5:2 Jeg er i gang…

Print Friendly

                           5:2

 

Ja så fik jeg  i den grad skudt mit nye eksperiment i gang.. Sådan for en kold tyrker ovenpå tæskelækre mad ( læs: alt for meget, bare fordi). Jeg har gennem min ferie spist mig gennem flere grøntsager, snacket i peanuts, vin, salte cashews, mere kød, ost og mørk chokolade. Ikke at det sidste var det der fyldte allermest, men der røg da lidt kvalitets 88% fra PB i lufthavnen og fik købt mig en spansk 85% der bare smagte himmelen. Jeg har nydt dejlig morgen buffet med mayo, chorizo, bacon og æg… med det resultat at jeg måtte resignere og spise 2 gange dagligt, da jeg var for mæt til frokost også. Men denne ferie har været min første på ren LCHF ude i verden. Jeg ved at jeg kommer til at køre for meget protein, bare fordi jeg elsker kød og vin fremmer heller ikke lige den sunde fornuft på madfrontendevil Jeg har i den grad hygget mig, fået trænet og spist så det var en fryd, ren LCHF og uden den mindste smule dårlige samvittighed. Jeg har tørt konstateret, at jeg den sidste ferieuge havde anlagt en flot lille Grosserer vom, der var en smule øm af den volumen der pludselig var på madfronten. Jeg har ikke stillet mig på vægten, som ellers var en fast rutine for ligesom at face nederlaget efter ferien og har heller ikke tænkt mig at gøre det. Vægten er taget på evigheds ferie hjemme hos mig  – en stor psykisk lettelse.Jeg ved godt at jeg har taget på( for bukserne strammer), men er ikke den mindste smule frustreret(!?!) og ved at det retter sig igen.

Ligeså glad jeg er for min (lettere kontrolleredewink) hverdag – ligeså dejligt har det været at give slip.Jeg indrømmer at jeg har savnet mad pause- den dejlige lange 16-17 timer jeg er vant til at have og KETOSEN!!! Føj for den, træningen har været en hård omgang, i den ikke- ketogene livsstil. De første tegn var, at maven gik i stå, minus tørst, tungere ben og mere ømme efter træning. Lidt mere hævet i ansigtet når jeg vågnede – (morgenfjæs)indecision

Jeg er nu i fuld galop på vej mod ketose igen og tænkte, at den ville blive kickstartet af en faste dag. Men oh ve oh skræk – efter 2 dage her i stram fedt stil og en dag med kun fedt, viste den 0,7 her til morgen…Hmm bare den ikke har glemt hvordan den laver ketonersurprise

Ja tålmodighed er ikke min stærke side men jeg må nok væbne mig lidt med den!!!

Nu kommer det, jeg har valgt at køre 5:2 livsstil, selvfølgelig sammenholdt med LCHF de næste 3 måneder som et forsøg, for at se hvordan det føles og om det virkelig har den lovede effekt på mine blod værdier.

Jeg har valgt at holde mandag og torsdag som " fastedage" med 500 kcal om dagen. Jeg har regnet mig frem til at at min MBC kaffe (20 gram kokosolie/20 gram smør) et æg og en spk. cod liver oil svarer til de 500 daglige kalorier der er anbefalet til kvinder (600 kcal til mænd). Det er næsten udelukkende fedt og skulle virke bedre på mæthed og ketoner end ren faste.

Så mandag var den første dag på 500 kcal. Jeg vågnede med en følelse af mæthed fra dagen før – havde sørget for at køre godt på da jeg jo ikke var i ketose og ikke ville være sulten den første fastedag. Drak fiskeolie til morgen og MBC med æg til frokost. Masser af vand tilsat lidt salt i løbet af dagen og godt med velsmagende urtete i løbet af aftenen. Ingen overfyldt bug og fordøjelse der så msåt begyndte at virke, altså en tiltrængt pause!

Kroppen var ikke sulten… jo om aftenen ved 20 tiden da jeg havde lavet ristet foccacia med smør/fløde stegte kantareller til min kæreste, begyndte den lille sult. Jeg var ikke dødeligt sulten, men sulten nok til at gerne ville have mad. Hele aftenen/ eftermiddagen gik med pendul fart til toilettet for at tisse væske ud – hold da op der røg et par liter. Jeg gik i seng ved 22 tiden (stadig lidt sulten) og sov nærmest dødemandssøvn til næste morgen. Jeg vågnede med en MEGET fladere mave der ikke var øm, dejlig let fornemmelse i kroppen, igen hævelser i ansigtet og slet ikke sulten… Så dagen i går gik lidt ligesom dag 1 , MBC kaffe og macadamias/oliven i løbet af dagen og en dejlig smør stegt omelet med skinke, champignons, flødehavarti og broccoli/ agurk på siden og så lige urte te med fløde og kokosolie og flere macadamias til aften.

På den første faste dag, valgte jeg ikke at træne, da de 500 kcal og start på job var rigeligt for mig at skulle håndtere på en gang!The fast diet image

Konklusion på de første spæde dage er at det her er nemmere end forventet. Jeg er godt nok ikke i ketose endnuangry men tror bare at det bliver skidt nemt herfra. Kan ihvertfald ikke forestille mig at spise kulhydrater og køre 500 kcal 2 dage om ugen. Desværre er der ikke beskrevet nogen særlig low carb kost plan i 5:2 diæten ( jeg har e-bogen på engelsk "The fast diet" af Michael Mosley og Mimi Spencer), men derimod fat free yoghurt med bær til morgenmad – ikke noget for mig. Men konceptet køber jeg gerne  – passer ligesom godt ind i LCHF konceptet.

Bogen jeg har er købt på amazon i kindl udgave til min Ipad -kunne ikke vente på at læse bogen til den udkom på dansk. Det er ikke raket videnskab, men meget tanke vækkende hvilke sundhedsmæssige fordele der er ved diæten.

Dokumentation :

For egen nysgerrigheds skyld og for at se om forsøget virker kommer der følgende dokumentation. Ved at der er mange af jer, der vil være interesserede i, hvor meget jeg taber mig, men her vil jeg altså sgu ikk ofre mit gode humør for jeg kære blog læserewink. Jeg stiger IKKE på vægten for at dokumentere eventuelt vægttab – men jeg udgiver her mine kropsmål for nu og mine blod værdier fra et stykke tid ,har jeg jo delt tidligere med jer her på bloggen.

Here goes:

Kvinde 35 somre 1,68 høj

Start mål  Talje 81 cm, Hofte (det bredeste sted) 102 cm, Bryst 100 cm, Overarm 32 cm og Lår 64 cm – Ja det er så mig i cm – lyder lidt som ugens Se & Hør pige, men i videnskabens navn, lad os se hen ad vejen om det ændrer sig!

Lover at skrive en masse om det her inklusive maddagbøger. Med hensyn til efterårets blog indlæg, vil der være mere om 5.2 , min træning til bla. eremitage løbet den 6. oktober på 13,3 km – burde egentlig ikke være et problem, men lige p.t. har jeg ikke løbet  i ca 2 mdr og kun intervaltrænet på løbebåndet i min ferie… sååå der er rigeligt udfordring for selv en gammel løbe rotte som migyes Den der MTB jeg har fåt købt mig istedet for raceren trækker altså bare rigtig meget i mig – mere om den en anden dagheart

Håber du kom godt igennem hele dette laange indlæg, men det var nødvendigtsmiley

 

 

Follow on Bloglovin

Om louiee

Louise 39 årig kvinde fra nordsjælland, kostnørd, interesserer sig for træning, sundhed og velvære. Tidl. sukkernarkoman - nu indædt real-foodie...
Dette indlæg blev udgivet i 5:2, Ketose, Kroppen og tagget , , . Bogmærk permalinket.

16 kommentarer til 5:2 Jeg er i gang…

  1. frk. sveske skriver:

    Hej Louise,

    Spændende læsning med dine erfaringer fra 5:2 fastens første dag. Jeg forstår ikke helt folk, som kan level efter konceptet på almindelig high carb-kost. Det er netop ketosens øgede mæthed, som har gjort mig interesseret i fasten og da mit måltidsmønster passer dårligt ind i 16/8 er 5:2 interesseret, da jeg også tænker fordøjelsen får ro. Måske jeg endnu en gang må kaste mig ud i det og træde i dine fodspor. Jeg glæder mig i hvert fald til at læse meget mere om eksperimentet herinde. De centimetermål skal nok svinde ind.

    KH
    – frk. sveske

    • louiee skriver:

      Hej Sveske

      Forstår bestemt heller hvordan folk på alm kost kan følge 5:2 – jeg ville give op på det – nok meget nemmere på fedtdrift :0)

      Det ville være spændende hvis du gik i gang også, altid cool at høre om andres erfaringer. Og ja cm dem håber jeg lidt på svinder igen -føler mig afslappet omkring det , men ved godt at jeg jo har givet den gas med det gode liv og overhørt samtlige af min kropsmæthedssignaler i hele ferien.. ups men klart det hele værd. Glæder mig til at prøve kræfter med endu en dag imorgen kun med 500 kcal – højt ketontal her til eftermiddag, så mon ikke det bliver sweet??

      Hilsener fra Louise

  2. Tina skriver:

    Allerførst tak fordi du deler dine oplevelser, det er rart at læse at du kan have svært ved at komme i ketose.. Troede det var mig der var noget galt med 😉

    Jeg har i nogle dage nu forsøgt at komme i ketose. Morgenmålingerne har svinget mellem 0,2-0,6, så da den i dag var på 1,0 var jeg lidt mere glad 🙂 Men jeg kunne stadigvæk godt tænke mig at høre hvad du spiser for at komme i ketose, sådan på en ganske almindelig dag?

    Synes det lader til at det er sværere at komme i ketose end det er at holde ketosen…?

    Den MBC kaffe er det blot kaffe med 20gkokosolie/smør eller kaffe med 20g kokosolie + 20g smør?

    Og hjælper faste på at man kommer i ketose?

    • louiee skriver:

      Hej Tina

      Selv tak :0) Jeg har lagt maddagbøger der er meget detaljerede på bloggen de står under maddagbog – giv dem lige et kig!

      Ja MBC kaffen er kaffe blendet med smør og kokosolie og evt et råt æg hvis man gerne vil have det – ægget gør klart kaffen mere latte agtig og meget cremet. Når man gerne vil hurtigt i ketose hjælper fedtfaste ( dvs man kun intager eks kokosolie/smør/macadamias osv. måske med et par æg. Har lige netop taget en måling her 16.30 i dag og lå nu på 3,1 :0) så anstrengelserne hjælper altså.. det er morgenmålingerne der halter lidt bagefter. Spar penge i mål kun morgen, det jeg gjorde i dag var bare lige for at tjekke. Faste om det er 16/8 hver dag eller 5:2 i ugen hjælper alle med ketosen, kroppen tvinges til at bruge af lageret fremfor at bruge af det der er i maven. Jeg er som før fortalt hurtigt ude af ketosen igen ved for meget protein eller vin men også hurtigt inde igen dagen efter. Jeg har bare lige været ude et stykke tid og det tager nok lige et par dage at komme retur – men helt tilfreds med eftermiddagens måling – sveder som en arbejdsmand nu og er hammer tørstig – gode tegn frem med SB12 :0)

      Prøv med mine fif og se om det hjælper ketosen. Fedtfaste er i hvertfald igen kamp for mig.

      Hilsen Louise

      • Tina skriver:

        Tak for dit svar, jeg vil helt bestemt kigge dine maddagbøger igennem 🙂

        Jeg har som sådan ikke brug for at tabe mig (men kunne da godt trænge til at blive trimmet lidt), men jeg vil gerne prøve ketose for at få et mere stabilt blodsukker og for at få mere energi – sådan at jeg kan komme i gang med at træne (hvilket jeg overhovedet ikke for gjort 🙁 ) 

        Min husbond lever på lchf da han gerne vil tabe sig – især på maven. Han vil ikke prøve ketose (i hvert fald ikke lige pt.). Men er der noget man skal være obs på i forbindelse med lchf og vægttab? -Er det f.eks sådan at man skal passe på med mængden af protein? (som jeg kan forstå man skal hvis man vil i ketose)

        Har du/i andre gode fif til hvordan man kan tabe "bildækket"?

         

        • louiee skriver:

          Hej Tina

          Man skal huske på at LCHF ikke er til “slankning” i den forstand- men kropsvægtsnormaliserende.. og der er forskel :0) LCHF er primært for velvære og sundheden- som o også kommer ved at smide overflødige kilo. Ketose er ikke nødvendigvis særligt slankende, men en “rar” tilstand at være i som du selv beskriver med stabilt blodsukker, god energi til træning osv.Det allerbedste råd jeg kan give er at holde sig på de ca 75% fedt, 15 % protein og 5% kulhydrat og træne i at mærke mæthed/sult. Vil man tabe sig skal man ikke spise sig mæt – men bare Usulten – hvis du forstår hvad jeg mener – så kroppen selv har en chance for at bruge af det lager der er. Også en halv times rask gåtur hvermorgen inden morgenmad skulle gøre underværker for forbrænding og vægttab. Håber det gav lidt mening.

          Hilsen Louise

  3. Helle C skriver:

    Glæde rmig at følge med i endni et af dine eksperimenter.

    Jeg er selv faldet 100% af LCHF vognen igen, jeg har det bare ikke særlig godt med at skulle kontrollere og have noget jeg ikke må… Jeps. jeg er en idiot 🙂

     

    Spøjst med dine kropsmål. Vi er næsten helt identiske. jeg er godt nok lidt højere (170cm), 1 cm større lår og 3 cm mindre talje, ellers helt ens.

  4. louiee skriver:

    Hej Helle

    He sjovt at vi ligner hinanden på mål. Det er første gang i mit liv jeg måler andet end taljen- der er meget af den lige her efter ferien – pyha – følte jeg havde en tung krop med på løbeturen her til morgen. jeg tænker at der nok er mange i LCHF der ligner dig og mig ?? Det var jo netop motivationen for mig, at finde noget der passede min krop uden de helt store kalorierestriktioner :0) Føler jo hverken forbud eller afsavn ved LCHF – tværtimod. Tænker at dit mindset skal bearbejdes lidt måske – se om du kan snyde hjernen lidt hvis den skal overbevises. Jeg er også en hvor "skal" eller "ikke må " er et kæmpe turn-off og må bekæmpes straks med det modsatte – sjov strategi hos os mennesker.

    Hilsen Louise 

     

  5. Hej Louise!

    Sikke et spændende indlæg! Der er jo så småt dukket indlæg op i blogland om 5:2, men det er første gang jeg har læst et mere dybdegående indlæg med egne erfaringer. Og jeg må sige, at jeg bliver ret nysgerrig (og fristet!) for at prøve det selv, da jeg synes konceptet virker super interessant. Underligt nok, så har lige ikke haft mod på at kaste ud i 16:8 – ved egentligt ikke hvorfor, det har bare ikke rigtigt sagt mig noget. Tror måske 5:2 passer bedre til mit temperament? 😉 Men puha, det må blive noget af en udfordring, at finde mæthed i sølle 500kcal.!! :O

    Hvor om alting er, så glæder jeg mig ihvertfald til at følge dit eksperiment.  🙂

    Hilsen Katrine

    • louiee skriver:

      Hej Katrine

      Godt at du finder eksperimentet spændende, det giver i hvertfald mig energi at prøve nye ting, man kan jo bare skrotte det hvis det ikke virker. De 500 kcal på faste dagene er i form af en MBC- det mest mættende jeg kender til! Måske det virker godt på mange mennesker da det kan give lidt luft den andre dage at vide at man ” faster” og giver kroppen pause et par dage om ugen. jeg er selv meget tiltrukket af den del der hedder at kroppens celler reparerer sig selv ved faste- og hele tiden haft følelsen af at kunne faste mere end jeg gjorde på 16/8 rutinen. Der opstår ihvertfald energi og tanker i mig der ikke sker når jeg er mæt hele tiden?? Glæder mig til at rapportere meget mere til jer derude.

      Bedste hilsener Louise

  6. Snullemor skriver:

    Spændende med 5:2 – jeg har også prøvet med 500 kcal. i dag og har det rigtig fint. Spiste kun aftensmad… + lidt agurk en time før fordi jeg skulle vente til kl. 19.30 med at spise og til sidst trængte til at få noget i maven : )

    Nu må jeg lige spørge: Du har levet LCHF hele din ferie, men har taget på!! Det gør mig helt utryg altså! Tror du det var rødvinen og chokoladen? Måske var du kun opppustet og har i virkeligheden den samme vægt! Det tror jeg altså lidt på!

    : )

    • louiee skriver:

      Hej Snullemor

      Spændende at give sig ikast med noget nyt!!

      Ja vi er jo alle forskellige med hensyn til at tage på/tabe sig og jeg har bare nemt ved at tage på.. Jeg overhørte ALLE signaler om mæthed og spiste mest fordi jeg synes det var hyggeligt og gerne ville. Jeg ved at vin i den grad trigger insulin hos mig og stopper forbrændingen – så de to ting i kombi – intet at frygte – man kan vel kalde det et bevidst valg. herreøv at alt tøj strammer nu men mon ikke der retter sig igen ved normal LCHF kost og hverdags ketose – jeg er fortrøstningsfuld ;0)

      Hilsen Louise

      • frk. sveske skriver:

        Hej Louise,

        Vil bare lige skrive, at du ikke er alene. Gav jeg også slip på LCHF ville vægten stensikkert gå op. Det er sådan jeg i perioder har levet med LCHF og derfor er mit ønske om vægttab glippet. Der skal skrappere midler i brug for os, som åbenbart må være meget insulinfølsomme.

        God weekend!
        KH
        – frk. sveske

        • louiee skriver:

          God morgen Sveske <3

          Og tak for din webstøtte ;0) Juhu her til morgen 3,4 måling – og morgenspinning på faste fra onsdag.. dejlig fornemmelse i kroppen og tro på at det går den rigtige vej. Omelet med gedeost /spinat – og kaffe med kokosolie – ingen ondt i maven mere og drømmesøvn — I Love ketose. Dejligt at der alligevel er en vej for os meget følsomme.. Tænk hvis vi ikke havde taget itu med følsomheden – så tror jeg at jeg havde været markant større end nu. De ekstra kilo jeg har er jo ren kosmetik, men vil jo gerne have payoff af al den målrettede træning..Regner med at være hugget i granit ligeomkring jul :0)

          Rigtig god weekend herfra

          • frk. sveske skriver:

            Kære Louise,

            Selv tak – jeg nyder dine skriverier RIGTIG meget. God sparring. Sådan! Så kører ketosen igen. Jeg elsker den også – sjovt nok har jeg haft lidt svært ved at komme op de sidste dage, men skyldes nok mest et afbrudt søvnmønster med meget sent i seng onsdag aften. Nu er det heldigvis weekend, så det kan rettes til igen.
            Jeg havde med garanti også været meget større og større end de 10 kilo mere, som jeg en gang rundede. Jeg savner også større PAYOFF a al min træning og sunde kost – er med dig i målet om at være en 'hakket makker' til jul (hehe!).

            KH
            – frk. sveske

          • louiee skriver:

            Done Deal!!!

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

AlphaOmega Captcha Classica  –  Enter Security Code