GVT – German volume training

Print Friendly, PDF & Email

 

Telefon 009

Har taget tilløb længe, til at skrive lidt om den træning jeg kører for tiden. Som jeg har forklaret i tidligere indlæg har jeg lagt rigtig meget af min cardio træning på hylden til fordel for styrketræning. Jeg har aldrig rigtig giver styrken 100% fokus  ,men var hele tiden på vej til næste løb. Grunden til at jeg vil give styrken et skud henover vinteren, er at jeg vil se hvad det kan gøre for kropsformen- definitionen af muskler og forholdet mellem fedt og muskler i min krop. Næsten alle der anbefaler LCHF ketogen kost, anbefaler det sammen med styrketræning. Så here goes :

Jeg læser mindst ligeså mange svenske som danske LCHF blogs og der er GVT kommet mig for øje, med rosende toner og gode resultater. Jeg har nu styrke trænet uden anden cardio, end en luntetur på løbe båndet som opvarmning, eller en cykeltur til fitnesscenteret og købmanden. Og det skal dertil siges, at jeg kan mærke en markant forskel på min appetit. Jeg har været nærmest overmæt af den mad jeg har spist. Har hele tiden haft på fornemmelsen, at den langvarige cardio (trods at jeg elsker den), har gjort mig unødigt sulten. Jeg er for længe siden, holdt op med at tro på kalorie ind/ kalorie ud tanken. Og har som sagt også trænet op til mange klange løb og gennemført uden at se nævneværdige forskelle på vægt eller krops/muskel definition. Selvfølgelig følte jeg mig i god form, men også slidt periodevis både fysisk og psykisk. Jeg var rent ud sagt,  lige til at lukke op og skide i, under hele optræningen til de 42 km. Hvis jeg skulle gøre det igen, ville jeg helt sikkert have en anden strategi. Jeg har hele tiden troet på devisen kort og hårdt i forbindelse med træning. Kører ikke naden træning på mine spinninghold – bare fordi det virker! Det er jo bare lige det der med de gamle vaner, der er så svære at ændre – men hermed gjortyes Nu kører jeg 4 styrke trænings pas pr. uge og et enkelt HIIT pas på spinning cyklen – så blæse bælgen også trænes lidt uden at modarbejde muskel opbygning og skærpe appetitten.

GVT træning lover følgende:

Op til 5 kg forøget muskel masse på 6 uger – Vil jeg gerne det??? Svaret er klart som blæk – yes yes sir!!!

Jer der følger mig på instagram (hedder louiee11), har kunnet høre mig pive over hvor ondt det her gør, men også hvor fedt det følescool Jeg elsker effektiv træning og det er det her – lover Amager rundt på en gyngehestwink

GVT træning (german volume training) har eksisteret siden år 2000. Programmet  foreskriver 1 øvelse pr. muskel gruppe 10×10 repetitioner 2 grupper pr. split. Det vil sige:

Dag 1 : bryst/ryg

Dag 2 : ben/mave

Dag 3: hvile

Dag 4: arme/skulder

Dag 5: hvile

Jeg har aldrig prøvet, at tre splitte før, men altid kørt hele kroppen nogle gange om ugen. Men det her har virkelig sine fordele. Istedet forat være smadret i hele kroppen og ikke nå fuld restitution kan man mærke isoleret hvor man er træt. Jeg har dog valgt en klassisk 3 -split med ryg/biceps , ben/skulder og bryst/triceps,  mavetræning hver anden trænings session – I know never change a winning team, men jeg kan jo altid skifte igen.

Regler:

Det er vigtigt at man bruger frivægte og ikke sidder i en eller anden kabel maskine. Jeg har altid været til frivægte – synes det er det mest udfordrende og giver mest kernetræning. Man må under ingen omstændigheder få hjælp til at løfte vægte – så hellere køre færre repetitioner og stræbe efter de 10X10. Når man med fuld kontrol på de 10 X 10 og kan køre med samme vægt alle reps, må man øge vægten med 4-5%. Det er ikke meningen, at de første 7 set skal være super hårde, men de sidste 3 bliver det – tro mig. Man holder 60 sek pause mellem hvert set , det er ret så længe – brug evt. stopur. Træningen er hverken til hyggesnak eller socialisering med andre – men tilgengæld hurtigt overstået og effektiv. Overhold hviledagene og få nok søvn og sund mad – mindst lige så vigtig som selve træningen.

Skift mellem forskellige øvelser, så du ikke kører de samme 6 øvelser igennem hver uge. Sats på fuld kontrol 4 sek i negativ fase og 2 i positiv fase. Det vil sige 4 sek i slip på øvelsen og 2 sek i træk.

Jeg bliver nødt til at knytte til hele smøren at denne trænings form giver trænings ømhed fra helvede devil – som i virkelig meget!!! Jeg er normalt en sejtrækker og ikke en pivskid, men den her ømhed har virkelig trukket tænder ud. Jeg ved af erfaring med styrketræning, at det er værst de første uger, så jeg er fortrøstningsfuld. De første to runder er overstået herfra og jeg er i skrivende stund i smerte, men overlever heldigvisyes. Regner med at gå foråret i møde som en ren Hulk – Bomstærk !!!

Skulle I derude have lyst til at køre med på GVT, eller have andre erfaringer eller input så giv lyd – venter i spænding.

Pakker tasken nu og vralter til træningwink

 

Follow on Bloglovin

Om louiee

Louise 39 årig kvinde fra nordsjælland, kostnørd, interesserer sig for træning, sundhed og velvære. Tidl. sukkernarkoman – nu indædt real-foodie…

Dette indlæg blev udgivet i Kroppen, Træning og tagget , . Bogmærk permalinket.

6 kommentarer til GVT – German volume training

  1. frk. sveske skriver:

    Du er for sej Louise – giv den gas! Jeg kørte også GVT i min bryst-session i ugen, der snart er ovre. Fed ømhed dagen efter. Det er ikke sidste gang og dage uden makker kan jeg bestemt se fordelen af 10×10. Tak for inspiration!!!

    God søndag!

    KH

    – frk. sveske

    • louiee skriver:

      Hej Sveske

      Mit skarpe øje så det godt på IG – det er altid fedt at prøve nyt 😀 Jeg er virkelig blevet hooked på GVT og føler mig allerede super stærk. Det er fedt at køre den helt kontrollerede form og   føle at det giver bonus. Glæder mig til at se om GVT holder hvad det lover.

      Hilsen Louise

  2. Lana skriver:

    Söt bild på dig! 😉

    Måste också börja med styrketräning. Men ska vänta först tills jag är helt återställd och sedan ska jag hitta min nivå att träna! Just nu är det bara danspass, 2 gånger i veckan…men det räcker, för trött blir jag ju eftervarje pass…

    Ha en fin söndagskväll!

    Kramar! Lana

    • louiee skriver:

      Kære Lana

      Bare man laver den motion der gør glad – og det gør dansen for dig. Tror nu at det vigtigste er at man virkelig elsker den træning man laver- det giver helt sikkert bedst 😀

      Mange Hilsener Louise

  3. Vikki Träger skriver:

    Skønne Louise! Som du kan læse på bloggen, så overvejer jeg, at komme i gang med styrketræningen igen. Da jeg jo nærmest begynder fra scratch, og i øvrigt aldrig har gjort det meget i frivægte, så tænkte jeg, om du ville komme lidt nærmere ind på de øvelser du laver? Jeg synes det er lidt svært, at få sammensat et program, der dækker det hele! 

    Hvis du har lyst, så vil jeg i hvert fald meget gerne have din hjælp! Du kan også skrive på mailen, hvis det er nemmere 🙂

    • louiee skriver:

      Kære Vikki 

       Ja ja og ja 😀

      Havde faktisk tænkt at lave et fyldestgørende indlæg her en af dagene om mine GVT øvelser.. Træningen er hurtigt overstået og et seriøst spark i gang med styrke med frivægte. Laver et indlæg her på bloggen snarest og så er du velkommen til at få mere uddybende viden ved behov. Uhh elsker når andre tager denne beslutning om at bygge flere muskler, pas på stærkt vanedannende.

      Mange Hilsener Louise

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

AlphaOmega Captcha Classica  –  Enter Security Code