Eremitagen på fedtbenzin og en ændring af gamle vaner

Print Friendly

telefon 005

Så fik jeg gennemført eremitagen i fin stil søndag. Jeg er ikke blevet hurtigere på ruten af at spise LCHF, men i den grad mere udholdende. Jeg har tidligere løbet eremitageløbet lige rundt 6 minutter pr. km, men i år brugte jeg altså hele 7.05 minutter pr. km. Jeg havde jo ikke trænet vildt meget op til løbet, så jeg var egentlig ganske godt tilfreds. Jeg havde taget toget til fortunen med min trofaste MBT cykel, så jeg kunne cykle op til start området i stedet for at gå. Jeg havde ladet op hjemmefra med kaffe med 20 gram af hver smør og kokosolie, samt en spk cod liver oil og tilsvarende MCT oil. Godt loaded på olie, salt og vand gennemførte jeg i fin stil.  Elsker bare det løb, gamle og unge i skøn forening i den gamle dyrehave – nød hele turen med smil på læben heartJeg var ikke hverken specielt muskeltræt eller brugt efter løbet og tog da lige de 20 km hjem på cykel og sparede tog billettenangel Solen skinnede og vejret var bare til det, masser af vand og næsten 3 timers motion(hvor jeg ikke på nogen måde fes den af) på fedt !!! Det var mit første sådan lidt længere løb på rent fedt og det føles mere end ok. Jeg fik dagens første rigtige måltid kl 16 og havde på ingen måde sult, tænkte bare, at jeg trængte til noget fast føde efter min blodsudgydelse. Spiste almindelig aftensmad og så kom sulten.. og eftersom jeg havde dyrket meget motion, var det jo ok med lidt chokolade og nødder til aften, så det gjorde jeg. Dagen efter var jeg ulve sulten og trængte hele tiden til mere. Jeg endte op med, at spise over en halv plade 92% chokolade og 50 gram macadamias efter aftensmaden, på en dag med god fordeling og rigeligt mad. Hele dagen efter følte jeg tomme depoter, sult og trang til mere mad. Da jeg gik i seng mandag aften ovenpå rigtig meget chokolade var jeg både forpustet – på den der dumme måde og havde en dårlig søvn oven i hatten. Bum Bum tog lige en rask beslutning tirsdag morgen.

Jeg skal ændre mine motion svaner. Det har jeg aldrig rigtig prøvet før. Jeg ELSKER cardio træning, men det fører ikke rigtig nogen vegne for mig, andet end jeg nyder, at presse mig selv til mere hele tiden. Jeg kunne virkeligt godt tænke mig, at satse noget mere på styrketræning, fremfor al den cardio træning, der tærer på depoterne( og muskelmassen) og skaber unødigt stor sult. Jeg er helt vild god til at justere min kost, men ikke så god til at ændre træningsvaner – SÅ here goes nothing. Jeg vil skippe al cardio, udover min ugentlige spinning time, som jeg jo selv kører. Træningen på mine spinning timer er altid baseret på HIIT træning (høj intensiv interval træning) Den eneste form for træning, jeg egentlig tror på indenfor cardio. Man kan både løbe og cykle HIT træningen og de uger jeg ikke tager vikar timer til spin kan jeg løbe en HIT og cykle en. Jeg har altid haft en fornemmelse af, at hvis jeg ikke var i løbeform, var jeg ikke i form – at all – what a load of crap!!!. God form kan være mange ting og cardio kan ligeså godt være en rask tur med hunden ! Det står jo ikke skrevet nogen steder ,at sundhed er at kunne løbe 10 km, hvis man lige føler for det.Jeg har ikke tænkt mig forbyde løb, bare skære  kraftigt ned på det her henover vinteren. Jeg mener, hvis det lige pludseligt bliver til et forbud, skal jeg jo bare bryde reglen og løbedevil

Jeg vil satse lige så længe jeg kan, på at træne udendørs på terrassen, på mit mormor træningsprogram med de nye tunge håndvægte. Det føles über luksus at træde ud af døren med måtte og håndvægte og vips er træningen overstået yes

Jeg er ret så nysgerrig på, hvad der vil ske med kroppen( og dens udseende) når jeg satser mere på styrke end på cardio.

Næsten alle der ved bare lidt om LCHF kost og træning, ville anbefale, at man satser hårdt på styrketræningen. Både fordi muskler forbrænder mere end fedt og forsvinder med alderen. Muskler er med til at holde sammen på skelettet og holder os unge og friske længere. Har læst en del om en meget effektiv træningsform der hedder GVT træning. Også kaldet german volume training – en yderst effektiv affære – og tidsbesparendeyes Træningen foregår i 3 split og man kører 10 x 10 gentagelser på hver øvelse.. og det er mange. Altså lidt efter samme princip jeg kører nu bare ikke hele kroppen på samme tid – mere om det senere når vejret bliver for skidt. Men lige nu vil jeg nyde det faktum, at jeg kan stå udenfor og træne i baghaven med mine relativt nye og stadig meget udfordrende håndvægte.

Den næste måned frem vil min kost bestå af mad og ikke chokolade og nødder. Meget apropos Janes indlæg om slik og sukker her den ene dag, har jeg vist fået fanget mig selv i chokolade/nødde fælden. Jeg synes snacks (også selvom det LCHF) fylder for meget i min kost. Når snacksne overtager, bliver der automatisk mindre plads til rigtig mad og det vil jeg prioritere i meget højere grad. På en eller anden måde bliver min mæthed og "tilfredsstillelse" på mad dårligere, jo mere snacken der er i kosten. Så back to basics de næste fire uger frem, til jeg fylder 36 (!?!) Vil jo gerne være den bedste udgave af mig selv på min fødselsdag. Glad og gennem sundwink

Ved at det er svært at ændre vaner ( især de gamle og indgroede af dem), men vil virkelig prøve at give styrketræningen en reel chance – det synes jeg min krop fortjener.Telefon 009

Follow on Bloglovin

Om louiee

Louise 39 årig kvinde fra nordsjælland, kostnørd, interesserer sig for træning, sundhed og velvære. Tidl. sukkernarkoman - nu indædt real-foodie...
Dette indlæg blev udgivet i Ketose, Kroppen, LCHF, Træning og tagget , , , . Bogmærk permalinket.

8 kommentarer til Eremitagen på fedtbenzin og en ændring af gamle vaner

  1. frk. sveske skriver:

    Hej Louise,

    Jeg er SÅ meget med med dig. Har efterhånden luget meget ud i min cardio-træning, selv om jeg psykisk godt kan få behov for at svede rigtigt (= cardio i mit hoved, selv om jeg også sveder ved tunge løft) i fitnesscentret. Derfor sniger der sig af og til lidt interval ind, men ellers elsker jeg mine powerwalks (for den mentale del) – men hvad skal/ kan jeg lige erstatte dem med, når nu vejret ikke er alt for gunstigt længere?

    Jeg er også røget i snack-fælden og 3-dages fedt faste var åbenbart ikke vejen ud, så back to basics for mig også. Vi må lige holde hinanden oppe på den, siger hende, der spiste flæskesvær og Questbar til aftensmad i går 🙁 Det holder jo ikke! REAL FOODS, tak!

    KH
    – frk. sveske

    • louiee skriver:

      Hej Sveske

      Jeg er med på den :0) Altså over en halv plade chokolade er der jo INGEN der ligefrem trænger til. Derfor er det bare ikke forbudt, men jeg vælger at tage en måned fri fra alt det man altid kan spise. Hvergang jeg bliver lidt sulten må jeg sprøge mig selv om jeg er så sulten at jeg kan spise et æg eller drikke te med kokosolie – det blive rmine snacks om nødvendigt. Men der tror jeg nu ikke, for igår da jeg fik to måltider af real foods var jeg stpo mæt og havde ingen snacktrang. Sjovt som rigtig mad opfylder ens behov ikk ;0)

      Kører som dig ligepræcis cardio for den mentale del – for mit vedkommende bliver det til raske ture med hunden istedet for løbeturene. Bare for frsik luft og –  move frequently at a slow pace <3 Gå ture kan foregå i al slags vejr. Så kan man jo give den gas igen når foråret banker på igen 😀
      Det var hugget i granit omkring jul der var aftalen ikk?? ;0)

      Mange hilsener Louise

      • frk. sveske skriver:

        Hej igen,

        Det var lige det det var (selv om jeg havde glemt det lidt i disse snack-stunder).

        Der er små tre måneder, så andre boller på suppen er vist nødvendigt hos mig også.

        Du har ret med hensyn til gåturene – måske der lige skal investeres i vinter-pants…

        KH
        – frk. sveske

        • louiee skriver:

          Klart invester i et sådant par. Jeg går i skibukser hvis det bliver meget koldt – naturen er bare et rart sted at være koldt eller varmt. Man kan jo få fede løbetights der er forede indvendigt og vindafvisende på ydersiden – de er lidt pricy men det værd 😀

  2. Grisle skriver:

    Mit første pip på din blok:

    tillykke med overstået løb på fedtdrift! Jeg løb Berlin maraton ikke på ren fedt men på ren LCHF uden ekstra kulhydratindtag og det gik fint. Jeg spiste 2,5 smørstegt spejlæg med Mayo inden og havde lidt saltpiller med men drak ellers bare vand under løbet.

    jeg kom på ingen måde ind i en prangende tid, men jeg gjorde det og det var faktisk ret rart. Jeg var overrasket over, at jeg ikke var glubende sulten efter men klarede mig med en babybel og nogle snackpølser og masser af vand.

    At jeg så de næste 1,5 dag gav Kulhydrater fri med dårlig tysk Nuttella kopi og dunken Donuts og heldigvis også kvalitets kage i KaDeWe er noget andet.

    kh

    grisle

    • louiee skriver:

      Hej Grisle

      Altid rart at høre pip fra bloglæsere.

      Super sejt gået – mega respekt herfra!!! Sjovt med den helt anden følelse jeg har, når jeg dyrker udholdenheds cardio på fedt fremfor kulhydrat – sær følelse at bare kunne blive ved – dog i godstogstempo 😀 Bare en helt anden fornemmelse. Bliver nødt til at prøve kræfter med de 42 på et tidspunkt på fedt – sidst løb jeg på bananer og figenstænger :0) Det må være mere stabil at løbe på depoter fremfor glukose.

      Sejt gået og tillykke med dit LCHF marathon.

      Bedste Hilsener Louise 

  3. Jan Huniche skriver:

    Jeg har også leget med tanken om at gennemføre et LCFH marathon.
    Løb CPH marathon i 2013 på 3:57 men det var med en uges carboloading, og 7-8 gels undervejs.

    Men det kræver at jeg kommer i ketose og bliver fedtdrevet.
    Yderligere skal der lægges MASSER af træningskilometer i MAF pace, eller i Zone 2.

    Det kan godt blive lidt kedeligt at træne så mange kilometer i så langsomt et tempo.
    Men tanken om at gennemføre et marathon uden at skulle indtage 200 gr sukker for at undgå at møde muren … Den er absolut tillokkende.

    Det bliver nok lidt af et sats, for hvis man først møder muren efter 30 km, og den længste træningstur i marathonprogrammet er 30 km, hvordan ved man så om man kan fortsætte de sidste 12 km uden at gå ned.

    Jeg mødte ikke muren under CPH marathon i 2013, men måske er der også noget psykisk ved at man belønner sig selv ved at sutte 20-25 gr sukker i sig for hver 5 km 😀 ?.

    Håber du får mulighed for at kaste dig ud i marathondistancen, det er en meget speciel oplevelse at komme over mållinjen.

    Især hvis man ikke har løbet sig selv i hegnet, og vitterligt har løbet alle de 42,195 km.
     

    • louiee skriver:

      Hej Jan

      Wow tillykke med din flotte tid !!!

      Dit projekt lyder bare tillokkende!!! Jeg kørte også CPH marathon uden at møde muren, bare på et par figenstænger i baglommen. Jeg har en klar plan om at gøre det igen inden jeg fylder 40.. bare lige for at se hvordan det spænder af. Ville dog være på fedtbenzin men sikkert carbloade med ris og muligvis dadler. Er ikke sikker på min plan endnu. Har løbet 25 på rent fedt og det gik fint, jeg brugte bare dobbelt op på vand, så en masse salt havde været rigtig godt, men jeg var for uerfaren på det tidspunkt. Er sikker på at de 42 km kan besejres på fedtbenzin. Vend lige tilbage med mere info hvis du kaster dig ud i projektet. Vil gerne være din sparringspartner undervejs – kan jo være fedt at drage af andres erfaringer. 

      Mange Hilsener Louise

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

AlphaOmega Captcha Classica  –  Enter Security Code