Trænings pip…

Print Friendly, PDF & Email

IMG_0838

Lige en lidt sjov observation herfra. Jeg synes jævnligt, at jeg hører i det i omklædningen i fitnesscentret. Når kvinder står helt svedige og har trænet, bekræfter de hinanden med kommentarer som "nu er det endelig overstået" eller " nu kan man have god samvittighed"… Ikke fordi jeg forventer, at alle absolut SKAL elske træning som mig, men OMG!!! Det må godt nok være irriterende og drænende, at skulle træne flere gange ugentligt hele livet og så stadig synes, at det er noget der pinedød skal overstås, bare for at opnå god samvittighed. I min optik, kan det umuligt være sundt – så hellere gå en tur i (regn)vejr cheekyAltså jeg mener ikke, at træning hverken styrke eller cardio, er et must for os mennesker. Der er enkelte af os (mig,mig,mig) der er udstyret med en gen, der gør at træning er et lyspunkt fremfor en kamp – og det er jo godt for os. men hvad med alle de andre hvor træningen er et nødvendigt onde – for man ved jo nok kalorie ind / kalorie ud tankerne og tyndfed hvem vil være det??? Jeg siger ikke, at vi mennesker er lavet til en kontor stol og en sofa for enden af den, men bare generelt er i bevægelse. Stil stand er den store dræber her!!! Hvis man som menneske går med hunden, cykler en tur, håndvasker bilen, bærer varer hjem i tunge poser, pudser vinduer, skurer badeværelset for fuld skrue, eller bare leger tag-fat med sine børn – tror jeg bestemt det er nok. Ligesom vi ikke er ens hvad kost angår, er vi heller ej ens hvad motion angår. At gøre det, der giver glæde og glæden ved at bevæge sig, er i mine bevidsthed det aller vigtigste. Kan slet ikke forestille mig, at SKULLE til træning 5 gange ugentligt, hvis jeg ikke synes det gav mig noget – er sikker på, at jeg ville udvikle så meget modstand og kortisol, at det ikke ville gavne krop og sind alligevel. 

Det her er altså ikke en opfordring til ikke at dyrke motion, bare fordi "jeg kan ikke lide det, og gør det af pligt" jeg nægter simpelthen at tro, at vores nedarvede gener for bevægelse, bare er gået tabt i nogle mennesker. Vaner kan også have skylden her!!! Det gælder om at finde lige det, der giver en energi og smil på læben og lidt højere puls – måske også en lille sved dråbe på panden en gang i mellem. Finde det der gør, at man bare ikke kan lade være. Indrømmet, det kan tage lidt tid og man kan jo ikke bare prøve hver ting en enkelt gang, for derefter at kassere det som " dur ikke til mig" Jeg mener, det tager eks 3 måneders stædigt løb, før at man har vænnet kroppen til at holde af det. Men men men… hvis man starter eftersøgningen af aktiviteter, der ikke er en pinsel allerede i dag – så har man jo hele livet, til at finde ud af om det er ridning eller windsurfing, der tænder aktivitets og dopamin pæren i hovedet på en. 

Mit bedste råd til dem der ikke er i gang med noget som helst er : start med at lede udendørs. Er sikker på at det giver noget mere end en ligegyldig indmelding i et pricy, indelukket og til tider ildelugtende fitnesscenter. Foråret er tydeligt på vej og selv om vejret ikke altid er perfekt her i DK, gør elementerne i naturen, hvad enten de er milde eller vilde, altså noget ved sundhed og humør. Så no excuses – just do it!!!

Altså jeg anerkender, at hvis man er i sit livs dårligste form og aldrig har dyrket noget som helst, er hvilken som helst form for motion sgu en kamp fra starten. Men giv det tid og hvis det ikke virker  – søg videre.

Nå, men nok om det – jeg er selv erklæret og meget afhængig træningstosse og stadig i gang med rigtig tung styrketræning  og et minimum af cardio -men supergode resultater. Jeg kører lige p.t helt konventionel styrketræning i 3 split og tunge vægteyes – fordi jeg elsker det og bliver mega stærk af det. Kan godt mærke i takt med at vejret bliver bedre at det trækker at være mere udendørs. Jeg GLÆDER mig som et lille barn til at støve MTB´en af og starte den op i skoven sammen med træningsmakkeren. I ved hende den 20 årige harewink der konstant minder mig om at jeg er næsten dobbelt så gammel. Hmm det er motiverende at hænge i, ihvertfald og hun er et dejligt menneske, hvis selskab jeg sætter stor pris på.

Inden da er det GVT´en jeg tager en tørn med igen. Her 1. marts er det GVT 6 uger frem  – det er bare for fedt. med fare for at lyde som en blæremås – når jeg siger, at 1. marts er mit 5 års jubilæum som sukkerfri  – lige med undtagelse af lidt 88% chokolade her og der. Mere om det en anden dagheart

IMG_0839

 

 

Follow on Bloglovin

Om louiee

Louise 39 årig kvinde fra nordsjælland, kostnørd, interesserer sig for træning, sundhed og velvære. Tidl. sukkernarkoman – nu indædt real-foodie…

Dette indlæg blev udgivet i Træning og tagget , , . Bogmærk permalinket.

4 kommentarer til Trænings pip…

  1. frk. sveske skriver:

    Uh Louise, der kan du godt prikke lidt til mig – i hvert fald så kommer min lyst/motivation meget i bølger. Jeg ved dog, at hvis jeg ikke holder fast i rutinen, når lysten/ motivationen svigter, så bliver opstarten en lang og sej kamp. Jeg elsker min træning for det mentale, som den giver mig (da jeg desværre stadig ikke føler/ ser videre fysiske forandringer – måske et nyt spejl er tiltrængt, ej, spøg til side. Den proces ligger også i hovedet og er laaang).

    Når det så er sagt, så vil jeg give dig helt ret mht. træning i frisk luft – jeg s-a-v-n-e-r min morge-PW. Til morgen ville jeg så gerne have kunne starte min dag med en lang gåtur. Har tænkt meget på det, når jeg kører til arbejde, hvor jeg kører noget af min tidligere PW-rute. Nyt hjem, nye omgivelser og transporttid giver dog sine begrænsninger, så lige nu 'ØV'. Jeg må se, om jeg ikke kan finde en vej uden om de udfordringer.

    KH
    – frk. sveske

    • louiee skriver:

      Hej Sveske

      synes lige du dunker dig selv vel hårdt nok i hovedet – følger jo dine træningsdagbøger og konstaterer at du er meget vedholdende. Og ja tid kan være en afgørende faktor – men jeg plejer at sige " hvis præsidenten kan finde tid til løbeture kan alle" ved godt det ikke er helt realisktisk men alligevel tankevækkende. Er sikker på at du finder en løsning på dine morgen PW's … Du er jo i gang med at tænke det ind og det løser sig …

      Og så lige til sidst – skift spejlet ud!!! Er sikker på at du giver den gas med styrken og det giver pote på figuren før eller senere. Jeg bygger også muskler inde under spækket, men har en stålsat tro på at mullerne titter mere frem dag for dag. Om ikke andet har vi en masse til at holde sammen på skelettet som gamle – en virkelig nyttig ting forøvrigt. 

      Ha en skøn dag.

      Mange motiverende Hilsener Louise

      p.s. Er blevet stor fan af de der kickbacks du engang lagde på IG… Sørme de giver baller af stål 😀

  2. frk. sveske skriver:

    Det var nu ikke ment som eller meningen at være 'dunken mig selv i hovedet'. Min lyst og motivation er dog svingende. Lysten til mere frisk luft presser sig på, så der skal tænkes kreativt ifht. det.

    Men du har nok ret – det spejl må skiftes!

    KH
    – frk. sveske

    P.S. Mit nye center mangler udstyr til de der kickbacks og andre gode tøse-øvelser, men man må jo arbejde med det, som er til rådighed 😀

    • louiee skriver:

      Ok den der med lyst og motivation kender jeg også godt – min ulyst varer heldigvis ikke mere end en dag eller to. Trænede i dag på ulyst og fik den vildeste og bedste træning ud af det 😀

      Men så er det jo bar ekstra sejt at du er så vedholdende når motivationen svigter.. Men ja det er surt at skulle starte forfra når man har holdt pauser. 

      Nogle gange kan det være ligefrem nyttigt at være tvunget ud i andre øvelser end dem man kender og plejer, giver en god afveksling. Men for nu er kickbacks bare blevet en favorit. 😀

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

AlphaOmega Captcha Classica  –  Enter Security Code