Sukker og co.

Print Friendly

IMG_0867

Jeg er bare SÅ vild med at få forklaringer på alt hvad der sker i kroppen. Måske bloggen i nærmeste fremtid bliver lidt mere nørdet??

Kroppen kan lave sukker af alt den indtager – selv fedt!! Noget er lettere end andet for kroppen at omdanne til sukker. Monosaccharider er super nemme for kroppen at omdanne til energi – uden at bruge meget energi på processen.

Selv når vi ikke spiser sukker kan kroppen lave sukker. Der er depoter i vores lever vi kan frigive efter behov. Ja du har gættet rigtigt – stress!?! Derfor kan de fleste sukkerafhængige mennesker godt lide lidt stress. Stress kan simpelthen højne vores blodsukker indefra – hamrende smart hvis man skal flygte fra et vildt dyr, men ikke så smart når man sidder på en kontorstol.

Det er ikke fordi jeg har en kæmpe trang til at skrive om kemi her på siden. Men siden jeg var på weekend med Anna Hallén, har jeg brudt hovedet med hendes lektioner vedrørende sukker. Lidt viden jeg har lyst til, at dele med jer her på bloggen. Vi fik undervisning i monosaccharider, disaccharide og polysaccharider. Mono er enkeltbindinger og di er flere bindinger og poly er stivelse. Vi er her inde på noget kemisk og lidt snirklet – og alligevel ikke.

Here goes :

Helt almindeligt hvidt sukker(sukrose) er bundet sammen af fruktose og glukose

Laktose (mælkesukker) er bundet sammen af glukose og galaktose

Maltitose(maltsukker) er bundet sammen af to glukose molekyler

Det vil sige at disse sukkerarter, kræver et enzym fra menneske kroppen, til at klippe bindingerne over så kroppen kan nedbryde sukkerarterne og derefter omforme dem til energi.

Vores menneske kroppe vil RIGTIG gerne arbejde med føden og kan godt lide langsomt optagelige stoffer hvor den skal arbejde. Så molekyler der hænger sammen, er altså bedre for kroppen end dem der på forhand er spaltede. Laktose intolerante mennesker mangler enzymet laktase og kan derfor ikke klippe mælkesukkeret over og nedbryde det. Derfor tilsætter man laktase til mælken, så bindingerne kan klippes over. Derved kan laktose intolerante "tåle" mælk og i det mindste ikke blive dårlige af dem. Jeg oplever en generel opfattelse af at laktosefrit er = sundere produkter. Laktose er blevet hypet som noget man skal undgå i sundhedens navn. Desværre er det langfra en sandhed!!! Laktose frit er tilsat enzymer der gør at kroppen ikke skal arbejde på at klippe bindingen over og virker derfor hurtigere i blodbanen. Jeg kan ikke lade være med at tænke på, at hvis man ikke tåler laktose, skal man måske lytte til kroppen og lade mælkeprodukterne ligge…punktum. I øvrigt mistænkes gluten for at nedbryde den fabrik der producerer laktase på længere sigt. Ikke mærkeligt at flere og flere voksne bliver "laktoseintolerante".

Tilbage til sukkeret – kroppen kan godt lide bindinger. Kokossukker og Agavesirup har desværre begge været hypede i perioder som et bedre alternativ til sukker på grund af lavt GI. Disse to produkter er monosaccarider. Det vil sige enkeltbundne sukkerarter – kroppen behøver slet ikke at arbejde for at nedbryde dem!!! I virkeligheden er produkterne 100% fruktose – kroppens favorit at lagre i leveren hvis de  er i overskud. 

Alle andre kemisk fremstillede fremstillede sødestoffer som sukrin, aspartam og den nyeste hype stevia er bundet af en masse. Aspartam er aminosyrer der ligner et, vi i forvejen har i kroppen. Sukrin ifølge producenten udvundet af svampe og melon, men som det findes i forsvindende små mængder i disse produkter. Så derfor er sukrin ofte udvundet af  – hold fast – genmanipuleret majs. Jamen det er da bare skønno!!! Stevia er rigtigt nok fra en plante, men er i den grad forarbejdet for at blive til hvidt og velsmagende pulver. Prøv selv at lave hvidt pulver af et grønt blad – I dare youdevil Sødemidler kommer ofte frem som noget ufarligt og et par år senere bliver der alligevl fundet noget skidt med dem. Jeg stoler personligt ikke på erstatningerne.

Honning består at fruktose, glukose, sukrose og maltitose og en masse andet pollen og halløj der faktisk kan være nyttigt for os mennesker. Det eneste naturlige sukker mennesker har spist gennem de sidste 50.000 år, uden at gå amok i det, da mængderne var forholdsvis beskedne. Svarende til ca. 1 glas honning pr. menneske pr. år.

Så hvor vil jeg egetlig hen med det her. Jo jeg vil egentlig bare slå et slag for, at vi ikke stoler på og bruger alle de sødemidler der florerer på markedet og bruges i mange LCHF kage og slik opskrifter. Hvis man kan tåle det for sit blodsukker så sød med lidt honning – der trods alt er ret naturligt. Vælg om muligt den mørkeste udgave på hylden.

Efter min nyvundne viden, vil jeg så vidt muligt søde med lidt honning, eller bare helt lade være. Det var i forvejen ikke ofte, at jeg brugte sødemidler. Jeg købte en pose sukrin gold dengang det kom frem og jeg har selvsamme pose endnu! Bruger et par dråber stevia her og der men ikke det store.

Som tidligere sukkerafhængig har jeg meget respekt for det søde og indtager det ikke så ofte. De naturlige sødestoffer højner blodsukkeret i en rasende fart og de kunstige, ja de giver måske også insulin udslag, fordi kroppen simpelthen ikke kan greje, at sødt ikke er sukker. Så på den måde tror jeg ikke det er særligt smart at spise nogle af delene i store mængder.

Det var lige lidt om den sag herfra  

 

Follow on Bloglovin

Om louiee

Louise 39 årig kvinde fra nordsjælland, kostnørd, interesserer sig for træning, sundhed og velvære. Tidl. sukkernarkoman - nu indædt real-foodie...
Dette indlæg blev udgivet i Kroppen og tagget . Bogmærk permalinket.

10 kommentarer til Sukker og co.

  1. frk.sveske skriver:

    Du nørder bare løs herinde – jeg sluger det råt. Dejligt at blive klogere 'sammen med dig'. Jeg må have den honning hentet frem bagerst fra skabet.

    Den mørkeste honning? Hvad fortæller farven og hvilken tænker du på her? (mit kendskab til honning er meget begrænset).

    KH
    – frk. sveske

    • louiee skriver:

      Hej Sveske

      Dejligt at du er med på mine nørderier : )

      Så vidt jeg har forstået er det fordi at der er mere fruktose og mindre glukose i de mørke honninger. De mørke honninger er fra senere på året og er som regel mere kraftige og søde i det. Mit kendskab til honning er desværre også ret så begrænset 🙁 Men det kan der jo heldigvis laves om på!! Vælg den du synes giver den bedste smag og nyd det. Det er jo som sagt relativt små mængder det drejer sig om i det hele store.

      Mange Hilsener Louise

  2. Rikke skriver:

    Det er rigtig fedt at du udvinder din horisont, og nørder lidt – mere nørderi til folket – men der er nogle ting der som kemiker skærer mig lidt i øjnene – arbejdsskade 😉

    Du skal som sådan ikke lægge så meget i at sukrin bliver produceret af gen modificeret majs. Sukrin, eller Erythritol, er et sukkeralkohol, der bliver produceret ved en fermenteringsproces, af svampe, ikke helt ulig helt almindelig alkohol som vi kender det i øl og vin. Majsen er en billig råvare, og det er sukkeret i majsen, der bliver som til at fodre gærsvampene. Lidt på samme måde som glutenfri øl, f.eks. corona, bliver fremstillet.

    Jeg er dog helt enig i at det ikke er noget der skal indtages i større mængder – men en par skeer her og der, sker der absolut ikke noget ved.

    Hermed sagt, er jeg dog enig i at honning er det bedste af alle sødemidler, især hvis det bruges i rå tilstand. Så kan det nærmest betragtes som et kosttilskud. 😉 Allergikere kan tilmed benytte det til at formilde pollenallergi, ved at tage en skefuld om dagen op til pollensæsonen starter!

    • louiee skriver:

      Hej Rikke

      Fedt at du giver feedback med din baggrund – det er jo det der er formålet med det her. At skabe debat og blive klogere. For lige at forklare lidt mere om mine tanker med sukkeralkoholerne. Jeg er godt klar over, at der ikke sker noget med et par skeer her og der, men at jeg desværre oplever at det nærmest bliver “frikendt” som tilsætning i maden og bruges dagligt i eks kaffe og lign. Jeg tænker jo at alt kan overdoseres og at vi først og fremmest gør klogt i at holde os til det mest oprindelige og naturlige. Så vidt jeg har forstået, har det vist sig, at kroppen godt kan reagere, som om der er sukker til stede, selvom det er sukkeralkoholer der bliver indtaget. Kroppen er vist både dum og klog på samme tid her. Tænker bare at det er for ærgerligt at tro man gør noget godt ved at bytte sukkeret ud med noget der ligner og så få samme reaktion.

      Tusinde tak for dit indspark !! Du er velkommen til at gøre mig klogere anyday 🙂

      Mange Hilsener Louise

  3. Eva skriver:

    Spændende! Jeg bruger også nogle gange honning og ellers abrikoser eller dadler til at søde med (men mindre jeg bager kage til pco-veninden, så bruger jeg faktisk sukrin). Hvad med sådan noget som ahornsirup mon? Ellers rismaltsirup? Begge, så vidt jeg har forstået, bliver fremhævet for at være mindre raffinerede end andre sukkeralternativer, fx kokossukker… Men gør det nogen forskel i denne sammenhæng?

    • louiee skriver:

      Hej Eva

      Tror bestemt også at honning, dadler og abrikoser er bedre at søde med, andet end hvis man er sukkerafhængig 😉

      Ja der må jeg være dig svar skyldig… Og alligevel tænker jeg uden at vide det at jeg ville gå uden om rismaltsirup – den er i hverfald ikke god ved blodsukkeret. Ahorn sirup må jeg være dig lidt svar skyldig – den har lavt GI hvilket ikke er godt for en sukkerart i vores blod. Jeg fik at vide at man skulle gå langt uden om dem der har lavt GI. Forklaring må findes  – jeg er på sagen.

      Mange Hilsener Louise

      • Nina skriver:

        Jeg har læst i nedenstående link, at ahornsirup består mest af sukrose med lidt glukose og fruktose. Og så lige 30 % vand.
        Dvs. at der er mindre sukker og mere vand end i honning.

        Det lave GI skyldes måske, at der er nogle fenoler i, som hæmmer nogle sukrose-spaltende enzymer, så fordøjelsen af sukrose forsinkes?

        http://en.wikipedia.org/wiki/Maple_syrup

        • louiee skriver:

          Hej Nina

          Og tusinde tak for hjælpen – dejligt med så oplyste bloglæsere!!! 🙂

          Så kan vi vel herfra ny viden udlede at ahornsirup tilsyneladene er helt ok som sødemiddel. Det er ihverfald ikke unaturligt.

          Dejligt med hjælp fra jer læsere – skønt I byder ind!

          Mange Hilsener Louise

  4. Charlotte skriver:

    Spændende! Tak! Og fortsæt endelig

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

AlphaOmega Captcha Classica  –  Enter Security Code