Lidt om Ketose og dens fravær

Print Friendly, PDF & Email

IMG_0510

Ja så skete det… var på jobbet og skulle spise julemad. Spiste ret meget and og steg, for jeg var godt sulten. Og en god del af den tilhørende og lidt tvivlsomt smagende sovs, der fulgte med fra slagteren. Vi holder et årligt julearrangement på jobbet og for at spare lidt på stress niveauet, havde vi fået ænder og sovs fra en lokal slagter. Da jeg øsede op på tallerkenen, tænkte jeg slet ikke lige på, at sovsen kunne indeholde en masse mel, fremfor det jeg selv ville have fyldt den med – nemlig piskefløde. Synes virkelig, at jeg kunne smage mel, men spiste alligevel artigt resten, med tanken, at det går nok. Det var lige der, hvor pæne Louise spiste op, fremfor det den knap så høflige, vil gøre en anden gang i den situation – levne eller smide lortet i skraldespanden. Av min mave, virkelig skidt energi niveau, hævede morgen øjne (puffy eyes), følelsen af "groggy", mega dårlig nattesøvn og good bye ketose. Jeg var slet ikke i tvivl, da jeg vågnede morgenen efter med en måling på under 0,5… Helt vildt hvad det efterhånden gør ved mig, IKKE at være i ketose. Jeg har egentlig haft det lidt ambivalent med den ketose, her på det sidste. Sådan lidt tvivl, om det nu er så sund en tilstand at være i hele tiden. Jeg er har som tidligere fortalt, satset næsten 100% på styrketræningen, fremfor al den cardio træning, jeg tidligere har dyrket. Og det føles helt fantastisk!!!! Jeg er virkelig blevet okse stærk og er slet ikke eksploderet i fedme, som jeg ellers havde frygtet. Sjovt som jeg inderligt kan mærke og tro på at det jeg gør er det helt rigtige – og så lige på den anden side – hænge fast i gamle overbevisninger, om hvad der er det "rigtige" og "sunde". Ligepludselig blev jeg i tvivl – hvlket nok er meget sundt en gang imellem – bare for ikke at blive alt for religiøs omkring sin mad. Jeg er jo ikke ligefrem typen der "cheater" i det her LCHF – jeg er meget sort/hvid og er det LCHF, så er det det, uden omsvøb eller hovsa – det sker bare ikke hos mig. Meeen hvad nu hvis det med ketogen foder, ikke giver nok protein eller næring ? Er den positive del at tilstanden ren indbildning? Er det sundt at være i ketose hele tiden? Ja de spørgsmål vil nok altid svirre lidt i mit hovede – men en ting står helt fast. Jeg trives bare i den ketogene tilsatnd. For fy føj, hvor har det været nogle hårde dage at komme igennem, da jeg slam røg ud af den dejlige optimale ketose. Det der ordsprog der siger : At man ikke ved hvor meget man holder af noget før det er væk, passer ultra godt her. Hvis I kender den der fornemmelse af, at ligge under en lun dyne og putte og så nogen kommer og flår den af og man mærker kulden og ubehaget. Ligesådan har jeg haft det de sidste dage. Jeg har kunnet mærke en let og konstant frysen, træthed og dårligere tolerance for stress – hvilket der har været alt for meget af jobmæssigt hele ugen. Øv for den !!!! Da det endelig blev fredag, var jeg bare så weekend klar og har heldigvis fået spist mig i optimal ketose igen og fået ordentlig søvn, god træning osv. Hvor er det vildt, som det påvirker min krop at være ude af ketosen. I det daglige, tænker jeg ikke engang over det mere. Jeg er blevet vant til, hvordan portionerne skal se ud, for at jeg bliver godt mæt. Jeg lever som jeg har lyst til rent madmæssigt. Spiser den mængde kød, grøntsager og fedt jeg føler for. Jeg kører på fedtbenzin hele tiden, hvilket giver stabilitet og overskud både fysisk og psykisk. Jeg er ellers ikke super god til det der vinter noget – men det hjælper at leve i optimal ketose.

Jeg kan blive helt varm og lykkelig, når jeg tænker på hvad den ketogene tilstand gør for mig og mit velvære. Jeg har hamrende stabil vægt, vejer mig ikke, men mit tøj passer. Ikke helt tilfreds( men accepterende) med figuren, men arbejder på at skulpturere kroppen med styrketræningen. Jeg er snorlige i mit blodsukker, jeg kan gå uhyggeligt mange timer, uden at tænke på mad og være sulten. Mad er faktisk blevet til en meget lille del af mit liv ifht. hvad det har betydet. Jeg har levet for at spise og spiser nu for at leve – hvilket jo i min optik er et kæmpe spring. Jeg nyder stadig god mad og synes det er er skønt at kreere nye smagsoplevelser, men det fylder slet ikke som det har gjort. Mit "misbrug" af keton strimler er også nede på et minimum – tager en test ca. en gang om ugen, bare lige for at få en ide om hvor jeg er. Og der er ikke de store udsving – ligger stabilt omkring de 1,9 mmol stort set hele tiden. Så igen ko på isen her altså. Jeg føler også klart at musklerne vokser selvom jeg ikke får kæmpe mængder af det. jeg har gennem de sidste 6 måneder i snit ligget på 13% protein, 4% kulhydrat og 83% fedt. Lyder måske voldsomt men føles helt naturligt. Jeg starter mine dage på MBC kaffe med kokosolie og smør, sammen med fiskeolie og MCT olie og aminosyrer. Kører træningen på tom mave om morgenen og spiser derefter 1 – 2 måltider i løbet af dagen alt efter behov. Noget der var utænkeligt for bare 1 1/2 år siden hvor jeg gik all-in på LCHF. 

Efter mit spring ud af ketosen, har det alligevel taget mig fra tirsdag til i dag søndag, at komme tilbage i optimal ketose. Normalt hvis jeg lige falder ud i et lavt tal skyldes det alkohol, men det tager kun lige akkurat den tid, det tager min lever, at forbrænde alkoholen. Dvs når jeg vågner (sent) dagen derpå efter en skidt nattesøvn er jeg på niveau igen. Men en god gang formegentlig hvedemel slog mig helt ud af kurs på alle fronter – den erfaring rigere og klogere.

IMG_0511

Lidt ketose snak herfra  – nu op og træne ryg og min favorit – biceps !!! med morgenhår og hele molevitten. Måske afsluttet med en tur i sauna, på med jogging tøj og hjem og nyde det nu meget julepyntede hjem -hvem sagde Gertrud Sand??? Og god første advent til alle, herfra den nu igen ketogene Louiseyes

 

 

Follow on Bloglovin

Om louiee

Louise 39 årig kvinde fra nordsjælland, kostnørd, interesserer sig for træning, sundhed og velvære. Tidl. sukkernarkoman – nu indædt real-foodie…

Dette indlæg blev udgivet i Ketose, Kroppen, Søvn og tagget , , . Bogmærk permalinket.

3 kommentarer til Lidt om Ketose og dens fravær

  1. Ida skriver:

    Hej 🙂

    Super interessant indlæg! Jeg læser ivrigt med på din blog og lærer en masse af dine erfaringer – tak fordi du deler! Er især glad fordi du også er "trænings-junkie" og inddrager dine træningserfaringer – det er et af de punkter, hvor jeg har det lidt svært med LCHF – er vist det man kan kalde en "cardio bunny" – men har rigtig svært ved at finde samme uendelige energi nu, som jeg kunne før LCHF – synes dog at kunne mærke, at MCT olien gør mig godt ift energi – er dog stadig langt fra før-niveauet. 

    Jeg er lidt nysgerrig ift det der med at du røg ud af ketosen. Er det kun pga hvedemelen i sovsen eller  var det fordi, at sådan en julefrokost i det hele taget ødelagde din normale %-fordeling?

    Endnu engang: Tak for en skøn og inspirerende blog 🙂

     

    • louiee skriver:

      Hej Ida

      Først og fremmest tak for de pæne ord <3

      Jeg var laaang tid om at komme på niveau igen rent cardiomæssigt og er aldrig blevet helt så speedy som på KH , men jeg kan løbe/ cykle solen sort og går ikke ned på andet end væske og salt – så husk rigeligt af den slags!!! Det hjælper på ydeevnen. Men tålmodighed og stædighed samt tro på at det nok skal komme igen 😀 Jeg er tilgengæld blevet stærk som en okse til styrketræningen og det føles über cool skal jeg lige hilse at sige! 

      Med hensyn til ketosen tror jeg lidt det var en blanding af hvede og så måske lidt for meget protein. Men når jeg "kommer til" at spise for meget protein, tager det normalt ikke flere dage at komme ind i optimal ketose igen. Så der må hveden helt klart få skylden…hrmpff.

      Mange Hilsener Louise

  2. Ida skriver:

    Hej Louise

    Tak for dit svar. Awwwwww – men dumme hvede! Er ganske overrasket over, at der ikke skal mere til – jeg mener, hvor meget mel kan der være i noget sovs?! 🙂 Vil klart fra nu være mere opmærksom på selv de der små luskede "hvedeangreb" 🙂 Tak for tippet!

    Jeg har nu i godt 7 mdr ligget med en fordeling der hedder 5-10% carbs, 15-20% protein & resten fedt. Har undgået sukker, hvede, ris, kartofler etc (alle de klassiske ting) – men synes dog stadigvæk, at det er svært at holde den optimale ketose! Vil prøve at skære ned på protein i stedet for carbs – har ikke været opmærksom på, at for meget protein også kunne bringe mig ud af den optimale ketose.

    Og ift træning: spiser du mere når du træner eller holder du dig på ca samme kcal-niveau uanset om det er en træningsdag eller ej? Og hvis du spiser mere; hvad er det så du øger? Protein eller fedt, måske?

    Hilsen Ida

     

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

AlphaOmega Captcha Classica  –  Enter Security Code