketose sticks – de er så upræcise!!! Hvid du er tørstig, fornøjet og næsten glemmer at spise er du 100% i ketose…Jeg har desværre selv brugt alt for meget tid på at regne i makros og uden det store held på vægten og kroppen. Spis tre faste måltider med bestanddelene protein, fedt og grove grøntsager. Hvis du er sulten mellem måltiderne skru da lidt op for fedtet. Og her mener jeg mayo, olier, smør eller sørg for at enten kh eller proteiner er fede eks fed fisk, avokado, nødder i salaten. Spis til du kun lige er mæt – mætheden skal holde til næste måltid. Skip piskefløde og kokos i kaffen, hvis du er ved at dø af sult mellem måltider så spis et æg eller evt 1 tsk kokosolie i kaffen/teen. Man kan godt vænne sig til for meget fedt og det giver ikke vægttab – det gør ketose heller ikke automatisk. Håber mit svar giver lidt mening. Ellers skriv lige igen. 

      Mange Hilsener Louise

  10. Tanja Paulsen skriver:

    Hej Louise 🙂

    Jeg har lige et par spørgsmål vedr. ketose – hvilket jeg tror, at jeg jeg havnet i (yay, jubler).

    Altså….som jeg forstår det, går LCHF bl.a. ud på at spise når man føler sult, hvilket fungerer så fint for mig! Men hvordan skal man forholde sig til dette når man er i ketose? – der går jo LÆNGE imellem min sult….skal man indtage 3 måltider eller hvordan?

    Jeg kan se at du referer til en måler, der viser ketosetilstanden via blodet – har du erfaringer en en særlig god måler?

     

    Tak for god inspiration!

    Tanja

    • louiee skriver:

      Hej Tanja 😊

      Og tillykke med ketose tilstanden… den er dejlig at befinde sig i. Der er intet man skal mht til mad. Hvis du trives med mindre eller mere end tre måltider er det sådan du gør. Spis når du er sulten og ikke efter hverken normer eller klokken. Når der går lang tid mellem måltider bruger kroppen af reserverne og det er sådan det gerne skulle være. Min måler er en free style prescision og den fungerer super godt. Bruger slet ikke måler mere, for jeg kan tydeligt mærke tilstanden. Det er ikke tallets størrelse der afgører hverken følelse eller vægttab for den sags skyld.

      Bedste Hilsener og god fornøjelse fra Louise 

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

AlphaOmega Captcha Classica  –  Enter Security Code