Whole30 update 3 mdr

Print Friendly

IMG_0839

Ja, så er der sørme gået hele tre måneder siden jeg afsluttede whole30. Whoaa tiden går stærkt!!! Oplægget her er skevet på opfordring af en kommentar fra RikkePrikke, der netop selv har investeret i bogen whole30. Rikke skriver ofte lærerige indlæg, jeg nyder godt af at læse.Og jeg tænke ja, hvorfor egentig ikke?? Whole30 har jo faktisk været med til at ændre mine spisevaner og ikke mindst syn og forhold til mad. Jeg tror bare, at jeg ramte en hovedpulsåre på det HELT rigtige tidspunkt- lidt ala da Jane Faerber ramte mig med bearnaise dippen – lige der hvor jeg var helt klar. 

For klar skal man på en eller andet måde, være når man hopper ind i en Whole30. Men hvis dette er tilfældet – ja så er det i min optik livreddende første hjælp, ala stands ulykken! Egentlig ikke fordi jeg var i ulykke inden, bare ikke helt på rette spor for mig selv endu…

Jeg priser min SÅ lykkelig, hver dag jeg sidder på min kostrådgiveruddannelse og kan pudse min blanke glorie. Jeg er jo den (u)heldige indhaver af en autoimmun sygdom. Jeg har haft psoriasis i snart 10 år! Psoriasis er bare en slags brandalarm for at noget er "galt i kroppen". Sådan er min hjerne ihvertfald valgt at tænke fra nu af. Jeg ved nu, at der er kroppens genetiske svaghed, der bryder ud når man får noget, man ikke kan tålke/nedbryde i kroppen. Og det havde jeg i den grad!!! Gluten sukker og mælkeprodukter – tak for nu og farvel for ALTID !!!angel Jeg er helt stoppet med at synes det er uretfærdigt at jeg har fået psoriais. Jeg er egentlig bare taknemmelig over, at alarmen i min krop virker som den skal. Hvis man hele tiden er "bedøvet" af stimulanser fra kosttilsætninger kan man måske slet ikke høre alrmen. Det ender for de flestes tilfælde i overvægt og mere eller mindre alvorlige sygdomme. Det er i min optik aldrig for sent at stoppe op og vende om og gøre noget andet ned det man har gjort.

Jeg havde ikke spist gluten og sukker 2 år forud for whole30, så det var ikke der problemet lå. Problemet lå for mig i, at jeg stadig spiste mælkeprodukter. Jeg elsker ost og spiste den som en ret så stor del af min mad. I perioder var jeg god til at skrue ned, men kvoten gik altid op igen. Ost baseret på komælk inderholder store mængder kasein. Kasein er mælkeprotein, der i den mennskelige hjerne skaber casomorphin. Casomorphin er en morfin form og skaber smertelindring og dæmper angst. Så de mennesker der skipper gluten, bliver ofte ostespisere i stedet. Det er for så vel sikkert også helt ok, hvis man kan styre det og tåle det i kroppen. Men ost skal helst ikke være et hovedmåltid. Jeg har aldrig været typen, der spiste græsk youghurt som et måltid, bare fordi det var LCHf godkendt materiale. Men ost til næsten alle måltider. Ost har en stor proteindel og mætter derfor meget. Når man er meget mæt, spiser man mindre af den kost, man oprindelig havde tænkt sig – aka grønt, kød og naturlige fedtkilder – æg avokado, oliven osv. Når en stor del af næringen er ost, kommer man til at mangle andet næring og kommer dermed i underskud af de vigtige mineraler og vitaminer fra al den "rigitge mad" og kommer derved i ubalance i kroppen. Enough about that, kan komme mere ind på mælkeprodukterog gluten for den sags skyld en anden gangcheeky

Back on track på hvordan det går her 3 mdr efter. Jeg spiser grønt, kød, fisk, skaldyr eller æg til ALLE mine måltider. Før kunne jeg godt spise madder med ost, som et måltid eller eks. kokosgrød. Det er nu helt slut med det. Jeg føler mig virkelig snydt, hvis et måltid ikke indeholder grønt nu. Efter et helt år i næsten konstant ketose er der bare himmelvid forskel på dengang og nu. Mit år i ketose var meget lærerrigt og en af de erfaringer jeg er glad for at have med mig. Min krop var så udhungret og trængte til MÆTHED og meget af den. Jeg trængte iden grad til at få pause fra mad og madtanker og det hjalp ketosen med. Min hjerne trængte til ketonerne, der virker både angst og sultdæmpende. Jeg kunne vist godt have nøjes med mindre, men sådan blev det altså ikke!

Jeg er dog nu endnu mere emsig, med at kigge varedeklarationer efter whole30. Jeg spiser næsten stort set intet forarbejdet mad mere. Jeg har mindre psoriasis end jeg kan huske, jeg har haft, de sidste 10 år og er bare i bund og grund tilfreds med mig selv. Ja selv mit forhold til træning kontra hvile, ændrede sig markant gennem de 30 dage. I dag træner jeg de dage jeg virkelig har lyst og lader være de andre. Heldigvis har jeg ofte stor lyst til at bevæge og udfordre mig selv.yes

Jeg fik troen på mig selv og egen krops formåen igen. Jeg mindskede min mad-stress og tæller ikke hverken det eller andet på madlog mere. Jeg er blevet 100000 gange bedre til, at stole på mæthed og sult og ikke tænke i fordelinger på tallerkenen. Krop, sind og mave fik en hovedrengøring og jeg fik det bare endu bedre end før.

I virkeligheden er det bare sket som bogen beskriver. Et reelt re-set af kroppen. Kroppen får en hel måned til at reparere sig selv uden e-numre, mælk, sukker og gluten. En lang og teknisk forklaring, som giver ekstremt meget mere mening for mig nu, hvor jeg har lært næringsfysiologi.

Alt i alt fik jeg kun win ud af whole30. Jeg kan vel ikke engang sige at jeg spiser LCHF mere, for det gør jeg ikke!!! Jeg spiser mad i oprindelig form og undgår gluten, mejeriprodukter og sukker. Jeg er ikke frelst, men nyder bare at mad nærer mig og at det at vigtigt, men ikke DET vigtigste i mit liv mere. Jeg elsker fortsat at drikke kaffe, spise god chokolade og drikke god vin. Spiser det ikke hele tiden, men nyder uden nogen som helst dårlig samvittighed, når jeg gør.heart

Follow on Bloglovin

Om louiee

Louise 39 årig kvinde fra nordsjælland, kostnørd, interesserer sig for træning, sundhed og velvære. Tidl. sukkernarkoman - nu indædt real-foodie...
Dette indlæg blev udgivet i mig, Whole30 og tagget , , . Bogmærk permalinket.

2 kommentarer til Whole30 update 3 mdr

  1. Rikkeprikke skriver:

    Tak Louise 🙂

    Dejligt at læse, at det går så godt, som jeg fornemmede. Du har ret, man skal være klar til de der ændringer i livet, ellers er det bare alt for meget op af bakke. Bevares, man kan tvinge sig selv, men man kan også knække nakken på den slags.

    Du skriver det ændrede noget i forhold til træning, vil du uddybe det lidt?

    Jeg elsker, at du spiser så meget grønt, og at du ikke spiser ret meget forarbejdet, det er i nogles øjne ekstremt, i mine øjne eksemplarisk og kun noget jeg kan beundre og stræbe efter. Godt gået Louise, jeg synes, du er kommet rigtig langt!

    Det gode ved at have ekstreme tendenser er vel, at selvom det kan gå ekstremt dårligt, og man kan tage ekstremt dårlige valg, så kan man i den modsatte ende have det ekstremt godt og tage ekstremt gode valg…ik?

    • louiee skriver:

      Hej Rikke

      Og tak for de rosende ord, de varmer 🙂 Jeg elsker også alt det grønne …igen. Helt korrekt med det grønne og ikke forarbejdede mad- tænk at det kan være ekstemt at spise sådan ?!? Fesen udvikling i vores madkultur siger jeg bare 😉 Og ja ligepræcis man skal have lidt skidt, så jeg føler ingen anger når jeg spiser chokolade eller drikker lidt vin – tværtimod – det er ren nydelse. Jeg går rundt med en fornemmelse af at være top- velnæret og det giver rum til lidt “skrammel” som jeg ikke engang anser vin og chokolade for at være.

      Med hensyn til min træning, har den øgede fokus jeg fik på mig selv gennem whole30, VIRKELIG sat en stopper for min tendens til at overtræne. Jeg har altid trænet af lyst, men med lidt for stort fokus på at forbrænde kcal. Det er helt forsvundet 🙂 Tror de hænger sammen med den øgede føling og fornemmelse for egen krop og dermed også behov. Før var hviledage noget jeg næsten frygtede… Nu nyder jeg dem og går en laang tur i skoven hvis jeg føler trang til at fyre krudt af – eller pudser vinduer 😉 Jeg nyder den øgede energi det giver ikke at være overtrænet og slidt hele tiden. Er det tre dages pause jeg trænger til, tager jeg det – uden angst. Og ja mere fokus på bare at trække vejret har gjort mig umenneskeligt godt!!!

      Mange Hilsener Louise

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

AlphaOmega Captcha Classica  –  Enter Security Code