Erfaringer og mål efter 6 uger med 5:2

Print Friendly, PDF & Email

The fast diet image

Ja nu er den her endelig – dommen på de 6 ugers prøve periode på 5:2 sammen med min ketogene LCHF. For at gøre det overskueligt, har jeg delt det lidt op i afsnit:

Træning:

Jeg synes hård træning og det er min træning som regel, ikke matchede særligt godt med lav kalorie dagene. Jeg blev simpelthen ulideligt sulten af motionen og det gjorde det svært at holde sig til det ene måltid. Prøvede at lave mit styrketrænings program og det gik helt ok – ikke mere sult grundet det. Men dog alligevel en underlig fornemmelse af, at ikke at fylde ordentligt på efter træning af musklerne- måske mest en mental fornemmelse.

Maden :

Jeg fungerede godt både på næsten rent fedt (MBC kaffe) og på den gode kokosgrød der virkelig mætter. Men oplevede ikke nogen mæthedsforskel på de flydende og meget fedtrige måltider fremfor de faste og mere fiber og protein rige. Måske en lille kende mere mæt på det fede!?! Men de faste måltider var rare, da de gav fornemmelsen ( måske igen noget mentalt) af noget i maven.

Buillon til aften på lavkaloriedage var en stor hjælp i fornemmelsen af at få et eller andet til aften. Og et meget godt bevis på at salt og væske er ret vigtigt for generelt velbefindende  – også på ikke lav kalorie dagenår man  som jeg lever ketogent. Derudover savnede jeg SMAG i min mund der kedede sig en del på lavkaloriedagene. Jeg er og bliver et madøre og vil gerne have fest i munden og smags løgene – gerne et par gange dagligt.

Mentalt:

Jeg har gennem forløbet haft en masse god energi. jeg har formået at have en bedre appetit regulering og formået at vælge noget god og næringsrig mad  – særligt de første par uger. Jeg har dog oplevet virkelig sult – ved ikke om det var mest fysisk eller mentalt på torsdagene. Jeg har haft mine lavkalorie dage mandag og torsdag , men har virkelig været sulten torsdagene. Mandage hvor der har været påfyldning af mad i tre dage inden, har fungeret perfekt både psykisk og fysisk. Ingen brok fra maven eller hjernen. Men torsdagene har været lange og næsten ulidelige. Jeg tænkte på mad hele dagen og følte at jeg skulle fylde mere på end nødvendigt dagen før for at "overleve" torsdagene. Altså spiste jeg hvor jeg ikke var sulten onsdag aften, for at forberede mig på torsdag. Ikke en særlig god ide i min optik !!! Er ikke helt klar over, om det skyldes, at jeg har en streng og lang møde dag på jobbet torsdag og samtidig ikke skulle spise, eller om det skyldes, at der kun var to dage imellem den sidste lavkaloriedag og torsdagen. Men godt har det ihvertfald ikke fungeret.no

Mine torsdage blev faktisk dage jeg frygtede lidt, oplevede klart mig selv som værende mere "sprød" og ustabil de dage. Jeg følte mig uligevægtig og var mere irritabel og grådlabil på torsdagene – manglede overskud og var i ret så dårligt humør. Glædede mig mest af alt til at komme i seng, så jeg kunne vågne til en ny spisedag. Tænker at på 6 uger ville jeg have vænnet mig til den, men puha væk med den dumme lavkalorie torsdag.

Optur er, at jeg ikke er bange for sult mere. Min krop (og jeg) ved nu, at jeg ikke dør af at være sulten, heller ikke efter rigtig mange timers faste. Lige netop det opfatter jeg som rigtig vigtig viden og erfaring for mig!!!

Fysisk :

Jeg har desværre ikke oplevet den stor forskel på min hud og psoriasis end den positiv effekt der allerede er fra den fede kost på LCHF. Måske 6 uger heller ikke helt er nok og vi går nu et efterår i møde hvor psoriasis ikke er helt godt i forvejen frown

Cm på kroppen er meget lidt forandret igen efter sidste måling:

             21/ 8               10/9                     30/9

Bryst:  100 cm               91 cm               95 cm     – ved ikke helt hvorfor brystet er vokset lidt igen, måske en fejlmåling den 10. sep wink men fint nok !

Talje:     81 cm                77 cm               76 cm

Hofte:   102 cm              100 cm             100 cm

Lår :     64 cm                 62 cm              62 cm

Arm :    32 cm                31 cm               31 cm

Så min konklusion må  være at jeg er nok som jeg skal være – eller min krop har fundet sin trivsels vægt. Jeg passer de bukser jeg gjorde inden sommerferien ( med uhyre MEGET mad og vin).

Andre fysiske fordele har været super søvn – endnu bedre end på den rene ketogene og periodisk faste jeg kørte førhen. Det har været meget lettere for mig at opnå optimal ketose helt stabilt gennem de sidste 6 uger. Min balance på kosten har været rigtig god og jeg har kunnet mærke at antallet af måltider er dalet lidt. Er som regel på 2 stk dagligt og det fungerer rigtig godt for mig.

Min træning har også fungeret upåklageligt godt og jeg synes på underlig vis at jeg har fået bedre udholdenhed på mine lange cardiopas – men måske det skyldes den nye MCT olie og ikke de lange fasteperioder vægte mct 002. I love you mctheart

Blod værdier :

Har jeg ikke fået svar på endnu,men skal hen til lægen i dag og have taget prøver – så resultater er forhåbentlig på vej her!!! Det er nok her jeg er mest spændt på resultatet.

Konklusion :

Torsdagene har været rigtig dumme, men omvendt har mandagene bare været gode. Så min konklusion på projektet må være, at jeg fortsætter med lavkalorie dagene bare i en 6:1 version fremfor 5:2. Jeg kan mærke at den ene dag om ugen gør mig rigtig godt. Oplever at dag nummer to, stresser mere end den gavner jævnført det dårlige humør og sult og det vil jeg ikke udsætte mig selv for. Jeg tog selv beslutningen om, at skippe den ene lavkaloriedag helt torsdag aften og kunne mærke lettelsen umiddelbart efter – så ved jeg som regel, at min beslutning vedrørende noget er rigtig. I går mandag spiste jeg først dagens måltid kl 17 og det var klart en bedre dag, end dem hvor jeg spiser tidligere. Jeg var ikke rigtig sulten før og havde haft en travl da indtil. Så hermed en ny erfaring, at måltidet  med fordel kan ligge sent på dagen. Jeg fungerede tidligere rigtig godt på 16/8 periodisk faste og regner med, at fortsætte det sammen med en ugentlig lavkalorie dag. Jeg tænker ikke alle disse faste perioder som et surt regelsæt men et mønster jeg trives i. Jeg har gennem hele forløbet, følt mig enormt frisk især dagene efter lavkaloriedagene. Jeg har følt en dejlig lethed og en god appetit regulering.yes

Tror jeg har fået det meste med her – hvis I derude skulle have flere spørsmål end I har fået svar på indtil nu så skyd løs.

 

Follow on Bloglovin

Om louiee

Louise 39 årig kvinde fra nordsjælland, kostnørd, interesserer sig for træning, sundhed og velvære. Tidl. sukkernarkoman - nu indædt real-foodie...
Dette indlæg blev udgivet i 5:2, Kroppen og tagget , . Bogmærk permalinket.

12 kommentarer til Erfaringer og mål efter 6 uger med 5:2

  1. frk. sveske skriver:

    Hej Louise,

    Spændende og gode erfaringer, du har gjort dig på de seks uger med 5:2.
    Jeg kan sagtens se idéen med at faste en dage i ugen og har faktisk gjort det et par gange ved behov for en pause. Dog ligger det mig ikke 100 % naturligt, men det giver en skøn pause og virkelig lethed i kroppen dagen efter, som kan lokke mig til det. Jeg har stadig ikke fået læst '1-dagskuren', men den ligger og venter på læsehylden, så måske den kan overbevise mig om de fysiologiske fordele, for hold nu op – jeg elsker mad.

    Dejligt, de seneste seks uger har kunne bringe din krop tilbage til 'før ferie'.

    I dag er en ny måned og jeg har vist givet lidt for meget los med brøderstatninger og lækkerier, så måneden sparkes i gang med en tur tilbage i ketosen – håber jeg. Går det ud over fordøjelsen (igen), bliver det nok mere liberal LCHF fremover. Men forsøger jeg ikke, så gætter jeg. Har lige kigget dine indlæg om turen til ketosen igennem – og om ikke andet, så bliver jeg nok glad for den liberale LCHF efter tre 'fede' dage.

    KH
    – frk. sveske

    • louiee skriver:

      Kære Sveske

      Ja jeg synes ihvertfald jeg er blevet lidt rigere på erfaringer med min krop og pauserne mellem maden er helt naturlige for mig nu.:0)

      Kan kun opfordre dig til den såkaldte MCT olie og så lige det nyeste “kedelige” brød på stammen hvis din krop og fordøjelse bliver træg – det virker!!! Håber at din yur i ketosen bliver bedre denne gang for maven.

      Og ja en knasende grøntsag efter 3 dages fedt faste er intet mindre end vidunderlig.
      Mange Hilsener Louise

  2. Salofoho skriver:

    Hej Louise,

    Har surfet lidt rundt på nettet for at finde en mct olie jeg kan købe. Prøver at spise LCHF (tilstræbende ketose) og da jeg træner en del, har jeg oplevet en aldeles frustrerende mangel på energi og udholdenhed samt betontunge ben under træningspas jeg før stod igennem uden sved på panden nærmest… øv! Men hurra for LCHF der på så mange andre områder har givet mig positive mærkbare forandringer i min krop.

    Er der forskelle på mct olierne eller er det bare at gå efter den billigste variant? Det er lidt en jungle derude i kosttilskudsland så derfor mit spørgsmål 🙂

    Tak for en god og informativ blog!

    /Sanne

    • louiee skriver:

      Hej Sanne

      Selv Tak :0)

      Det vigtigste i forhold til god træningsenergi er nok salt, fedt og væske. Den MCT jeg har købt i http://www.bodystore.dk er 100% naturlig palmeolie og koster 150 kroner, den kan jeg ihvertfald stå inde for virker!!! Det tager altså tid for kroppen at vænne sig til træning på fedtbenzinen..men lover at energien kommer igen 10 fold.

      Mange Hilsener Louise

       

  3. Hej Louise!

     

    Spændende læsning. 🙂 Har netop selv afsluttet mit 5:2 projekt, som desværre ikke udløste samme glæde ved mig.. :/ Men dejligt at læse om alle dine positive oplevelser – jeg bliver helt misundelig! 🙂

    Især det med søvnen! Jeg oplevede, at min søvn var super urolig på mine fastedage. Ikke pga. sult, men bare uro? Jeg har efterfølgende læst mig frem til, at nogle oplever denne uro, samt det kan 'udløse' mareridt. Hvor sært er det ikke? 😛  

    Men jeg kan se nogle af de samme mønstrer. Jeg mærkede også, at ugens første fastedag var nemmere at komme igennem end den anden. Jeg havde også fastedag, hvor jeg kun havde én spisedag imellem – og det var altså for meget af det gode!!

    Men én ting, jeg dog godt kunne lide ved faste, var den følelse man havde når man vågnede dagen efter en fastedag. Der var altså en eller anden form for 'lethed'. 🙂

    KH. Katrine

    • Og hey! Synes da du har fået nogle ret fine resultater på centimeterbåndet – tillykke med dem! 🙂

    • louiee skriver:

      Hej Katrine

      Mærkeligt med en søvn og ligefrem mareridt.. viser igen hvor forskelligt vi er indrettet. God at vide at andre også har svært ved to fastedage – synes det var for meget på en enkelt uge.

      Den lethed man har dagen efter en lavkalorie dag er bare lækker og den vil jeg ikke undvære  – så 1 dag passer fint :0)

      Hilsen Louise

       

  4. Josefine skriver:

    Hej Louise!

    Rigtig spændende at læse din dom. Synes da også dine centimeter resultater er fine 🙂

    Jeg oplever altså også stadig at mine ben er blytunge ved løbeturene, nogle gange værre end andre gange. Jeg har levet efter LCHF i 3 mndr nu, ketose i ca en måned, men men men… Ketosen har nogle dage været rigtig stabil, andre dage køre det op og ned. Fra 0,7 til 3.8 på et par timer. Har en periode taget sindsygt mange blodtest ( og de er jo vildt dyre ) og er nu endt med lige at måtte vælge at være lidt ligeglad med om jeg er i ketose eller ej, fordi jeg næsten følte jeg stressede over det. Nogen gange kan jeg sagtens mærke jeg er i ketose og også når jeg ikke er, men sommetider er jeg virkelig i tvivl, også er det lige der jeg napper en test. Prøver nu lige at slappe af med meget langsomt vægttab og svingende ketose og lige få ro på. Nogen erfaringer med alt dette og evt gode råd?

    KH fra Josefine 

    • louiee skriver:

      Hej Josefine

      Svarer lige på det med rålakridsen her – den er helt tilladt:0)

      Ketose svinger i løbet af dagen med måltider, motion osv. Kokosolie i sig selv danner ketoner – ligeså gør langvarig motion, dvs løb, cykling osv. 

      For ikke at bruge for mange af de ALT for dyre sticks måler jeg nu 2 gange ugentligt. Jeg startede også med at måle helt vildt meget, men det blev for dyr en hobby. Jeg ville anbefale dig at måle om morgenen på fastende mave – der er ketosen lavest. Hvis du sørger for moderat indtag protein dvs 0,8 – 1 gram pr kg kropsvægt, starter på ca 20 gram kulhydrat og resten i fedt burde du være godt dækket ind og på vej i ketose. Ellers er der 3 dages fedt faste – har beskrevet hvordan tidligere på min blog så er du i sten sikker ketose og kan skrue op for grønt og protein igen. Når man først har ramt optimal ketose er det lettere at holde den. Optimalt skal du op på 1-3 mmol på fastende mave. Kommer du det, ved du at du er i ketose hele døgnet rundt, hvis du selvfølgelig fortsat spiser som ovenstående. Jeg bruger den tommelfinger regel at kulhydrat + protein skal give dobbelt op i fedt. Dvs. 20 gram kulhydrat + 60 gram protein = 160 gram fedt – det er ca min fordeling og hvis jeg er mere sulten, er det fedtet jeg indtager mere af. Jeg kan sagtens spise 40 gram kulhydrat uden at ryge ud, men det sekund jeg spiser nærmest et gram protein for meget er jeg ude..

      Håber det var lidt med det lange svar. Ellers kom igen.

      Hilsen Louise 

      • Josefine skriver:

        Hej igen!

        Tak for svar. Startede også ud med morgenmåling men så har det bare taget overhånd lige så stille roligt også selvom jeg var i stabil ketose… Skulle hele tiden lige være sikker… Totalt skråplan og lidt stressende dumt mønstre.. Nå men jeg må jo tage ved lære.. Jeg blev bare frustreret over at vægttab lige stod stille og havde nogle dage hvor jeg var så grund træt og der røg jeg helt ud af ketosen. Men efter jeg lige prøver at slappe lidt mentalt af med det er jeg tilbage i ketosen og vægten flytter sig lidt igen 🙂 men sindsygt som psyken spiller ind her. Men kan jo godt læse mig til rundt omkring på blogs at mange også har haft disse forskellige problemer og udfordringer. Der er ikke noget der skal være nemt 🙂

        Jeg må da ha' noget rålakrids 🙂

        KH fra Josefine

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

AlphaOmega Captcha Classica  –  Enter Security Code